Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Roterende Speaker "Doppola"  (gelezen 9763 keer)

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
  • There is no dark side of the moon...
Roterende Speaker "Doppola"
« Gepost op: 14 oktober 2013, 10:49:32 »
Hallo Doe-Het-Zelfers,

Een tijd terug heb ik als Gilmour fan besloten zijn roterende speaker zoals gebruikt tijdens de Division Bell tour na te bouwen.
Hier een aantal foto's van de vorderingen.

Hier de lege behuizing. De diameter is 47cm en het geheel is ca. 30cm hoog

De luidsprekerbuis is 30 cm lang, en is 3 cm uit het midden gemonteerd om ruimte voor electronica te creëren.

In tegenstelling tot de bekende Leslies draait de luidspreker mee. Hiervoor maak ik gebruik van een 6draads sleepring, om het signaal in de roterende buis te krijgen.

Het probleem waar ik momenteel mee zit is de lagering van de bovenkant van de as. Dit is ook de plaats waar de sleepring gemonteerd zit. Een opname met lager en sleepring moet nog uitgedacht worden.

Alle schroeven aan de bovenkant losdraaien tot de versterkerbak met reverb op de 2 12" speakers knalt.......

Offline P I M

• Newbie
  • *
Re: Roterende Speaker "Doppola"
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2013, 13:47:40 »
Gaaf project!

Wat betreft de lagering, volgens mij zou je het beste een lagerblok kunnen maken wat over het blok van de sleepring heen valt. Heb je de keuze voor deze afmetingen sleepring bewust gemaakt? De sleepring kun je trouwens beter niet star monteren: Er mag geen spanning op staan, anders draait hij in de soep. De bouten dienen om rotatie tegen te gaan, maar de montageplaat van de sleepring moet wat kunnen schuiven.

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2013, 16:36:47 »
De sleepring is bewust gekozen. De diameter van het draaiende deel is 6 mm, de diameter van de pijp is 12mm / 10mm. Er zit dus speling tussen de sleepring en de pijp.
Ik zal inderdaad eens een lagerblokje moeten draaien... zal eens wat schetsen vanavond!
Alle schroeven aan de bovenkant losdraaien tot de versterkerbak met reverb op de 2 12" speakers knalt.......

Offline P I M

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2013, 16:50:28 »
Ik zou haast zeggen dat het draaiende deel verbonden moet zijn aan de as. Bij iets minder soepel draaien van de sleepring komt er namelijk torsie op de kabel als de schacht van de sleepring niet vast zit aan de as.. Niet dat dat zo veel is, maar constructietechnisch niet de bedoeling zeg maar. Draaien is een erg fraaie oplossing! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat ;D.

Offline Nelson143

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2014, 08:52:41 »
Nu lees ik op internet allemaal tegengestelde dingen, aan de ene kant zie ik allerlei berichten over rond de 70, aan de andere kant zie ik berichten van van mensen die hem rond de 35-40 instellen en dat dat lagere voltage inderdaad klopt voor een hotrod deluxe. De buizen waar het om gaat zijn L6LCG. Kan iemand voor me verhelderen of dat lage voltage klopt of dat het tijd is voor nieuwe buizen?
watson

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2017, 11:54:06 »
Na ruim 4 jaar (shame on me) eindelijk dit project maar weer opgepakt!

Mechanisch is het een en ander opgelost. Met behulp van de 3D printer een aantal lagerhuizen geprint voor de horizontale stabiliteit. Voor de verticale druk een taats-lagertje gemonteerd. De as moet iets langer worden, maar dat komt later wel.

Nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijke 6inch 50W speaker, zie door de bomen het bos niet welke nu wel of niet geschikt is. Iemand een suggestie?

Roteren doe ik nu met een 400rpm 12VDC motortje (PWM geknepen) , maar die maakt wat herrie, dus een AC motor zoals in een Leslie zou een goeie oplossing zijn!

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2017, 21:40:28 »
Wauw, wat een interessant bouwwerk!

Die sleepring voor de speaker aansturing, ik ben benieuwd hoe je dit aangepakt hebt.
Iets bestaand of zelfgemaakt?

Vwb de luidspreker, keuzes te over.

Bijvoorbeeld een Visaton BG17, mooie speaker voor dat geld!
http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/musiker/index.html

Of iets robuuster, mocht het wat harder moeten, een Monacor SP6/100PA exemplaar:
https://www.monacor.de/produkte/components/lautsprechertechnik/pa-mitteltoener/sp-6-100pa/

Of als het echt lomp hard moet en gebouwd als een tank, een Oberton uit de 6-serie:
http://oberton.nl/product-categorie/6-inch-drivers/

Ik denk dat al deze speakers mooi presteren in de "Leslie"
Maar uiteraard zijn er nog tig mogelijkheden  ;)

Mvg. Hans

Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2017, 10:47:58 »
Hi Hans!

Bedankt voor de vele opties!

Wat betreft de sleepring, dit is een koopdeel via sleepringen.nl

Als ik de grote van de speaker iets wat verhoog, naar 6.5inch, heb ik meer keuze, dat is fijn!
Ik heb zelf deze speaker gevonden, een mooie Celestion TF0615MR. Wellicht is dit wat.

Nu zal ik de buis iets groter moeten nemen, bijvoorbeeld 200mm. Toch eens kijken hoe dat uitpakt!

Thomas