Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Potmeters voor printmontage  (gelezen 13049 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
Potmeters voor printmontage
« Gepost op: 5 mei 2014, 16:40:01 »
Beste newtone,

Ik vraag me al jaren af hoe ik deze potmeter nou moet toepassen bij het gebruik van PCB's

Het komt er op neer dat mijn pcb's raar in de behuizing komen of dat de potmeters op de zijkant zitten. Met jullie nieuwe aanvulling de webshop (16mm print montage potmeters) is eigenlijk het zelfde aan de hand. Voor kleine printplaatjes is dit niet zo'n probleem maar voor wat grotere eigenlijk wel. Dan moet ik ze gaan opdelen of zo  :o

Is het mogelijk om alpha potmeters met lange PCB pinnen onder een hoek in het assortiment te krijgen? Ik bedoel dan deze:

De een na onderste RV16AF-41-15R1. Als ik de enigste ben die hier om staat te springen dan laten we het hier bij, maar ik kan me best voorstellen dat er meer mensen zijn die dit een welkome toevoeging in de winkel zouden vinden. Scheelt namelijk een hoop bedradings-werk, gewoon pot er op bakken en de printplaat zit meteen vast  ;D

Alvast bedankt!

Offline vince

• Sr. Member
Re: Potmeters voor printmontage
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2014, 16:53:59 »
Je kun deze potmeters gebruiken bij een pcb die rechtop in de behuizing past (zie onderstaande foto van een box of rock)
Nadeel is wel dat de print niet hoger mag zijn dan ca. 24mm anders past de deksel niet meer.

Ik vind ze op zich wel handig maar gebruik nu ook steeds vaker de haakse omdat je dan grotere printjes kunt maken. Je kunt overigens ook wat stevige draad op de standaard 16mm potmeters solderen en ze dan als haakse plaatsen.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2014, 16:58:39 »
Ja Dat snap ik wel, maar het is gewoon niet praktisch voor grotere builds of in een B behuizing waar je 2 knoppen boven hebt en in het midden eentje lager.  Je kan dan alleen relatief kleine printplaatjes monteren of in meerdere stukjes, dat is niet echt praktisch.

EDIT: EDIT: Ander plaatje, volgens mij zijn deze pootjes iets langer, maar dit is het idee.

Met kortere pootjes
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2014, 11:50:01 door Buzzel »

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2014, 18:13:19 »
Daar heb je gelijk in. Ze zijn vrij beperkt bruikbaar maar soms wel handig als de ruimte wat krap is.

Overigens kan het wél met potmeters onder elkaar, gewoon 2 potmeters aan één kant en de andere aan de andere kant van de rechtop gemonteerde print. Maar dan mag het geen al te uitgebreid circuit zijn anders lukt het niet met een maximale pcb hoogte van 24 mm.

Ik bestel de haakse potmeters meestal bij Banzai, maar die zijn echt vreselijk qua levering (bijna altijd naleveringen die een maand of 2 op zich laten wachten)
Zou prettiger zijn als onze "huisleverancier" Newtone deze ook in het assortiment zou hebben, maar ik weet niet of hier wel genoeg vraag naar zal zijn.
Madbean gebruikt voor zijn layouts overigens bijna altijd de haakse potmeters en dat werkt best goed.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2014, 18:38:21 »
Banzai heeft ze inderdaad, maar ik vind die winkel niet wat. Edit: Ik zie nu dat Tubetown ze ook heeft.

Ik denk dat ik al mijn pedalen zou ontwerpen voor die pots, als ze bij mijn 'huisleverancier' aanwezig zijn. Maar zoals ik al zei, Als ik de enige ben vergeet het dan snel. Als meer mensen de behoefte hebben dan is het misschien het overwegen waard?
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2014, 09:48:46 door Buzzel »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2014, 21:10:30 »
Het lijken me handige potmeters voor bevestiging direct op de printplaat. Ik zou dan wel eerst de potmeters vast zetten in de behuizing, dan de printplaat over de pootjes schuiven en dan pas solderen. Dit om mechanische krachten op de solderingen te minimaliseren bij de montage.

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2014, 08:53:12 »
Je zou ook "solide" draadjes aan de pinnen kunnen solderen (bijv. 1,5 mm² van gewone electrokoperdraad). Lengte en hoek is volledig naar je hand te zetten.
Maar ik geef toe: 't is meer gepriel en oogt minder professioneel.

Maar wel volledig diy  ;D
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2014, 08:59:45 »
Je zou ook "solide" draadjes aan de pinnen kunnen solderen (bijv. 1,5 mm² van gewone electrokoperdraad). Lengte en hoek is volledig naar je hand te zetten.
Maar ik geef toe: 't is meer gepriel en oogt minder professioneel.

Maar wel volledig diy  ;D

Mja, dat kan ook. Maar ik ben dan ook wel weer donders lui  ::)

als ik de printplaat bevolkt heb denk ik altijd dat ik klaar ben, maar dan komt het bedraden van het geheel nog. Dat duurt altijd weer langer dan ik eerst dacht. En het is monniken werk om alles netjes te krijgen.

Het lijkt mij gewoon wel vet, zulke printmontage pots. Oogt fancy  ;D

Offline tveen323

• Jr. Member
  • **
  • There is no dark side of the moon...
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2014, 22:43:26 »
Enig nieuws of deze mooie haakse potmetes in de winkel gaan verschijnen?

Ik ben ook opzoek naar een goeie en snelle leverancier (zoals gezegt, Banzai is dramatisch).
Probeer nu al mijn projectjes met deze potmeters uit te rusten, dus alles van 1 leverancier zou geweldig zijn!

Alle schroeven aan de bovenkant losdraaien tot de versterkerbak met reverb op de 2 12" speakers knalt.......

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2015, 17:48:14 »
+1 hier.
zou ook handig zijn voor reparaties en zo..

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2015, 23:33:30 »
Het zijn zeker fijne pots!
Haal ze wel eens bij Musikding voor reparaties ed. Het lastige is waarschijnlijk dat je ze bij de fabriek (alpha Taiwan) alleen per 1000 per waarde kan krijgen, lijkt me een behoorlijke investering.
Maar als we iedere maand een verzoek indienen? ??? ;)

wat de 'normale' betreft en de hamvraag...
Citaat
Ik vraag me al jaren af hoe ik deze potmeter nou moet toepassen bij het gebruik van PCB's
los van de Zvex stijl, zie je die op zich ook fijne 9mm pots wel eens handig in Boss-pedaaltjes gebakken.
Je blijft idd wel zitten met de verticaal geplaatste pcb's.
De 16mm variant is ook vooral handig voor versterkers ed met de knoppen aan de zij-/frontkant.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2015, 12:16:12 »
En zo stiekem staan ze opeens in de webshop hoor  ;D

Mooi!

http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=27_135

EDIT: en ook de Hammond 1590N1 Behuizing. Net wat ruimer als de B, fijn :)
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2015, 12:22:53 door Buzzel »