Na een heel aantal pedalen te hebben gebouwd, wil,ik graag mijn eigen buizenversterker bouwen. Ik heb al een Laney LC 30, maar die bevalt mij niet. Dus ik heb gekozen voor het volgende:
- clean kanaal: Fender Deluxe Reverb pre amp
- scheurkanaal: Trainwreck express
- buizen fx loop.
- ik maak gebruik van de huidige PT en OT
- ik ga 2 vd 4 El84 eindbuizen gebruiken.
Ik hebmijn laney inmiddels leeggehaald. Dus het feest kan beginnen. Ik heb mij ingelezen en ben op de hoogte vd gevaren van hoogspanning etc. Het klinkt misschien redelijk ambitieus, maar ik bouw de versterker stap voor stap op. Eerst de power supply, dan de fender. Vervolgens de trainwreck en als laatste de buizenreverb.
Power supply:
In de bijlage zit een schematische weergave vd opbouw vd versterker. Voor de berekeningen vd voltages en amperes heb ik gebruik gemaakt van de datasheets van 12ax7 en el84 van het merk JJ. Verder heb ik de wijsheid van Valvewizard gebruikt.
Volgens het schema van de laney LC 30 levert de PT na gelijkrichting 290v. Ik kan zien op de PT dat deze 250v levert. De VRms zou dan volgens mij (290 / 1,414 =) 205 volt moeten zijn, maar dat kan ik op de trafo niet terugvinden.
Het verbruik vd mA in de versterker is volgens mij als volgt:
- 9 triodes x 1,2 mA = 10,8 mA (1,2 mA is typial rating volgens datasheet)
- anodes vd pentodes: (2x 12W) / 290v = 83mA (12W is max dissipatie volgens datasheet)
- roosters vd pentodes: 5,5 mA x 2= 11mA
Totaal: 105mA
Maximale ripple (10%) mag dan zijn: 29v. Dus filter cap als volgt berekenen:
- C= (t x I) / V
- C = (0,01 x 0,105) / 29 = 36 uF
t = 1/(2x50Hz)
Met de huidige filter cap van 50uF heb ik een maximale ripple van 21v dus die kan ik mooi blijven gebruiken.
Nu wil ik door naar de berekening vd filters voor de roosters vd pentodes en de voorversterkers. Ik heb mijn schema zo uitgetekend (zoals bij veel buizenversterks) dat de filters allemaal achter elkaar staan. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld na C1 of C2 een aftakking te maken en dan direct naar het filter te gaan waar bijv C5 toe behoort? Dan zou ik bijvoorbeeld op de trainwreck buizen een wat hoger voltage kunnen laten vallen. Is dat mogelijk of zien jullie bezwaren?