Nieuw topic
Goed onderweg met de Arduino, had ik opeens het plan om mijn timewarp delay een update te geven.
De timewarp is mn huidige tap tempo delay, met een lichte envelope follower ipv modulatie.
Ik gebruik de TapTation chip van 'the Tonegod' icm 2 pt2399's in serie.
Dit heeft een paar beperkingen.
Deze chip is niet gemaakt voor 2 delay ic's en het analoge sync circuit wat ik gebruik (current mirrors) lijkt een beetje te wiebelen met temperatuur ed.
Ik gebruik maar iets van 20k van een 100k digipot, wat de 'resolutie' in timings niet ten goede komt.
En eigenlijk adverteert the Tonegod met een precisie die hij behalve op geselecteerde PT's niet waar kan maken.
Heb een extra schmit trigger en 4013 nodig om meerdere functies onder 1 knop te krijgen.
Nu denk ik een boel problemen in 1 klap op te kunnen vangen door zelf de timing/schakel software op een Arduino (of eigenlijk een losse Atmega 328) te schrijven.
Het nieuwe concept:
-cleane delay van max 1sec
-stereo/ping-pong uit
-tap tempo(als het even kan te syncen op MIDI-tempo)
-variabele LPF en HPF voor delays. (12dB/oct)
-lfo modulatie van delay tijd en filters
-te 'saven' mix, feedback, LPF, HPF en timing.
Het belangrijkste is voor mij de nerdy uitdaging van acuraatheid.
Ben weer eens niet de eerste die 'moeilijk' doet
:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=99717.0En de table op pagina 9 van deze datasheet is onbruikbaar...
http://noise-room.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/2399datasheet.pdfHet idee van de sync is makkelijk, het process gaat even duren.
Je zet een puls op de pt2399 ingang voor iedere waarde (0~255) van een 8-bit digitale (10k~50k) potmeter aan pin 6.
Je kijkt vervolgens met de software hoe lang het duurt voordat deze puls op de uitgang staat.
Een opampje/comparator, maakt van de puls weer een digitaal signaal, 1/0)
Hier maak je een lijst van. (potmeterstand : tijd) Deze lijst schrijf je naar de EEPROM.
Bij een 50k pot is de delaytijd al behoorlijk lang, ik denk ook dat ik de autocalibratie moet laten stoppen als de delaytijd van 2 PT2399's in serie de 1 seconde overschreidt, of als de potmeter/rheostat zn max waarde heeft gehaald.
Manuele delaytijd is gewoon een mapping van een analoge input, die je bij verandering naar de digitale pot stuurt.
Als je nu een tempo tapt, zoekt de software de dichtsbijzijnde waarde uit de lijst en koppelt deze weer aan de setting van de digipot.
Dit is het eerste wat ik wil uitwerken, omdat dit het een multitool maakt voor iedere willekeurige delay-IC, in ieder willekeurig pedaal, met iedere willekeurige SPI pot.
Ik zie dit deelconcept zo voor me:
Je wilt een bestaande delay tap tempo maken?
kwestie van timing-pot los solderen van de delay.
3 draadjes van het TT-pcb op die plek solderen
3 draadjes van de oude delaypot op het TT-pcb solderen,
1 draadje op de ingang, 1 op de uitgang, 1 op de voeding, 1 op GND.
één keer (in de zoveel tijd?) de calibratie doen en als het goed is klopt het dan. Als bonus nog een leuk knipperledje?
Haha, voor mij zou het ideaal zijn als ik er hier een paar van had liggen iig
Ik ben nog steeds beginnend met Arduino, maar dit krijg ik waarschijnlijk wel opgelost.
HPF/LPF/mix/delay/feedback gaat ook wel lukken, heb ik geschetst en deels getest, maar is voorlopig bijzaak.
Een ander dingetje, waar Remork me aan herinnert, mocht ik het vergeten, is dat je aan 2 taps om een tempo te bepalen niets hebt. Je wilt echt het gemiddelde van een reeks van 4 of meer.
Dit wordt zeker stoeien met de sketch, maar zie ik wel voor me.
Ik vrees dat ik me ook aan de smd moet gaan wagen voor deze, en zal daar ook mee moeten oefenen. Dit idee gaat echter 'trough-hole' makkelijk in een DD-passen, en zelfs 19" is een optie.
Afijn, als dit voor het eind van dit jaar gerealiseerd is ben ik blij, hiermee niet zo'n haast als de looper en de steile leercurve aan het begin van het Arduino avontuur...