Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Bouwverslagje flowerbooster  (gelezen 2923 keer)

Offline Dandro

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Bouwverslagje flowerbooster
« Gepost op: 31 maart 2014, 15:12:04 »
Zojuist mijn tweede pedaal gebouwd. De flowerbooster. Ik ben begonnen met het solderen van de componenten. Dat was nog een beetje uitzoeken. Maar met de handleiding erbij kon ik redelijk uitvogelen waar welk componentje moest zitten.

Daarna de bedrading aansluiten. Even goed het schema volgen dan kan er niets mis gaan.

Vervolgens de behuizing. De gaten boren moet echt secuur anders passen de onderdelen er niet in.

De behuizing vervolgens eerst geschuurd met fijn schuurpapier en staalwol. Daarna in de grondverf gespoten gevolgd door een aantal malen witte lak. Beide heb ik deze bij de action gekocht. De decal werkt het mooist als je de onderlaag eerst met blanke lak spuit. Dus twee lagen blanke lak (ook action).

In photoshop een leuk design gemaakt. Ik heb een zwart wit laser printer (aparte decal voor nodig dat geschikt is voor laser). Daarom gezocht naar zwart wit plaatjes. Als je bij google afbeeldingen zoekt kan je bij zoekhulpmiddelen op soort afbeeldingen "lijntekeningen" kiezen. Zo kreeg ik veel plaatjes die geschikt waren voor mijn design.

Op internet tevens een mooi lettertype gedownload. Er zijn veel sites waar je gratis custom fonts kan downloaden.

De decal vervolgens op het pedaal gelegt en na het drogen nog twee lagen blanke lak.

Hier het design:

De rest van het verslag volgt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Bouwverslagje flowerbooster
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2014, 22:58:06 »
Goed bezig! :)

Offline Dandro

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2014, 13:16:24 »
De boel in elkaar gezet. Hij werkt maar de potmeter doet een beetje raar. Hij maakt een raar geluid als ik er aan draai en het volume loopt niet gelijk op. Volume blijft constant tot een bepaald punt en daarna ineens heel veel volume. Waar moet ik het in zoeken? Potmeter kapot?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2014, 13:43:35 »
De flowerbooster.

Eigenlijk de zvex SHO is zo goedkoop simpel ontworpen dat die pot altijd kraakt, dit is dan de 'crackle okay' knop volgens Zvex... Tja ik heb het niet bedacht en ik vind het niet oke, maar het hoort bij het ontwerp.

Its a feature zeg maar  ;)

EDIt: het volume moet volgensmij wel aardig soepel dr in komen trouwens. Niet toevallig de potmeter heel dicht in de buurt van de behuizing gehad toen je deze aan het boren was? Dan zit er misschien wel ijzervijlsel in, das natuurlijk niet de bedoeling.

Kijk maar eens op youtube naar wat filmpjes van de ZVEX SHO hoor je wel dat die knop 'altijd' kraakt, en als dat dan net zo klinkt als jou kraak is dr 'niks' aan de hand.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2014, 13:45:39 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2014, 14:04:58 »
Die kraak is inderdaad normaal.

Qua verloop vd potmeter: heb je wel een logaritmische pot? Die moet een gelijk verloop laten horen. Een lineaire pot zal volgens mij een 'raar' verloop geven.

Offline jeenicelemon

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2014, 13:42:35 »
dat van die pot meter heb ik ook.
het grootste verschil in volume komt bij de laatste kwartslag draaien

Offline Dandro

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2014, 14:07:23 »
Ja precies. In de laatste kwartslag loopt het volume ineens sterk op.

Het pedaal is inmiddels af. Foto volgt. 1 hele domme fout gemaakt. De decal heb ik verkeert om geplakt waardoor de volume knop linksonderin is gekomen ipv rechtsboven in. Dat is niet handig bij het intrappen van de schakelaar. Je trapt dan snel op de volume knop. Voor mij gelukkig geen probleem omdat ik de pedalen in een midi looper heb zitten. Maar wel dom foutje. Misschien dat ik nog ga schuren en opnieuw spuiten en een nieuwe decal er op. Maar voorlopig eerst maar eens een tijdje mee stoeien.

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2014, 01:49:26 »
Dat van die laatste kwartslag is een typische eigenschap van logaritmische pots. Snap niet dat lineare pots een raar verloop zouden laten horen op volume, dit wordt ook heel vaak gezegd bij gitaar potmeters maar lineare pots laten daar toch ook echt een veel "normaler" verloop horen op de volume knop. Met logaritmisch is daar bij een klein draaitje vrijwel al je volume weg (zelfde effect als op t laatst bizar veel volume erbij, maar dan omgekeerd) Ik gebruik alleen logaritmisch op volume als het effect ZO hard is dat je hem nauwelijks open kan draaien, dan helpt t dat ie er zo rustig inkomt.

http://www.kitrae.net/music/Images_Secret_Music_Page/LINEAR_VS_LOGARITHMIC_POTS.jpg
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 11:50:43 door Zombie11 »

Offline AukeH

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Om-bouwverslagje flowerbooster
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2014, 01:39:01 »
Ik heb dit effect ook gebouwd en heb het een korte periode intensief gebruikt waarna hij in de kast belandde.
Ik was erg gecharmeerd van de overdrive die hij gaf op maximaal volume, maar dan stond hij zo snoeihard.
Vorige week bedacht ik me dat het moest kunnen om dat als feature in te zetten op normaal volume.
De potmeter heb ik er toen tussenuit gehaald en rechtstreeks doorverbonden. Hij staat nu dus altijd op max.
Daarna heb ik de potmeter voor de output gezet met een 43k weerstandje er tussen die ik nog had liggen. (ik heb er gewoon een aantal geprobeerd tot ik tevreden was)
Nu kan ik het volume subtiel instellen van iets zachter tot iets harder dan het dry signaal.

Ik ben zo tevreden dat hij nu standaard op mijn pedalboard blijft.
De overdrive is aanslag gevoelig. Als ik zacht speel is de sound redelijk clean en als ik wat harder speel heeft hij een heerlijke smeuige overdrive.
Perfect voor mijn bassound. Klinkt ook mooi met een fuzz er voor.

Ik zou zeggen probeer het ook eens als je je flower booster niet meer gebruikt.

N.B. Gaaf ontwerp met die Banksy visual Dandro.