Ik ben ongeveer 18 jaar geleden een gitaar winkel binnen gestapt want ik ging in een bandje spelen maar had nog helemaal geen elektrische gitaar. Ik had natuurlijk geen geld voor een echte amerikaanse stratocaster van Fender maar wilde er wel zo een. Goed, ik kwam dus naar buiten met een Artic white Fender stratocaster (Made In Mexico). Wel voor 795 gulden. Ik had toen helemaal geen verstand van gitaren dus keek alleen naar de naam en prijs! Deze gitaar heeft 18 jaar oefenruimte en podium misbruik overleefd en ziet er heerlijk geliced uit. Lekker bruin/geel verkleurd van bier, zweet,rook en allerlei sappen. Mooi met de nodige buts littekens van zijn rumoerige bestaan. Ik ben nogal serieus en zuinig op mijn spullen maar dit gebeurt gewoon tijdens optredens en oefenen. Een paar zaken die mij niet bevielen waren natuurlijk de afgrijselijke ceramische elementen. Er hebben een mega aantal verschillende elementen in gezeten maar ben nu voorlopig tevreden met GFS picks. Nu was er nog een ding wat mij niet beviel en dat was de hals. Dat was zo een soor honkbalknuppel zo dik met een D profiel en een smerig dikke laag hoog glans lak erop. De toets had ik al in het begin laten vervangen door een prachtige zwarte toets met heel dichte houtstructuur. Alleen die dikte en die lak vond ik erg storend. Met wat zweet tijdens de optredens was dat ding helemaal niet te bespelen. Nu toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de hals afgeschuurd. Ik heb een jaar of wat geleden een beun gemaakt waarin ik een gitaar hals kan klemmen zodat hij stevig gefixeerd is. Met allerlei tooltjes zoals schrapers vijlen Spokeschaafjes ed geexperimeteerd op halzen die nu op mijn andere strats zitten. Uiteindelijk werkt voor mij het prettigst een gewone driehoek schuurmachine met in het begin korrel 120 erop. Ik zet met een potlood een heleboel zwart op de hals en schuur steeds dit laagje weg. Dus heel langzaam. Ook het profiel doe ik met de schuurmachine en potlood strepen. Een stalen rijtje erbij om te kontroleren of het verloop wel recht is. Na een uurtje of anderhalf ben ik dan klaar en heb een hals met een C profiel. Vervolgens met 240 en uiteindelijk met 600 naschuren. Tot nu toe had ik de halzen gelakt met cellxxose lak en vervolgens weer afgeschuurd. Dat spul bleef ondanks schuren en polijsten en weken laten indrogen stroef aan voelen. Heb geprobeerd om met schoensmeer wat kleur erop te brengen maar dat bleef vettig aanvoelen en weer afgeschuurd. Uiteindelijk heb ik mijn halzen blank gelaten en met Alcyd spuit lak ingespoten. Dit is mij goed bevallen alleen de kleur niet. Deze hals van mijn Mexicaan was door de tijd heerlijk verkleurd en mooi geelbruin geworden. Het witte geschuurde deel stak wel heel erg af. Toen kwam ik op YouTube een filmpje tegen van iemand die met "natte theeblaadjes" de kop van de gitaarhals op kleur bracht! Dus ik heb een gebruikt zakje Ceylon zwarte thee opengemaakt en heb met die drabbel op de hals zitten wrijven en poetsen. Toen de hals op kleur was heb ik hem na goed drogen met een fohn, weer afgelakt met Alkyd zijdemat spuit lak. BBBBBINGO. een heerlijke vintage kleur op een goed bespeelbare hals. Ikzeggewoondoen. Prachtige oplossing voor nop. Ben er zeer gevreden mee. Zie foto. Hier heb de hals ik nog niet gepolijst dus zie je nog mooi de lakrand van nieuw naar oud.