Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hulp gezocht bij zelfbouw ce-1 chorus pedaal  (gelezen 22563 keer)

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
Hulp gezocht bij zelfbouw ce-1 chorus pedaal
« Gepost op: 14 oktober 2013, 15:03:28 »
Hai allemaal,

Ik ben Pepertje, ben hier nieuw en heb basiskennis van electronica maar die is wat aan de roestige kant. ;) Onlangs heb ik het 'dappere besluit' genomen zelf een CE-1 chorus kloon te bouwen en ben daarmee inmiddels is redelijk vergevorderd stadium. Een van de laatste dingen die nog gebeuren moet is de voeding/transformator en daar loop ik tegen een kennisprobleem op en hoop dat iemand mij hier kan helpen ontcijferen wat er nou precies in het schema staat en hoe ik hetgeen dat daar staat kan bereiken met het spul dat ik nu in huis heb (ls dat al kan).

In het schema (zie bijlage) zie ik aan de secundaire zijde drie polen. Twee waarop 18 volt wisselstroom staat en n die vast zit aan de aarde? Ik snap dit niet zo goed eerlijk gezegd. Bij transformatoren houdt mijn kennis een beetje op. ;)

Ik heb via het internet een tijdje terug een transformator/adapter aangeschaft (zie bijlage) die aan de secundaire zijde 18volt wisselstroom heeft maar die heeft maar twee polen. Ik vraag me dus af of ik deze trafo wel kan gebruiken voor dit mooie projectje en zo ja, hoe kom ik aan een derde pool? :D

Kan iemand mijn helpen?

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
  • There is no dark side of the moon...
Re: Hulp gezocht bij zelfbouw ce-1 chorus pedaal
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2013, 15:37:21 »
Je zou gebruik kunnen maken van "enkelzijdige gelijkrichting"

Alle schroeven aan de bovenkant losdraaien tot de versterkerbak met reverb op de 2 12" speakers knalt.......

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:20:47 »
Lijkt me een goede oplossing. Dit geeft iets meer rimpel volgens mij. Dan is het geen slecht idee om C46 t/m C49 te verdubbelen naar 470uF ofzo.

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:01:04 »
Zo jullie zijn snel met reageren :)

Maar begrip ik het goed dat ik nu dus beide circuitdelen moet aansluiten op de binnenste pool van mijn trafo en de buitenring gebruik als aarde? En daarbij de eerste 2 condensatoren een hogere opslagcapaciteit geef?

Wat gaat dat laatste die dat geval doen met de voltages in dit voedingcircuit? En misschien nog wel belangrijker... Gaat mijn ce-1 er anders door klinken? :)

Groetjes, Pepertje

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:24:05 »
Uhm, nee c49 zit een stukje verderop. Dat is de tweede condensator aan de negatieve zijde... Mmm ik ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom ik dan juist c46 en c49 zou moeten veranderen maar misschien zou ik dan toch nog eens mijn theorie een beetje moeten bijspijkeren ;)

Als een van jullie een 'simpele' uitleg daarvoor heeft maken jullie deze meid daar erg blij mee ;)

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:28:29 »
Citaat
Uhm, nee c49 zit een stukje verderop. Dat is de tweede condensator aan de negatieve zijde... Mmm ik ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom ik dan juist c46 en c49 zou moeten veranderen maar misschien zou ik dan toch nog eens mijn theorie een beetje moeten bijspijkeren
ow nee 46 tot en met 49, bedoelde ik, maar lijkt teveel van het goeie.

De eerste filter condesators zijn inderdaad C46 en C47. Reserveer hier op je layout wat ruimte, of kijk eens naar passende 470uF/35V condensators.

R63 vormt met C48 en Q15 al een mooi rimpel filter (capacitance multiplier), voor de negatieve kant doet R88/C49/Q17 hetzelfde.

Ik verwacht meer rimpel omdat de niewe schakeling me eigenlijk een half wave rectifier lijkt, maar zou dit eigenlijk ook beter moeten bekijken...

EDIT: Let op! Q17 moet trouwens wel PNP zijn! (misschien heb je gewoon verkeerde symbooltje te pakken?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2013, 21:48:59 door Mattnezz »

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2013, 00:26:58 »
Citaat
EDIT: Let op! Q17 moet trouwens wel PNP zijn! (misschien heb je gewoon verkeerde symbooltje te pakken?

Thanks voor je oplettendheid Mattnezz! En je hebt ook helemaal gelijk! :) In het originele schema staat er inderdaad een PNP transistor afgebeeld. Het schema dat ik had bijgevoegd is niet van mij, die heb ik gedownload op een ander forum :) Hij klopt niet helemaal maar is veel beter leesbaar dan het korrelige origineel. ;)

Wat gebeurt er als ik de huidige 220uF 35v en 220uF 16v elco's laat zitten? Gaan ze dan stuk of krijg ik meer ruis in mijn signaal? Of gaat er iets anders mis?  ::)

Inmiddels zit bijna alles al op de print en vandaag zijn mijn laatste onderdelen binnengekomen dus wil eigenlijk weten of ik nog naar de winkel moet voordat ik een testje ga doen.  :D
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 00:37:12 door Pepertje »

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:53:28 »
16V is vooral erg minimaal... Vanuit fabriek kan ik dat begrijpen, maar zelfbouw zou ik niet op 'rating' bezuinigen.
Je kunt ze laten zitten, als je brom hebt (100Hz) de caps vergroten...

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2013, 11:22:36 »
Allright, thanks! :)

Vanavond maar eens kijken of ik een testje kan doen. *nieuwsgierig!* :D

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2013, 15:14:57 »
Het lijkt me eenvoudiger om 78xx 79xx spanningregelaars te gebruiken voor de voeding, toch?

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:39:17 »
Zo nou eerste testrondje zit erop... Geen rook maar helaas ook geen geluid... ??? :(

Ik heb het schema's even bijgevoegd voor gemakkelijke analyse, redraw schema is afkomstig van turretboard.org. (Bronvermelding  ;D)
Het redraw schema is helaas niet helemaal perfect maar klopt voor 98% gok ik. Ik heb vooraf alle componenten op beide schema's opgezocht en altijd het Boss schema als leidend gehouden. :)

Ik ben maar eens in het circuit gaan meten met mijn multimeter terwijl er nog stroom op stond. Daarbij heb ik de volgende bevindingen gedaan (weet alleen niet goed wat ze precies inhouden voor mijn pedaal ::)):

- overal waar ik +14v zou moeten meten, meet ik tussen de +14,98v & +15,02v
- overal waar ik +13v zou moeten meten, meet ik tussen de +12,58v & +12,6v
- overal waar ik -14v zou moeten meten, meet ik tussen de -14,85v & -14,98v, behalve bij C34 en C35. Daar meet ik maar -0,68v
- overal waar ik -13v zou moeten meten, meet ik -14,59v

Allemaal een beetje anders dan zou moeten volgens mij...

Verder
- Q17 (2SB434) wordt echt heet! Hij zou met die temperatuur de mantel van de bedrading zacht kunnen maken gok ik.
- Q15 (2SD234) is lauw.
- D101 staat altijd helemaal aan en reageert niet op de chorus-/vibratoschakelaar.
- D102 doet helemaal niets.
- Inputjack meet -4,93v
- Outputjacks meten beide 0v
- VR1 kan ik aan draaien wat ik wil maar maakt geen verschil (gemeten bij Q7/R40)

Iemand een idee wat er mis gaat? Ik ben een beetje 'lost'...  ::)
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 20:49:18 door Pepertje »

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2013, 01:00:46 »
Hmm ok  :) C4 zat verkeerd om... Nu meet ik in het voedingscircuit +14,88v & +14,23v aan de ene kant en -14,70v en -14,15v aan de andere kant. Dat is in ieder geval consistent  ;) Nog steeds geen geluid overigens maar nu wel gekraakt als ik meet op de output...

De volt regelaar in aan de negatieve kant wordt nog wel steeds erg warm...  ::) Morgen maar eens verder kijken met verse ogen :)

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2013, 09:43:45 »
Het feit dat je negatieve voeding heet wordt wil zeggen dat er een probleem zit in je schakeling, dat zul je eerst moeten oplossen.

De hogere spanning is niet je probleem maar zoals flo zei zou ik lekker een 7812 en 7912 regelaar pakken. Deze zijn betrouwbaar, kortsluiting beveiligd en stabiel. Simpeler kan het niet met zijn drie pootjes.

Als je een 18V~ trafo hebt komt daar een gelijkspanning uit van + en -25V=. Omdat je voeding geen 100Hz maar 50Hz is zal de rimpel op de elko's groter zijn omdat de ontlaadcyclus 10mSec langer duurt dan bij dubbelfasige gelijkrichting. Het diepste punt van de rimpel mag niet lager worden dan de uitgangsspanning van de regelaar plus 2V. in jouw geval dus 14V=. Als je niet teveel stroom vraagt redden de originele caps dat prima en zou het niet nodig zijn daar extra grote voor te nemen. Het moet wel heel gek lopen voor je caps lager zakken dan die 14V=.

Het onderstande schema in brengt je een beetje in verwarring en wordt begrijpelijker als je inziet dat alleen D1 en D3 gebruikt worden. D2 en D4 doen helemaal niet mee.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2013, 09:50:45 door cluseau »

Offline Pepertje

• Jr. Member
  • **
  • Do what you like...
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:41:48 »
Het feit dat je negatieve voeding heet wordt wil zeggen dat er een probleem zit in je schakeling, dat zul je eerst moeten oplossen.

Juist, dat vermoeden had ik al... Kan ik dit probleem gewoon opsporen met spanning erop? (m.a.w. terwijl de spanningsregelaar heet aan het worden is?) Of is dit uit eindelijk schadelijk voor de rest van de componenten in het circuit of misschien zelfs gevaarlijk?

De hogere spanning is niet je probleem maar zoals flo zei zou ik lekker een 7812 en 7912 regelaar pakken. Deze zijn betrouwbaar, kortsluiting beveiligd en stabiel. Simpeler kan het niet met zijn drie pootjes
Ik ga deze componenten samen met een paar grotere caps maar eens bestellen in de webshop en eens kijken wat uiteindelijk het verschil uitmaakt. :) Voor de caps zou ik voldoende hebben aan 35v? Of moet het hoger zijn? (Ik heb niet zo gek veel extra ruimte in de behuizing dus hoe kleiner ze zijn hoe beter)

Ik update dit draadje wel gaandeweg als ik de fouten in het circuit heb gevonden of juist met meer vragen kom te zitten.  ;)

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:59:18 »
Je maximale spanning is 25V= maar om nou een 25V type te gebruiken is dat wel erg op het randje. De eerstvolgende gangbare waarde is 35V=, dat gaat hem dus worden. Als je een 12V= regelaar gebruikt mag de voeding tot zeg maar 15V inzakken (rimpel) voor je daar iets van gaat merken. Met de gegeven capaciteit ga je dat waarschijnlijk wel redden maar is afhankelijk van de gevraagde stroom. Hoe groter die stroom hoe dieper de elko's ontladen maar zolang je hoger dan 15V= blijft is er geen vuiltje aan de lucht.

Gevaar voor jezelf is er niet als je de 230V zijde respecteerd. Zorg aan die kant voor veilige situatie's. De secondaire kant komt niet boven de 50V= en is ongevaarlijk. Ik krijg wel eens het tienvoudige door mijn flikker maar sta dan niet te juigen. Jodelen wel  :P. Als de voeding niet al te heet wordt kun je hem wel aan laten maar ik zou hem alleen inschakelen als je een meting wil doen.

Een voeding die heter wordt dan normaal wordt veroorzaakt door teveel energie opname van de gevoede schakeling. Dus ook in die schakeling wordt meer dan normaal energie geabsorbeerd. Dat moet ook voelbaar zijn maw voel eens aan de componenten op je schakeling. Misschien dat je dan een richting hebt waar je moet zoeken. Spaart je veel tijd.

Als je niets constateerd begin dan te checken wat er wel werkt. Wat heb je voor ingangssignaal en waar blijft het. Scoopje is dan wel handig maar een signaaltracer doet ook wonderen. Neem je versterker met een ingangskabel en een capje er aan, daar kun je ook signaal mee volgen.