Hoi daar! Ik ben toe aan een nieuwe sound, maar ik weet niet helemaal precies waar ik moet beginnen. Ik heb weinig geld, maar wel veel gear wat de deur uit kan. Ik weet niet wat het allemaal waard is en ik heb hulp nodig bij het maken van keuzes. Mijn doel is uiteindelijk te arriveren bij een warme cleane sound met een evenwichtig karakter. Denk daarbij vooral aan de cleans van de vele progressieve rock bandjes. Elke noot uit een vijfklank mag even goed vertegenwoordigd zijn. Solo's mogen er uit springen met veel sustain. Daarnaast heb ik behoefte aan een wat ruigere sound met distortion om ook die lage A te definiëren (A/Bb/B Standard tuning). En een overmatige kwart in het laag moet lekker grieperig maar zeer krachtig overkomen. Al met al vind ik het lastig om mijn droomsound te definiëren, maar ik heb het wel ongeveer in mijn hoofd. Ik heb een beetje uitgestippeld hoe ik daar wil komen. Wat ik nodig heb is een goede distortionpedal, het liefst met een buis. Ik richt me momenteel op de Blackstar HT Dual. Een compressor en een noisegate. Een tubescreamer en een parametrische eq.
Ok. Dat was alleen het vloerwerk. Daarnaast zou ik ook moeten gaan kijken voor vervangende elementen voor in mijn gitaar. De stocks zijn niet de geweldigste in mijn opinie

Over de effectenpedalen en elementen zou ik graag wat advies krijgen. Wat raden jullie mij aan en af? Ik houd persoonlijk enorm veel van progressieve rock/metal met het liefst jazzinvloeden en daarnaast ben ik niet vies van te laag gestemde gitaren, schreeuwende zangers en getriggerde bassdrums. Dan mag de versterker ook nog het liefst vervangen worden, maar misschien valt er nog iets te maken van wat ik al heb. Zoals je kunt lezen is het nogal een complex probleem al met al.
Ten eerste wil ik stellen dat ik mijn cpx-700 en ibanez gitaar voor geen goud wil missen, maar ik heb daarnaast nog wat geartjes die wel weg kunnen. Helaas heeft alles zo'n beetje mankementen. Zouden jullie misschien een voorstel kunnen doen over de afweging tussen verkoop, aanschaf, reparatie en ruil? Hieronder een lijstje van zaken die ik kan missen inclusief bekend/zichtbaar defect.
-- Versterkers
Ibanez IBZ 60 TE - Oud ding krijg m niet meer aan, weinig over te vinden (wel schematics), mist input 1, 2 buizen in de eindtrap
Marshall Valvestate 40V - Pots kraken, wellicht meer aan de hand, 1 buis in de voortrap
Hiwatt Maxwatt 40 watts transistor - Werkt prima! Ben er tevreden mee dus hoeft misschien niet weg?
-- Effecten
Digitech rp200A - Multi effect, geinig ding maar mist originele adapter van 1,2A heb er nu een van 1A bij en die werkt wel.
Boss Metal Zone - Ik kan er niet veel mee om eerlijk te zijn, maar werkt nog goed
Morley Classic Wah - Ik gebruik het praktisch nooit
Boss Flanger BF2 - Ligt uit elkaar, voordeel, kan weer in elkaar
-- Gitaar
OLP 5 string - Geen idee wat het waard is, te hoge action en inputs moeten gefixt