Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Schakelaars poetsen, potmeters reinigen.  (gelezen 11473 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Schakelaars poetsen, potmeters reinigen.
« Gepost op: 4 juni 2013, 20:44:41 »
Vandaag had mijn grote liefde een beurt nodig ;)

Niet helemaal gitaarelektronica, maar gitaren klinken wel vet door dit beestje ;)
De Midas XL-200 is een pracht van een analoge console, beetje love it/ hate it omdat niet iedereen het met de EQ kan vinden, welke persoonlijk tot mijn favorieten hoort.
Ik probeer het moment dat wij overstappen op digitaal zo ver mogelijk uit te stellen, maar deze console moet wel betrouwbaar zijn...

Eigelijk viel de schade wel mee... 2 gare, maar uitgestorven ssm2017 preampjes net even vervangen met THAT1510's, en de rest was van mechanische aard en gaan we morgen mee verder.
1 VCA fader vertoont haperingen, maar kan in principe vervangen.

Wat echt irritant is, zijn de -20dB pad-schakelaars. Van de 40 kanalen waren er maar 2 echt betrouwbaar, 9 maken zo'n slecht contact dat ze in de pad-stand soms half en soms helemaal niet reduceren, en de overige 29 zijn 'werkbaar' na een paar keer indrukken. :(

Nu zit ik in dubio... poetsen of vervangen?
Ik heb hier niet zo veel vertrouwen in:
http://nl.farnell.com/alps/spuj190900/switch-dpst-0-1a-30v-solder/dp/1123857

Het lijkt bijna een drop-in replacement, maar:
Citaat
No. of Mechanical Operations: 10000
En dat is nog met no-load...
De huidige schakelaars lijken me eerlijk gezegd niet veel beter, maar hebben ook een stofaanval gehad tijdens een verbouwing vorig jaar.
Kan iemand mij vertellen of ik teveel verwacht van de schakelaars?

Beide is iig een rotklus... De minischakelaars zijn goed te demonteren, en het dragende pcb is met 3 schroeven los.
De contactpunten zijn 2mm en vallen in een busje, iedereen die zo'n schakelaar eens heeft gedemonteerd weet hoe dat zit. Schoonmaken is te doen, ik denk aan reinigen met alcohol, en vetten met een contact-spullie waar het 'hoofd techniek' goede ervaring mee heeft.
Als iemand hier een gouden tip heeft is het zeer welkom!!!

Vervangen betekent namelijk desolderen van 6 pinnen op dubbelzijdig pcb. De defecte DIL-8 preamp-IC's zijn makkelijk, omdat je die aan de 'bovenkant' eerst los kunt knippen, maar bij de schakelaars maak ik me een beetje zorgen omdat ze alleen vanaf de onderkant los kunnen.
Pcb is erg degelijk en kan wel wat hebben... Werkwijze is zuigpompje en litze, zou dit echt met een industriele vacuümpomp beter gaan, of lijkt het jullie te doen?

Grote vraag, wat zouden jullie doen?
poetsen of vervangen?
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2013, 20:50:28 door Mattnezz »

Offline yoho

• Full Member
Schakelaars poetsen, potmeters reinigen.
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2013, 23:17:31 »
Ik zou eerst de minst erge paar kanalen poetsen, en daarna bij goed resultaat nog een paar enzovoort. Bij slecht resultaat zou ik alles wat niet/ slecht werkt in een keer vervangen. Truukjes voor de uitvoering daarvan heb ik echter niet.

Offline Mattnezz

• Hero Member
Re: Schakelaars poetsen, potmeters reinigen.
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2013, 00:14:30 »
Ja, op mn eerste foto zie je een paar tapejes op de kanalen zitten, die hebben dus de hopeloze pad-schakelaars.
Morgenochtend gaan we die kanalen poetsen en kijken hoe dat gaat.
Heb toch maar een zooitje van die schakelaars besteld, en nog wat ander grut, kleine dpdt's zijn altijd handig. Maar van dichtbij is vooral de kwaliteit beter te beoordelen/vergelijken.
Ik neem morgen ook een scherp soldeerstiftje mee, en ga eens kijken of ze los te krijgen zijn.
En iets om ze op te meten.
Een idee voor een soort A/B test is 10 vervangen en 10 poetsen, en dan juist degenen die het moeilijkst doen.
De tafel doormeten kostte met zn tweeën al een halve dag, ben benieuwd hoe lang we hier zoet mee zijn.  :P

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2013, 13:41:22 »
Vanmorgen een paar uur lekker schakelaartjes uit elkaar pulleken en poetsen.
Idioot gepriegel, maar zeer lonend.
Van binnen was corrosie en zwartig vuil goed te zien.
gereinigd met alcohol en 'kaasprikkers'/'tandenstokers.
Daarna gevet met een zgn 'moving contact lubricant' van Neve.
'Broodjes' terug gezet en schakelen nu geruisloos! ;D
Natuurlijk is de vraag 'hoe lang', maar alleen de tijd kan dat uitwijzen.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2013, 13:57:56 »
Inmiddels het project afgerond.
De Alps schakelaars van Farnell (SPUJ19900) bleken precies dezelfde, dus toch maar een hele rits vervangen.
Zonder rework-station, desoldeer föhn, was dit best pittig, maar na 5 schakelaartjes de smaak te pakken.
Truc:
pinnen van de versleten schakelaar tot op pcb afknippen.
tin is nu goed weg te trekken met zuiglitze.
kleine platte schroevendraaier onder de schakelaar en langzaam draaien bij het verwarmen van de soldeerpunten.
alle soldeerresten weghalen en reinigen met alcohol/remmenreiniger, eh ja remmenreiniger, op een wattenstokje werkt heel goed ;)
nieuwe schakelaar er in en klaar.
Buiten met een kop koffie op de binnenplaats van de w2 was het ook geen straf met het lekkere weer. :)

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2013, 18:09:20 »
Je moet wel lef hebben voor zo'n karwei !

Ik heb ook een oud Eela mixertje waar ik heel goed over tevreden ben maar met hetzelfde probleem. Die schakelaars zijn gecorodeerd van binnen. Het is echter een doehetzelf pakket geweest en door iemand anders in elkaar gezet , ik durf er nog niet aan te beginnen.
Maar de headroom die de mixer heeft vind je niet veel meer als je het betaalbaar wilt houden tenminste. De voeding is + en -  15 volt symetrisch.

Chapeau !
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 14:28:42 door snofal1951 »

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2013, 13:15:34 »
Citaat
Je moet wel lef hebben
Ben niet zo snel bang van een stukje elektronica ;)
Ik ben wel bang van zanikende gasttechnici, als een kanaal niet werkt of kraakt...
Er werd meer gezanikt, maar niemand leek de problemen aan te pakken. Toen was het gewoon, of jullie brengen hem weg, of ik ga hem in orde maken. Het eerste was geen optie, dus ik moest wel. :)

Bij het vervangen van de pre-amps had ik wel mn twijfels. Bij een A-B test bleken de THAT1510's wat cleaner dan de oorspronkelijke SSM2017's, die laatste hebben echt iets vuils, wellicht door de leeftijd. Als ik nog ergens een batch 2017's tegenkom zal ik ze inslaan.

Ik heb de pech het begin van de digitale consoles meegemaakt te hebben... Waren onoverzichtelijk, klonken vlak... Die dingen konden een heleboel dingen net niet. Yamaha spande de kroon met zn onbruikbare 01V, DM2000, LS9... Heel handig voor een singer songwriter in een foyer, maar een gitaarband op een podium was ondoenlijk.
Er is veel verbeterd sinds die tijd, digico's en de souncraft Vi serie zijn veel overzichtelijker, en klinken gewoon goed, hoor zelfs goeie verhalen over de Behringer tafels.

Na de XL200 ging het bij MIDAS ook een beetje mis, deze tafel is in mijn ogen een beetje te vergelijken met de single channel jcm800 versterkers van Marshall, beetje het laatste degelijke product van de fabrikant, voordat de degelijkheid werd wegbezuinigd.

Werken aan zo'n tafel moet hetzelde genoegen geven als werken aan een oude auto, je kunt overal bij, en je hoeft er geen laptop aan te hangen ;)
Het is geen Neve, Studer of SSL, maar wel een tafel met klank en karakter, waardoor het meer een muzikaal instrument is. In mijn ogen onvervangbaar.

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2013, 14:44:50 »
Dat die oude mengtafels echt als instrument beschouwd kunnen worden ben ik helemaal met je eens. Helaas wordt de kwaliteit er niet altijd beter op met het voortschrijden van de techniek. Van digitale techniek weet ik helemaal niets dus daar kan ik geen commentaar op geven.
Die That 1510 opamps hebben ongeveer dezelfde specificaties als de Burr Browns die ik in mijn mixertje gezet heb , ik heb de OPA2134's gebruikt.
En die oude techniek daar valt nog prima aan te sleutelen in tegenstelling tot de moderne smd techniek , daar zijn ook mijn ogen niet meer goed genoeg voor.

Het lijkt mij een te gekke tafel.

Offline alden

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2014, 06:39:17 »
probe zelf maken of  je coax (of zoiets dergelijks) met aarde aan een jack-aarde en signaal op links of recht vastzetten. Of natuurlijk links en rechts aansluiten voor dubbelkanaals meten ;). Werkt best aardig tot +/- 20kHz en kleine signalen. Voor de zekerheid een klein schakelingetje bouwen met een (regelbare)spanningsdeler en twee dioden (een naar+ en ander naar gnd) om signaal beden de 1V te houden. Bij voorkeur natuurlijk doen met een oude laptop of pc-tje.
You can get score 1Y0-200 dumps in wikipedia exam using EMC