Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: muff fuzz probleempje  (gelezen 9711 keer)

Offline ((MARK))

• Jr. Member
  • **
Re: muff fuzz probleempje
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2012, 07:25:25 »
Oh en thinner kun je beter ook niet in contact laten komen met de huid... Er gebeurd niets maar is al heel snel terug vind baar in je bloed. Kan ook niet goed zijn ;)

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
  • Over smaak valt niet te twisten
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2012, 14:30:35 »
Oei, terpentine maakt juist de zaak licht vettig.
Wasbenzine, alcohol (van de drogist) of heel lichtjes met thinner is een betere optie.
Na het solderen de soldeerkant reinigen met spiritus,
dit verwijdert het vloeimiddel. (dit gaat perfect met een gedrenkte tandenborstel)

En nagellak remover van je vrouw/vriendin?
Doet wonderen voor andere ontvettingstoepassingen en kost geen klap.
Is dacht ik op acetonbasis en ik weet niet wat dat verder nog doet aan je kopersporen...

In de installatietechniek word het overigens wel vaak gebruikt als ontvettingsmiddel (aceton dan  ;D )

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2012, 14:33:14 »
Aceton ja. Dat is wel handig spul.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2012, 18:38:21 »
Aceton is echt een gemeen goedje.
Eigenlijk is dit een oplosmiddel, véél te aggressief voor onze toepassingen;
Mors je dit op kunststof (PVC, Plexiglas) of je gelakt metalen behuizing, dan is deze voor de rest van het leven lelijk beschadigd.
En nog niet te spreken over hoe gezond dit zooitje is bij huidcontact en inademen.
Nagellak remover is volgens mij een iets minder geconcentreerde vorm van aceton.
Ontvetten doet het inderdaad redelijk, maar als het nagellak remoeft, dan is het ook troep voor je strakke behuizing & de mooie coating om de electrische componenten.
Zelf weten, maar ik houd het bij wasbenzine en (af en toe een beetje) thinner, aceton laat ik niet in de buurt van mijn knustel-tafel & soldeer-klusjes komen.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2012, 18:57:51 »
Ik gebruik het dan eigenlijk alleen bij het schoonmaken van printjes  ::)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2012, 20:52:34 »
Wasbenzine verwijdert trouwens ook goed de lijmresten die aan de pootjes zitten als je de componenten van het stuk rol loshaalt.
Btw- een simpele gum is trouwens ook een goed reinigingsmiddel voor printplaten.
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
  • Over smaak valt niet te twisten
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2012, 21:03:19 »
Aceton is echt een gemeen goedje.
Eigenlijk is dit een oplosmiddel, véél te aggressief voor onze toepassingen;
Mors je dit op kunststof (PVC, Plexiglas) of je gelakt metalen behuizing, dan is deze voor de rest van het leven lelijk beschadigd.
En nog niet te spreken over hoe gezond dit zooitje is bij huidcontact en inademen.
Nagellak remover is volgens mij een iets minder geconcentreerde vorm van aceton.
Ontvetten doet het inderdaad redelijk, maar als het nagellak remoeft, dan is het ook troep voor je strakke behuizing & de mooie coating om de electrische componenten.
Zelf weten, maar ik houd het bij wasbenzine en (af en toe een beetje) thinner, aceton laat ik niet in de buurt van mijn knustel-tafel & soldeer-klusjes komen.

Mvg. Hans

Punt!
klopt inderdaad. Je moet er zeker mee uitkijken.
Nagelakremover bevat trouwens inderdaad ook andere dingen waaronder water
Bij bewerkingen aan een print die al cozy in de behuizing zit zou ik het i.d.d. ook niet gebruiken.

Maar bij een vers stukje vero even met een nat puntje van een doek en daarna droogwrijven met een ander doekje... mag denk ik geen probleem zijn.
Ik moet trouwens toegeven dat ik lang niet altijd mijn vero-tjes serieus ontvet voor ik begin.

By the way... het topic ging nog steeds over de muff fuzz hey?  ;D ;D ;D  ;)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2012, 10:43:00 »
O ja...
En nu met zijn allen weer on-topic! ;)
al dat gefilosofeer over poetsmiddelen, we lijken wel huisvrouwen ;D ;D.

Odin, Post ff een update, audio probe en/of visual check hebben resultaat opgeleverd?

Mvg. Hans