Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Designspark PCB programma  (gelezen 10061 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Re: Designspark PCB programma
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2013, 09:01:59 »
Ja, modelsource werkt (bij mij) op zich goed, maar er zijn niet heel veel onderdelen die ik gebruik. Ik teken vaak schema's in potlood, en teken dan direct op pcb. Vind het handig om zelf dus ook de componenten te tekenen, ook als ik met een weerstand bijvoorbeeld 3 'spacings' wil overslaan of 6.
Die standaard componenten nemen ook vaak wat meer ruimte in dan nodig.

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2013, 10:52:13 »
Nou ik hou mij aanbevolen voor je library! +100 Kudos voor jou.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2013, 17:35:30 »
Mn eerste mailtje naar itead gestuurd...
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html
Nu hoop ik dat mn gerber export en drill-files goed zijn.
Het projectje had ik al een tijd op de todo staan. Het is een soort uni-vibe met (V2164) vca's ipv led/ldr en een stereo uitgang.
Omdat het nogal complex werd voor enkelzijdig pcb heb ik hem nooit kunnen proberen of op breadboard gezet. Maar ik dacht, als ik 10 pcb's heb, moet het vast lukken om de goede waardes een keer te vinden ;)

Library voor Designspark groeit intussen al aardig, maar ik ben er nog niet uit hoe ik hem ga posten...

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2013, 18:02:11 »
Heb je meerdere pcb's gemaakt op het panel of alleen deze> Zo te lezen kan je nl de hele oppervlakte van het panel vullen met max 5 pcb's. Moet je ze wel zelf uitsnijden.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 3 april 2013, 22:42:17 »
Haha, nee deze wordt als ie 'passed' een order van 10 stuks met de max afm 5 x 10 cm. Voor die 25 dollar zullen het dan zwarte worden ;) (Ik kon zo snel niets handigs/leuks verzinnen voor 5x5cm)
Als eerste probeersel dus. Hij meet 50mm x 89mm, dus er past er maar 1 op een panel, dat panellizen is handig als je bijvoorbeeld 2 verschillende pcb's op een bord van 5x10cm wilt. Bijvoorbeeld eentje voor een footswitch/controls en eentje voor het circuit. Scheelt weer dan, en die service wil ik vooral gebruiken om van dat irritante koperplaat snijden af te zijn... :)

Afijn ik mijn componentjes voor Designspark in een zipje gezet. je kunt ze hier downloaden:
https://www.dropbox.com/s/8uuo9s7ymfboppa/componenten.zip
Ik ben even vergeten hoe je ze ook alweer in je library krijgt, maar volgens mij kun je ze gewoon 'uitpakken' en dan in een folder naar keuze zetten, het zijn de componenten (*.cml)  inclusief schema (*.ssl) en layout symbool (*.psl)
Er zit nog niet alles bij, voor bijvoorbeeld een 7660S neem ik in de layout even dual opampje...
Soms zet ik een schema uit mn kladblok over in digitaal, en tegen die tijd maak ik ook de schema symbool database weer wat completer.
Kijk maar of je ze kunt gebruiken, deze gebruik ik iig het meest...

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #20 Gepost op: 6 april 2013, 11:38:45 »
Thanks Mattnezz voor de noeste arbeid! Voor diegene die niet weten hoe je het importeert:

• Pak de zip/rar uit in een willekeurige (maar handige) map in een standaard install heeftt designspark bv al C:\Users\Public\Documents\DesignSpark PCB\Library\DownloadedLibrary. In die map moet je dan de files plaatsen.
  • Kies de libraries knop (of CTRL-L)
  • Kies de tab folders en kies add om je eigen map met componenten enz toe te voegen
  • Kies nu bv de tab componenten en je ziet je net geimporteerde componenten in je drop down box verschijnen.

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2013, 16:02:35 »
erg bedankt voor de library.

Heb een leuk Schema getekend. Toen ik dit schema wilde omzetten naar PCB kreeg ik deze fout melding: Forward Design Changes Report
-----------------------------

Report File    : C:\Users\Public\Documents\DesignSpark PCB 5.0\ZVEZ wooly (PCB - Forward Design Changes Report).txt
Report Written : Saturday, May 25, 2013
Design Path    : C:\Users\Public\Documents\DesignSpark PCB 5.0\ZVEZ wooly.pcb
Design Title   :
Created        : 25-5-2013 15:45:05
Last Saved     : 25-5-2013 15:45:26
Editing Time   : 0 min
Units          : thou (precision 0)

Error: Unable to add component reference "CONN1" of component "JACK Sw Mono Neutrik", package "DSC" because No PCB information for Component "JACK Sw Mono Neutrik"..
Error: Unable to add component reference "R1" of component "R 2", package "DSC" because No PCB information for Component "R 2"..
Error: Unable to add component reference "R2" of component "R 2", package "DSC" because No PCB information for Component "R 2"..
Error: Unable to add component reference "R3" of component "R 2", package "DSC" because No PCB information for Component "R 2"..
Error: Unable to add component reference "R4" of component "R 2", package "DSC" because No PCB information for Component "R 2"..

met daar na nog een hele zooi regels met alle componenten, wat kan ik hier aan doen?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2013, 17:14:44 »
Het lijkt erop dat deze componenten geen PCB "deel" (representatie) hebben. Het programma weet daarom niet hoe bijvoorbeeld een weerstand eruit moet zien op de PCB.

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2013, 17:17:51 »
Dat wou ik dus net zeggen  :P

Zien of je de gegevens ook kan edditen of dat je een andere component kan vinden die wel het PCB deel heeft.

Edit: fijn dat je trouwens begon over designspark. De vorige keer dat ik het programma had werkte de modelsource niet, maar nu even opnieuw geprobeerd en nu werkt het wel. Kan ik mooi grotere pcb's maken voor Fxswitcher wat niet lukt in eagle :D
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2013, 17:24:27 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2013, 17:36:59 »
is het importeren van de library dan fout gegaan?

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2013, 17:45:43 »
is het importeren van de library dan fout gegaan?

Misschien,

Ik denk dat iemand op het designspark forum het antwoord wel weet http://www.designspark.com/discuss/index.php

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #26 Gepost op: 25 mei 2013, 17:56:22 »
componenten zijn gefixt, alleen de grounds pakt hij niet. Iemand tips? ik ga het iig nu handmatig proberen te doen

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #27 Gepost op: 25 mei 2013, 22:25:28 »
Dit is mn eerste PCB geworden, potmeters worden met draad aangesloten daar om missen er twee potmeters op de tekening.

Voorlopig mijn laatste vraag, hoe zet je dit bestand om in een afbeelding om te etsen?

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #28 Gepost op: 25 mei 2013, 23:06:38 »
Heb je al geprobeerd om op de print knop te klikken? Dan maakt hij er namelijk een PDF van en die kan hij 1:1 uit printen.

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2013, 23:25:54 »
Thanks! dat was Hem, nu nog even ui vogelen hoe je meerdere printjes op een A4 kan en dan is hij klaar voor t belichten