Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hulp met HH gitaar (3 way switch;push pull pot voor coil tap)  (gelezen 9715 keer)

Offline alien robot dance

• Newbie
  • *
Hulp met HH gitaar (3 way switch;push pull pot voor coil tap)
« Gepost op: 30 september 2014, 20:38:42 »

Ik heb speciaal dit schema voor jullie getekend, ik wilde iets propers hier neer kunnen zetten... maak ik natuurlijk een fout met de laatste lijn die ik teken...

Kan iemand me zeggen wat er niet klopt aan dit schema... Als ik mijn gitaar zo bedraad, en aansluit werkt het niet... ik kan zelfs niet zeggen wat hoe werkt, er zit gewoon geen logica in. Ik heb dit schema zelf uitgedacht, omdat ik al genoeg afgekeken heb en daar nooit iets mee bijgeleerd heb, dus dit is de eerste keer dat ik een zelf getekend schema uitwerk... maar misschien begrijp ik toch ergens iets verkeerd.

Help!
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 22:23:15 door alien robot dance »

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: Hulp met HH gitaar (3 way switch;push pull pot voor coil tap)
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2014, 11:14:23 »
Seymour duncan is de beroerdste niet. Ze hebben op hun site erg veel wiring diagrams staan.

Denk dat dit wel ongeveer klopt voor jou vraag;

De aarde van de pickup is in zekere zin de plus in dit schema. De Groene en rode draden. De rode zal wel de centertap zijn. Via de schakelaar kan je de centertap naar de aarde schakelen waardoor je in zekere zin de helft van de pickup buiten beschouwing laat en dus je coil spit.

Waarom jou schema niet helemaal werkt ben ik nog niet uit. Heb geen tijd om het fijne ervan uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2014, 11:17:56 door Buzzel »

Offline zohaa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2014, 08:41:36 »
Goeie vraag. Heb zelf geen idee. Lijkt me eigenlijk onmogelijk om te zeggen wat voor element je in handen hebt als je een hele bak vol hebt.

Our complete set of 98-366 exam test questions and test king study guides you in exact way so you will pass your real brandeis

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2014, 00:08:08 »
Goeie vraag. Heb zelf geen idee. Lijkt me eigenlijk onmogelijk om te zeggen wat voor element je in handen hebt als je een hele bak vol hebt.

Als je het mérk wél weet, is deze color chart misschien handig: http://www.diyguitarmods.com/images/guitar-mod-resources/pickup-color-codes.jpg

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2014, 00:14:52 »
@ Alien Robot Dance:

Check je 3-weg-schakelaar nog een keer. Volgens mij zit de output doorgaans op de middelste twee contacten. Die zijn nu niet aangesloten. Meet het voor de zekerheid even (onbedraad) door. Dan weert je hoe je schakelaar werkt.
Al moet ik er wel bij zeggen dat ik deze switch (vermoedelijk kunststof YM-50) niet zo goed ken omdat ik dit type meestal meteen vervang door de wat duurzamere en lekkerder schakelende CRL switches.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2014, 22:15:36 »
De aarde van de pickup is in zekere zin de plus in dit schema. De Groene en rode draden. De rode zal wel de centertap zijn. Via de schakelaar kan je de centertap naar de aarde schakelen waardoor je in zekere zin de helft van de pickup buiten beschouwing laat en dus je coil spit.

Waarom de aarde in zekere zin de plus is in dit schema, snap ik niet. Hot wordt doorgaans als plus beschouwd bij pickups. In Seymour Duncan's geval is de zwarte draad hot en groen gaat naar aarde. (Zie ook de eerder vermelde pickup-color-chart.)
De rode draad gaat inderdaad naar aarde bij een coil-split, maar je moet tegelijkertijd de witte meeschakelen naar aarde.
Voor een serieschakeling (=full humbucking) moeten de rode en de witte draad met elkaar verbonden zijn.
Misschien helpt dit inzicht bij het oplossen van je probleem.
Geen signaal betekent doorgaans óf kortsluiting. (signaal en aarde met elkaar verbonden) óf geen stroomkring. De hot van de pickup is wel verbonden maar de aarde bijvoorbeeld niet.

Check of al je aardpunten wel zijn verbonden met de min van je outputjack.

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2014, 13:18:43 »
je weet wel dat dit topic van de TS al weer een maandje of 3 oud is? Denk niet dat ie nog reageert.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2014, 15:27:46 »
 ;D niet echt op gelet. Ik reageerde eigenlijk n.a.v. het bericht van zohaa. Die is wat recenter.
Nou ja, misschien heeft iemand anders er nog iets aan.....