Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Deep Blue Delay.  (gelezen 50609 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
Deep Blue Delay.
« Gepost op: 8 januari 2013, 20:13:02 »
Hey,

tijdens mijn dagelijkse marktplaatsbezoekje kwam ik een Mad Professor Deep Blue Delay(DBD) tegen. Ik googelen en kom meteen een schemaatje tegen! Ik vind hem wel tof klinken en het lijkt me wel leuk om deze digitale delay te maken.

Ik heb echter wel wat vragen omtrent het schema:

In grote delen is het schema gelijk aan die van een rebote delay 2,5. Veel waardes zijn anders, dat wel.

Ik was aan het kijken of ik ook de infinite repeat mod van de rebote delay op die van de DBD kan toepassen. Wat mij nu opvalt is het verschil in het aansluiten van de repeat (aka feedback) potmeter. In de datasheet is de repeat pot het vergelijkbaar aangesloten als de rebote delay.

Nu vroeg ik mij een beetje af of dat schema van die DBD wel klopt en zo ja of die infinite repeat mod nog kan met die andere aansluiting.

Offline cerberus

• Jr. Member
  • **
Re: Deep Blue Delay.
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2013, 08:15:19 »
Schema klopt, ik heb hem ook gebouwd met de pcb layout van MB en hij heeft mijn rebote 2.5 vervangen, de dbd is stukken beter. Wat repeats betreft kun je volgens mij gewoon de mod van de rebote toepassen, het is in feite dezelfde schakeling.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2013, 09:18:47 »
Het lijkt mij dat hij met de pot maxed al op inf repeats gaat.
Deze lijkt wel echt om TB te vragen met die input. En wat ik me afvraag is of de PT2399 niet heel erg overstuurt met lage tonen.. bv bas ofzo. Er zit een behoorlijke boost voor, en bij mijn eigen delays zorg ik juist voor een verzwakking onder 2kHz om clippen van lage tonen tegen te gaan... ???

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2013, 10:04:14 »
Tja, wat ik er van begrijp is dat hij gevoiced is naar oude echo plex of zo (dat zeggen ze allemaal). En om toch een beetje een degrade van een anologe delay te krijgen dat ze dan zoiets gedaan hebben?

@Cerberus, goed om te horen dat dit schema werkt! En dat hij ook goed klinkt. Denk wel om deze te maken. Een keer wat anders als de OD of Fuzz.

p.s. woon jij in Eibergen (aangezien je Eggmountain in je handtekening hebt staan)? Want ik woon maar een dorpje daar vandaan :P
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2013, 10:07:41 door Buzzel »

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
  • Over smaak valt niet te twisten
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2013, 12:14:14 »
Ik had deze ook al eens gevonden op internet en heb toen gelijk wat demo's gezien... vrijwel daarna aan mijn 'wishlist' toegevoegd  ;D
Vero layout vond ik op http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/02/mad-professor-deep-blue-delay.html
Hier staat trouwens meteen wat nuttige reacties bij ivm eventuele valkuilen

Als ik het goed heb gezien zit er misschien verschil in een aantal componentwaarden (sowieso de volumepotmeter)
Zodra ik er aan toe ben doe ik toch ook eerst een vergelijking layout/schema en misschien nog naast de rebote.

Ben benieuwd hoe je ervaring is en of je infinite repeat een gaat lukken...

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2013, 12:25:34 »
Ik heb het topic over dit pedaal op Freestomboxes doorgelezen: http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=713

Een mod die ik zie het het plaatsen van een volumeknop. aangezien het pedaal soms net wat zachter blijkt te zijn. Dit werd vaak behaald door bij de laatste opamp in de feedbackloop een 25-50K potmeter  in EDIT: SERIE aan de 12K weerstand (R5) te zetten.
Daarnaast zie ik ook nog dat sommige schema's een 100K weerstand naar de aarde na die 1K weerstand (R6) aan het einde van het schema.
Ook kan het het spelen met verschillende opamps wel leuk zijn. Iemand ad het over een AD712 ofzo.

Annyway. Dit pedaal ga ik zeker maken
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2013, 12:32:44 door Buzzel »

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2013, 12:43:22 »

Volgens layout http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/02/mad-professor-deep-blue-delay.html zitten er aardig wat ceramische caps in.
Zou het qua sound veel uitmaken om daar gewone MKT's te plaatsen? (behalve voor de hele kleine waarden dan)

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2013, 12:46:20 »
Overigens...

Citaat van tagboardeffects betreffende de vero:

"Slightly modified to give you an overall volume control but if you want the standard unit, just swap the 5K1 Volume 1 resistor for a 12K and solder between IC1 pins 6 and 7.  Again it's small enough to fit in a 1590B with some careful measuring.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2013, 13:02:41 »

Volgens layout http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/02/mad-professor-deep-blue-delay.html zitten er aardig wat ceramische caps in.
Zou het qua sound veel uitmaken om daar gewone MKT's te plaatsen? (behalve voor de hele kleine waarden dan)

Dit is een gutshot van de dbd, gevonden op freestompboxes.org

Zoals je ziet is het overgrote deel van de condensators MKS

Offline Holyver

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2013, 18:00:43 »
Dat gutshot van Buzzel gaf het antwoord al over de caps bij de Deep Blue Delay, maar misschien kan deze info nog van pas komen als je nog andere layouts van Tagboardeffects bouwt in de toekomst. Wat er uitziet als ceramische caps op die layouts hoeven er niet noodzakelijk ook te zijn. Ik heb de auteur van die blog eens weten zeggen dat hij dat symbool ook gebruikt voor film caps als er niet veel plaats is (spacing van 2 gaatjes of zo), om wille van de leesbaarheid. Ik vind die comment niet meteen terug, maar je moet dus vooral afgaan op de waarde, en niet op de vorm van het symbool op de layout. Alles vanaf 1nF mag je meestal wel als film condensator beschouwen.

Wat betreft de infinite repeats: die bereik je inderdaad sowieso ergens tussen drie kwart en maximum van de repeats knop (toch in de layout van tagboardeffects, ik heb niet vergeleken met het schema hierboven).
Dit is voorlopig nog steeds mijn favoriete PT2399-delay. (hoewel ik enkel kan vergelijken met Echo Base en Small Time Delay)

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2013, 18:14:47 »
Bedankt voor je info! Ben nu het schema van madbean aan het overtekenen, want van die van hem word ik helemaal duizelig. Aangezien ik toch nog iets wil modden moet ik toch een andere pcb maken  :P

En ik vind het gewoon leuk om te doen.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2013, 19:29:03 »
Hey,

Nu ik aan het tekenen ben vraag ik mij af waar pin 5 van de pt2399 voor is. Hij heet Clock out. Dus het heeft vast iets met de clock te maken. Ik lees dat sommige mensen er een tempo led mee kunnen maken, maar nergens HOE. Oftewel, kan ik een tempo led maken met behulp van clock out en zo ja hoe?

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2013, 20:08:29 »
Kan, maar vergt een hoop extra componenten.. En waarschijnlijk een microcontroller

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2013, 20:11:03 »
Aaah toch wel ik dacht met een paar klaar te kunnen zijn, maar als dat niet het geval ik laat ik het wel achterwege.  Ik kwam jou pt2399 slagschip ook al ergens tegen trouwens  :P

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2013, 21:02:16 »
Hey,

Nu ik aan het tekenen ben vraag ik mij af waar pin 5 van de pt2399 voor is. Hij heet Clock out. Dus het heeft vast iets met de clock te maken. Ik lees dat sommige mensen er een tempo led mee kunnen maken, maar nergens HOE. Oftewel, kan ik een tempo led maken met behulp van clock out en zo ja hoe?

Clock out is meestal letterlijk de interne clockpuls op een uitgangspin, die kan je vervolgens goed gebruiken om andere ic's of controllers te synchroniseren.

echter, na even zoeken vond ik volgende datasheet...
http://sound.westhost.com/pt2399.pdf

hieruit maak ik op dat CLK_O ook de ook frequentie kan zijn die volgens tabel variabel is.
In dat geval dus ideaal te gebruiken als output voor een indicator
jammer genoeg staat daar net geen voorbeeldschema van bij.

Nog ff zoeken dus, maar zover ik kan zal ik proberen met je mee te zoeken...

via deze site...
http://circuitworkshop.com/forum/index.php?topic=1149.0

...vond ik nog wel volgende layout...
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38722&g2_serialNumber=2

@Holyver:
Bedankt voor de info, ik kijk namelijk met enige regelmaat op tagboardeffects en dingen die interessant zijn bewaar ik evt. in mijn 'persoonlijke' archief.  ;D