Algemeen > Berichten voor Newtone

Potmeters voor printmontage

(1/3) > >>

Buzzel:
Beste newtone,

Ik vraag me al jaren af hoe ik deze potmeter nou moet toepassen bij het gebruik van PCB's

Het komt er op neer dat mijn pcb's raar in de behuizing komen of dat de potmeters op de zijkant zitten. Met jullie nieuwe aanvulling de webshop (16mm print montage potmeters) is eigenlijk het zelfde aan de hand. Voor kleine printplaatjes is dit niet zo'n probleem maar voor wat grotere eigenlijk wel. Dan moet ik ze gaan opdelen of zo  :o

Is het mogelijk om alpha potmeters met lange PCB pinnen onder een hoek in het assortiment te krijgen? Ik bedoel dan deze:

De een na onderste RV16AF-41-15R1. Als ik de enigste ben die hier om staat te springen dan laten we het hier bij, maar ik kan me best voorstellen dat er meer mensen zijn die dit een welkome toevoeging in de winkel zouden vinden. Scheelt namelijk een hoop bedradings-werk, gewoon pot er op bakken en de printplaat zit meteen vast  ;D

Alvast bedankt!

vince:
Je kun deze potmeters gebruiken bij een pcb die rechtop in de behuizing past (zie onderstaande foto van een box of rock)
Nadeel is wel dat de print niet hoger mag zijn dan ca. 24mm anders past de deksel niet meer.

Ik vind ze op zich wel handig maar gebruik nu ook steeds vaker de haakse omdat je dan grotere printjes kunt maken. Je kunt overigens ook wat stevige draad op de standaard 16mm potmeters solderen en ze dan als haakse plaatsen.

Buzzel:
Ja Dat snap ik wel, maar het is gewoon niet praktisch voor grotere builds of in een B behuizing waar je 2 knoppen boven hebt en in het midden eentje lager.  Je kan dan alleen relatief kleine printplaatjes monteren of in meerdere stukjes, dat is niet echt praktisch.

EDIT: EDIT: Ander plaatje, volgens mij zijn deze pootjes iets langer, maar dit is het idee.

Met kortere pootjes

vince:
Daar heb je gelijk in. Ze zijn vrij beperkt bruikbaar maar soms wel handig als de ruimte wat krap is.

Overigens kan het wl met potmeters onder elkaar, gewoon 2 potmeters aan n kant en de andere aan de andere kant van de rechtop gemonteerde print. Maar dan mag het geen al te uitgebreid circuit zijn anders lukt het niet met een maximale pcb hoogte van 24 mm.

Ik bestel de haakse potmeters meestal bij Banzai, maar die zijn echt vreselijk qua levering (bijna altijd naleveringen die een maand of 2 op zich laten wachten)
Zou prettiger zijn als onze "huisleverancier" Newtone deze ook in het assortiment zou hebben, maar ik weet niet of hier wel genoeg vraag naar zal zijn.
Madbean gebruikt voor zijn layouts overigens bijna altijd de haakse potmeters en dat werkt best goed.

Buzzel:
Banzai heeft ze inderdaad, maar ik vind die winkel niet wat. Edit: Ik zie nu dat Tubetown ze ook heeft.

Ik denk dat ik al mijn pedalen zou ontwerpen voor die pots, als ze bij mijn 'huisleverancier' aanwezig zijn. Maar zoals ik al zei, Als ik de enige ben vergeet het dan snel. Als meer mensen de behoefte hebben dan is het misschien het overwegen waard?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie