Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Fender Deluxe reverb/trainwreck express  (gelezen 76891 keer)

Offline Gobius

• Hero Member
Fender Deluxe reverb/trainwreck express
« Gepost op: 23 juli 2013, 01:05:46 »
Na een heel aantal pedalen te hebben gebouwd, wil,ik graag mijn eigen buizenversterker bouwen. Ik heb al een Laney LC 30, maar die bevalt mij niet. Dus ik heb gekozen voor het volgende:
- clean kanaal: Fender Deluxe Reverb pre amp
- scheurkanaal: Trainwreck express
- buizen fx loop.
- ik maak gebruik van de huidige PT en OT
- ik ga 2 vd 4 El84 eindbuizen gebruiken.

Ik hebmijn laney inmiddels leeggehaald. Dus het feest kan beginnen. Ik heb mij ingelezen en ben op de hoogte vd gevaren van hoogspanning etc. Het klinkt misschien redelijk ambitieus, maar ik bouw de versterker stap voor stap op. Eerst de power supply, dan de fender. Vervolgens de trainwreck en als laatste de buizenreverb.

Power supply:
In de bijlage zit een schematische weergave vd opbouw vd versterker. Voor de berekeningen vd voltages en amperes heb ik gebruik gemaakt van de datasheets van 12ax7 en el84 van het merk JJ. Verder heb ik de wijsheid van Valvewizard gebruikt.

Volgens het schema van de laney LC 30 levert de PT na gelijkrichting 290v. Ik kan zien op de PT dat deze 250v levert. De VRms zou dan volgens mij (290 / 1,414 =) 205 volt moeten zijn, maar dat kan ik op de trafo niet terugvinden.

Het verbruik vd mA in de versterker is volgens mij als volgt:
- 9 triodes x 1,2 mA = 10,8 mA (1,2 mA is typial rating volgens datasheet)
- anodes vd pentodes: (2x 12W) / 290v = 83mA (12W is max dissipatie volgens datasheet)
- roosters vd pentodes: 5,5 mA x 2= 11mA

Totaal: 105mA

Maximale ripple (10%) mag dan zijn: 29v. Dus filter cap als volgt berekenen:
- C= (t x I) / V
- C = (0,01 x 0,105) / 29 = 36 uF

t = 1/(2x50Hz)

Met de huidige filter cap van 50uF heb ik een maximale ripple van 21v dus die kan ik mooi blijven gebruiken.

Nu wil ik door naar de berekening vd filters voor de roosters vd pentodes en  de voorversterkers. Ik heb mijn schema zo uitgetekend (zoals bij veel buizenversterks) dat de filters allemaal achter elkaar staan. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld na C1 of C2 een aftakking te maken en dan direct naar het filter te gaan waar bijv C5 toe behoort? Dan zou ik bijvoorbeeld op de trainwreck buizen een wat hoger voltage kunnen laten vallen. Is dat mogelijk of zien jullie bezwaren?

Offline Gobius

• Hero Member
Fender Deluxe reverb/trainwreck express
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2013, 01:06:58 »
Ik heb even een iets betere foto geupload. En met tube driver bedoel ik de buis voor de fx loop.

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
Re: Fender Deluxe reverb/trainwreck express
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2013, 08:59:46 »
Nou, je hebt iig wel je huiswerk gedaan. Goed bezig.

Waar je geen rekening mee houd is de uitgangs impedantie. Met dezelfde  voefingstrafo zal de uitgang een verdubbeling van de impedantie willen zien. Was de uitgang  16 Ohm dan wordt hij nu 32 en das nie  gunstig. Tis maar dat je het weet.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2013, 09:12:32 »
Bedankt voor de feedback. Ik had er wel rekening mee gehouden, maar ik was nog niet aan de OT toe:) De huidige impedantie is 18 ohm. Er komt sowieso een nieuwe speaker in. Als ik daar een 16 Ohm voor neem, zou het toch goed moeten gaan.

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2013, 09:20:06 »
Met huidig bedoel je de situatie met 2xEL84?

Die paar Ohm verschil is niet erg maar wil je  daarmee zeggen  dat de impedantie origineel 9 Ohm was? Dat is een vreemde waarde.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2013, 09:25:31 »
Ik bedoel eigenlijk dat de huidige impedantie 8 ohm is met vier eindbuizen. Als ik er dan twee uithaal, kom ik toch op 16 ohm of zie ik dat verkeerd?

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2013, 09:59:34 »
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld na C1 of C2 een aftakking te maken en dan direct naar het filter te gaan waar bijv C5 toe behoort? Dan zou ik bijvoorbeeld op de trainwreck buizen een wat hoger voltage kunnen laten vallen. Is dat mogelijk of zien jullie bezwaren?

Zie ik het bovenstaande trouwens goed of doe ik dan iets gruwelijks verkeerd?

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2013, 09:59:45 »
.......De huidige impedantie is 18 ohm. .......

Daarom begreep ik bovenstaande niet echt. Typefoutje?  :P

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2013, 10:03:31 »
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld na C1 of C2 een aftakking te maken en dan direct naar het filter te gaan waar bijv C5 toe behoort? Dan zou ik bijvoorbeeld op de trainwreck buizen een wat hoger voltage kunnen laten vallen. Is dat mogelijk of zien jullie bezwaren?

Zie ik het bovenstaande trouwens goed of doe ik dan iets gruwelijks verkeerd?

Je wil dus de tweede en derde weerstand uit het filter overbruggen? Dat kan, je krijgt meer preampspanning maar je zal ook meer brom overhouden.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2013, 10:42:16 »
Inderdaad een typefoutje:)

Ok, dat kan dus wel. Vraag is dus hoeveel brom er optreedt, maar das misschien meer een kwestie van trial and error:)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2013, 11:52:43 »
Gaaf project!

De max dissipatie gebruiken om de stroom door de eindbuizen te berekenen is wat fors. 70% is realistischer. Dat scheelt weer in de rimpel berekening.

Je kunt altijd nog een choke toevoegen om de rimpel te verminderen.

Ik mis nog de buizen voor de reverb in je voeding plan?
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2013, 12:00:19 door Flo »

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2013, 13:11:35 »
Vooralsnog heb ik geen rekening gehouden met een reverb. Buizenreverb lijkt me wel cool, maar dan moet er volgens mij wel een extra trafo in en extra onderdelen. Overigens gebruik ik een reverb niet zo heel veel.

Ik zit er wel aan te denken, maar dan moet de versterker al wel goed werken, om een analoge delay in te bouwen (aqua puss clone) die voetschakelbaar te maken. Als ik dan drie minipotmetertjes gebruik, dan kunnen die boven elkaar op de frontpanel. Maar das iets voor later.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2013, 14:59:19 »
Je zou een mooie voeding kunnen ontwerpen met dit programmaatje.
http://www.duncanamps.com/psud2/

Ik weet niet hoe precies het is, maar het geeft wel een aardig idee van de psu. Verder lijkt het me wel een gewaagd eerste buizenproject.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2013, 15:44:18 »
Uitdagend is het zeker. Daarom bouw ik het ook onderdeel voor onderdeel op.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2013, 18:47:36 »
De Fender Deluxe reverb preamp gaat namelijk ook nog door een reverb "recovery" triode. Dit maakt voor de sound wel uit.