Hallo Newtonelingen, ik heb gisteren mijn Rocktron Flanger ontvangen en omdat er eigenlijk niet veel informatie over te vinden is geef ik hier even een korte review.
Sound:
Toen ik hem voor het eerst aan zette wist ik niet wat ik moest verwachten, het is mijn eerste flanger en de effecten die ik in muziek gehoord heb gaat van het landende vliegtuig tot de zwoele swoosh achter Gilmours gitaarpartijen. Om het maar even in een categorie te stoppen: heel veel Gilmour, heel weinig vliegtuig. Het schijnt een beetje te lijken op een Electric Mistress, maar daar heb ik nog nooit op gespeeld, die stond wel op Gilmour z'n board en ik hoor het wel een beetje terug. Hij klinkt erg warm, niet digitaal (hij is geloof ik ook analoog) en zeker niet over the top. Ik heb er dan ook nog geen vliegtuig geluiden uit kunnen krijgen. Er zit een FX-Level knop op, en zelfs met die knop op max blijft het effect gelijk met je droge signaal, de flanger gaat dus niet overheersen. Als je dus een Van Halen style flanger zoekt kun je beter voor de BF-2 gaan lijkt me. De 'hypnotic' knop geeft een beetje een vibrato/chorus wobble aan de flanger, ook dit klinkt zwoel, lekker en niet over the top.
Gebruikersgemak:
Het is even wennen met de benaming van de controls, maar hij is goed in te stellen. Dat het effect redelijk subtiel is merk je ook in de instelbaarheid, de depth knop gaat van niet aanwezig tot gemiddelde diepte. Soms moet je even goed kijken of de hypnotic flanger knop wel of niet ingedrukt is, hier is namelijk geen indicator voor. Verder is het een simpel en basic pedaal, wel erg groot voor een toch redelijk simpele flanger, dat wordt wel proppen op het pedalboard. Er zit trouwens een makkelijk batterijklepje op de achterkant zodat je hem makkelijk kan verwisselen, maar de mijne gaat toch aan mijn voeding.
Bouwkwaliteit:
Stevige behuizing, goeie knop, maar de schroeven die de plaatjes aan de zijkant bevestigen zijn zeer goedkoop. Toen ik hem wilde open draaien brak er al 1 af. De binnenkant zit erg goed in elkaar, maar als je ziet hoeveel ongebruikte ruimte er is had het wel een kleiner pedaal mogen zijn.
Budget:
Ik heb er 40 euro voor betaald, en ik ben er tot nu toe blij mee. Misschien dat de keuze voor een Mooer ElecLady van 70/80 euro een betere keuze zou zijn geweest voor de sound/afmeting verhouding. Maargoed ik heb nog een beetje ruimte op mijn pedalboard, en voor dit geld vind je denk ik niet snel zo'n warm klinkende flanger.
Tot slot:
Ik heb hem nog niet in stereo kunnen proberen, dat ga ik morgen doen. Stereo Flanger->Stereo Delay (pingpong) ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Voor de meer whacky/vliegtuig flangers komt er morgen een ibanez CF7 binnen, dan kan ik ze mooi vergelijken met elkaar om te kijken welke beter bij mijn sound past, maar ik denk dat ik nu al een winnaar heb.
Als iemand een vraag heeft ofzo, ik beantwoord hem graag!
Bedankt, en sorry, het was mijn eerste review ooit, maar je moet ergens beginnen...