Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Samick Greg Bennett avion 1 tone knop stuk?  (gelezen 7629 keer)

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Samick Greg Bennett avion 1 tone knop stuk?
« Gepost op: 7 januari 2014, 08:36:01 »
Hallo,

Ik ben een amateur gitarist en heb onlangs een gregg bennett les paul model op de kop getikt. Als ik aan de tone knop draai gaat het volume ook omlaag..dus minder treble, minder volume. Klopt dit? Ik ben een strat model gewend en daarbij heb ik dit probleem niet.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Samick Greg Bennett avion 1 tone knop stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2014, 10:03:50 »
Nope! klopt niet. Als je aan de toneknop draait moet allen je treble/tone veranderen (kan soms wel een pietsie zachter lijken te klinken door het verlies van hoog maar niet significant) Hier is dus iets vreemds aan de hand

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2014, 11:50:55 »
http://youtu.be/AycVB2-8ou4   Hier een link van het geluid.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2014, 12:39:47 »
Nou....dat vind ik nog niet zo raar hoor. Zit nu bij een brak laptopje maar wat ik zo hoor lijkt redelijk normaal. Maar zie dat je twee knopjes hebt. Maar voor de zekerheid zou ik zeggen schroef de zaak eens open, zoek een bedrdadingsschema (staan er zat van op het web) op en controleer het eens.

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 13:31:15 »
Oke, t klinkt in t echt wel iets luider. Zal de bedrading nog eens bekijken ja, zag op de site van seymour duncan schema's staan. Zijn inderdaad 2 knoppen, bovenste is volume en de andere toon.

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2014, 16:38:09 »
http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,4,528284,528284#msg-528284          krijg de foto's er hier niet op dus dan maar een link van waar ze wel staan.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2014, 23:38:56 »
Ik heb net het filmpje bekeken, maar dit is geen gehoorbedrog. Het geluid wordt idd zachter.
Probeer eens de tone-potmeter uit de gitaarbody te halen. Laat de bedrading gewoon aangesloten zitten en luister dan, terwijl je aan de tone-pot draait, of het nu naar behoren werkt. Als het gewoon werkt, maakt in gemonteerde toestand één, van de potmeterlugs waarschijnlijk contact met aarde.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld afschermings (=geleide) lak in de electronica-uitfrezing.
Als dit het niet is, verbindt dan de behuizing van de tone-potmeter met aarde. Als er al een verbinding is, soldeer deze aan beide kanten opnieuw.

Nog even over krakende pots;
Als je speelt op de gitaar en je bedient tegelijkertijd de diverse regelaars of schakelaars én je hoort gekraak of uitval? Pots en/of schakelaars vervangen.
Als het alleen kraakt terwijl je de schakelaars en potmeters bedient en je houdt je snaren stil, dan de schakelaar en/of potmeters heen en weer bewegen.
Dan zal het weer een tijd goed gaan.
Dit is echter wel een tijdelijke oplossing. Vervangen door een betere kwaliteit is bij dit fabricaat in elk geval beter.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2014, 23:50:47 »
Op één van de foto's op Gitaarnet, zie ik dat een gedeelte van de afscherming niet is aangesloten op de schakelaar. Het is een vertind stuk draad dat richting het draaddoorvoergat in de body wijst. Het meest rechts in beeld.......
Heeft er waarschijnlijk niets mee van doen, maar hoort wel bij de koperkleurige draad op de schakelaar vast te zitten.

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2014, 07:47:35 »
Bedankt voor alle info, zal eens wat gaan proberen en anders breng ik m even naar een gitaarzaak in Leeuwarden. Als ik t probleem weet laat ik t horen!

Offline pietertsd

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2014, 19:57:06 »
Het is opgelost, Marcello Roosenstein uit Deinum heeft t gefixt. Er was een draadje wat geen massa/aarde maakte, zit nu weer vast. Bedankt voor de info allemaal.