Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Echotapper eTAP2HW kits  (gelezen 12868 keer)

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
Echotapper eTAP2HW kits
« Gepost op: 22 mei 2014, 17:18:56 »
Dag Allemaal,

Vanaf nu is de eTAP2HW verkrijgbaar in kit vorm.
De eTAP2HW is een ontwerp van Peter Verbruggen (website www.echotapper.nl )

Het is een gitaareffect dat een emulatie geeft van de eerste tape- en diskecho apparatuur. Deze effecten zijn een integraal deel van het geluid van de gitarist (Hank B. Marvin) van de band The Shadows. Peter Verbruggen geeft gehoor aan de vraag naar een compacte en betaalbare zelfbouw oplossing om het geluid van de dure en onderhoudsgevoelige originelen te vangen. Het resultaat is een fijne set tape- en diskecho emulaties die een must zijn voor mensen die als The Shadows willen spelen, maar ook voor liefhebbers van de onregelmatige timings die de oude echo’s eigen zijn. De volgende echo-apparatuur is geëmuleerd:

•   Meazzi Echomatic-I model ‘J’ Classic
•   Meazzi Echomatic-I model ‘F’ Classic
•   Meazzi Echomatic-II Bank
•   Meazzi Echomatic-II Classic
•   Vox LongTom Classic
•   Roland model 301 Mode 5
•   Er is nog een aparte stand voor reverb en/of tremolo

Peter Verbruggen heeft eerst een wereldwijd veel gebruikte software versie ontwikkeld voor deze emulaties (een vst plugin genaamd eTap2) en nu ook een hardware versie om in een live-situatie te kunnen gebruiken. Aan de hand van studies naar opnames van The Shadows zijn de timings van de echo’s zeer nauwkeurig nagebootst alsook de zogenaamde wow en flutter die de oude apparatuur eigen was. Hiervoor heeft hij gebruik gemaakt van een zelf te programmeren chip, de FV-1. Deze wordt plug and play geleverd in de vorm van het SKRM-dochterbord.
Om de vintage apparatuur zo goed mogelijk te benaderen en ook de karakterestieke buizensound te vangen is extra aandacht besteed aan de pre- en postamp sectie. Er is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de zogenaamde Fetzer Valve om bepaalde harmonischen te creëren.

De eTap2HW is voortdurend in ontwikkeling, en vanuit Newtone hebben wij ons voorgenomen een volledig basispakket samen te stellen om een werkend effect te kunnen bouwen.
Het wordt de beginnende bouwer afgeraden zich aan dit pakket te wagen, omdat enige basiskennis en vaardigheden vereist zijn. Het pakket is ontwikkeld om door wat meer gevorderde bouwers met standaard gereedschap gemaakt te kunnen worden.

Heel veel dank aan Peter Verbruggen en Matthijs Snijders voor het mogelijk maken van dit project.
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Online Buzzel

• Hero Member
Re: Echotapper eTAP2HW kits
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2014, 18:06:05 »
Ooohh tof! Die gaat deze zomer gebouwd worden!

Super dat jullie dit ook in de winkel toevoegen.

Edit: even vlug de handleiding doorgelezen, en dat ziet er goed uit!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 19:33:05 door Buzzel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2014, 09:02:17 »
TOP!!! Gaat net als bij Buzzel op het to do lijstje.

Offline gvm

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2014, 20:10:56 »
Super project. Ik heb een paar weken terug de onderdelen besteld en vanmiddag het project voltooid, Geweldig pedaal waar ik wel een paar uurtjes zoet mee ben om alle mogelijkheden te proberen.
Ik zag op de echotapper site ook informatie over andere varianten van dit pedaal, daar ga ik me binnenkort eens in verdiepen en kijken wat er nog meer uit te halen valt.

Complimenten trouwens voor de bouwbeschrijving van dit pedaal. Alles staat stap voor stap beschreven, en op zo'n duidelijke manier dat er eigenlijk niets fout kan gaan als je de beschrijving goed opvolgt.

hier mijn versie van de echotapper:

en even een klein stukje meegespeeld met een backing-track van Apache van the Shadows die ik op youtube vond om de echotapper te testen: https://soundcloud.com/geertvm/echotapper-demo
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2014, 16:02:45 door gvm »

Offline Andreas

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2014, 09:45:08 »
Dag,

Wow, wat een geweldige afwerking!!
En ook een leuke geluidssample.

Andreas

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2014, 13:59:23 »
Waanzinnig gaaf ding geworden!

Offline peterv

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2014, 12:20:17 »
Dat is een prachtig product geworden! Komplimenten!!
Piet

Online Buzzel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2014, 19:11:54 »
Netjes!

Vraagje: wat is de afmeting van het moederbord?

Het valt mij op dat er nog aardig wat ruimte is in die DD behuizing. Als goedkope student zie ik wel een kleine kostenbesparing in het gebruiken van een C behuizing. Door de extra hoogte van de C passen de pots en het moederbord wel boven elkaar lijkt mij zo toch?

EDIT: Als ik zo lees moet het wel in een C behuizing passen...
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 15:03:49 door Buzzel »

Offline peterv

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2014, 11:08:07 »
http://www.echotapper.nl/wp/?p=354 geeft inzicht in de minimale maatvoering.

Het SKRM bordje is boven op het moederbordje geplaatst dus de maatvoering is hoger dan alleen het moederbordjecmet spacer. Alles kan onder de 28mm geplaatst worden waarbij installeren/verwijderen van het SKRM bordje extra ruimte boven op de 28mm nodig heeft. (Verwijderen van top of bodem plaat is hier de oplossing).
Piet

Online Buzzel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2014, 11:18:21 »
Bedankt Peter,

Ik kon het zo 123 niet vinden op jou site.  Ik denk dit ook goed in een C behuizing past. Mogelijk dat de knoppen wat krapper op de behuizing zitten, maar dat lossen we wel weer op   ::)

De C behuizing scheelt toch wel bijna een 10tje in de prijs. Gezien de extra hoogte van de C behuizing kunnen de dingen wel wat meer gestapeld worden.

EDIT: Misschien hou ik het wel bij de gewone behuizing. Even meten hoe dit feest past op mijn pedalboard.
EDITEDIT: Maar wat is nu precies de afmeting van het moederbord??? dan kan ik hier rekening mee houden in mijn layout (want ik doe altijd alles anders :P). Gezien de minimum maat van 112mm op jou site moet het moederbord dus ook over dwars in de behuizing passen toch?  is de pcb dan iets van 105mmx80mm?

EDIT: fits like a glove: plaatje lang leve paint.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 19:09:15 door Buzzel »

Offline peterv

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2014, 11:19:49 »
De afmetingen zijn 94mm x 66 mm voor het moederbordje. Bij montage, waarbij je spacers gebruikt is de maatvoering t.e.m. De heatsink 28 mm ( maatvoering voldoende voor inbouw 19" kast). Voor eventuele 'automation komt daar nog een Arduino bij met een extra I/O shield. Voor de LCD display isde keuze afhankelijk van de hoogte nl. 28 mm LCD display (via mij) of aan LCD shield.
Piet

Offline peterv

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2015, 11:01:20 »
Dag Allemaal,

Vanaf nu is de eTAP2HW verkrijgbaar in kit vorm.
De eTAP2HW is een ontwerp van Peter Verbruggen (website www.echotapper.nl )

Het is een gitaareffect dat een emulatie geeft van de eerste tape- en diskecho apparatuur. Deze effecten zijn een integraal deel van het geluid van de gitarist (Hank B. Marvin) van de band The Shadows. Peter Verbruggen geeft gehoor aan de vraag naar een compacte en betaalbare zelfbouw oplossing om het geluid van de dure en onderhoudsgevoelige originelen te vangen. Het resultaat is een fijne set tape- en diskecho emulaties die een must zijn voor mensen die als The Shadows willen spelen, maar ook voor liefhebbers van de onregelmatige timings die de oude echo’s eigen zijn. De volgende echo-apparatuur is geëmuleerd:

•   Meazzi Echomatic-I model ‘J’ Classic
•   Meazzi Echomatic-I model ‘F’ Classic
•   Meazzi Echomatic-II Bank
•   Meazzi Echomatic-II Classic
•   Vox LongTom Classic
•   Roland model 301 Mode 5
•   Er is nog een aparte stand voor reverb en/of tremolo

Peter Verbruggen heeft eerst een wereldwijd veel gebruikte software versie ontwikkeld voor deze emulaties (een vst plugin genaamd eTap2) en nu ook een hardware versie om in een live-situatie te kunnen gebruiken. Aan de hand van studies naar opnames van The Shadows zijn de timings van de echo’s zeer nauwkeurig nagebootst alsook de zogenaamde wow en flutter die de oude apparatuur eigen was. Hiervoor heeft hij gebruik gemaakt van een zelf te programmeren chip, de FV-1. Deze wordt plug and play geleverd in de vorm van het SKRM-dochterbord.
Om de vintage apparatuur zo goed mogelijk te benaderen en ook de karakterestieke buizensound te vangen is extra aandacht besteed aan de pre- en postamp sectie. Er is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de zogenaamde Fetzer Valve om bepaalde harmonischen te creëren.

De eTap2HW is voortdurend in ontwikkeling, en vanuit Newtone hebben wij ons voorgenomen een volledig basispakket samen te stellen om een werkend effect te kunnen bouwen.
Het wordt de beginnende bouwer afgeraden zich aan dit pakket te wagen, omdat enige basiskennis en vaardigheden vereist zijn. Het pakket is ontwikkeld om door wat meer gevorderde bouwers met standaard gereedschap gemaakt te kunnen worden.

Heel veel dank aan Peter Verbruggen en Matthijs Snijders voor het mogelijk maken van dit project.