Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: head room  (gelezen 11482 keer)

Offline Gobius

• Hero Member
head room
« Gepost op: 11 januari 2015, 22:57:23 »
Mijn marshall 18 watt tmb clone klinkt gaaf. Alleen als ik de gain opdraai, wordt het laag nogal 'plakkerig'. Wat ik ook modificeer, het blijft plakkerig. Nu heb ik de plate voltages eens gemeten:
- de spanning uit de trafo is 260vac
- na gelijkrichting (in belaste toestand: 4x 12ax7/2x EL84) bedraagt de spanning op de eindbuizen 260vdc
- dit wordt richting V1 geleidelijk afgebouwd naar 225vdc

Ik heb het idee dat de plakkerige sound met name komt, omdat ik niet voldoende headroom heb als gevolg van een te lage plate voltage. Ik heb gezien dat je een spanningsverdubbelaar kunt gebruiken, maar ik vraag me af of ik dan voldoende mA overhoud (hoewel de plates niet zo veel nodig hebben). Heeft iemand hier ervaring mee?

Overigens is de trafo wel de oorspronkelijke ringkerntrafo uit de voormalige laney lc30, dus redelijk el cheapo;)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: head room
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2015, 08:05:28 »
Is het niet dat de eindbuizen teveel overstuurd worden en/of tevens de eindtrafo (te ver) in de verzadiging komt?
Huh? 4 stuurbuisjes in deze amp, kun je het schema eens posten?
Snelle check;  Probeer eens voor de test een ECC82 als eerste buis, die versterkt namelijk een heel stuk minder.

Anode spanning van de eindbuizen lijkt me trouwens OK.
Bias van de eindbuizen is ook OK?
Heeft de eindtrafo een juiste Raa van ca. 8K, juiste speaker op de secundaire tap(s)?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2015, 09:15:41 »
- Eindbuizen worden denk ik niet teveel overstuurd, want ik heb een pre PI mastervolume. Dus oversturing vindt met name plaats in de pre-amp.
- 4 stuurbuisjes heb ik vanwege de volgende schakeling:
   - clean: 1x 12ax7 (fender deluxe reverb ontwerp)
   - drive: 2x 12ax7 (marshall 18 watt + 1 buishelft voor de 'one-wire mod' die overigens schakelbaar is.
   - PI: 1x 12ax7
- Schema heb ik niet echt uitgetekend: pre-amp is fender deluxe reverb, drive is marshall 18watt met one-wire mod, eindtrap is 2x EL84.
- Bias v/d eindbuizen heb ik gechecked en die zit op 70% van maximalle dissipatie.
- Hoe kan ik de Raa van de eindtrafo checken? Ik gebruik wel de 8ohm tap met een celestion V30 8 ohm.

Van die ECC82 zal ik eens proberen vanavond.

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2015, 16:11:39 »
Citaat
eindtrap is 2x EL84.
Is het een kathode biased amp of een fixed bias ? 
Ik heb zelf ook een 2x  el84 versterkertje ( fixed bias) maar die gaat heel clean.

Een schema ( evt getekend) is toch belangrijk om te zien wat voor eindtrap het is , el84's hebben niet zo veel voltage nodig om vollledig uit te sturen.

Hier een getekend schema van mij eindtrapje ( sorry voor de vele veranderingen)

Misschien heb je er iets aan. ik gebruik trouwens een ecc 81 in de phaseinverter.

Als je een ander buisje in de voortrap van je preamp wilt gebruiken adviseer ik geen ecc82 maar een 12a7 of een 5751.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2015, 16:47:11 »
Ik heb een cathode biased amp. Ik heb de eindtrap van de 18 watt zoals op ceriatone: http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg

ik zal eens even een ander buisje proberen.

Maar concluderend: jullie denken dus niet dat het ligt aan de spanning op de pre-amp/eindbuizen?

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2015, 17:01:17 »
Als naar de voeding van de amp kijkt zie je dat ik 330 volt op de anodes van de eindbuizen heb staan en  226 volt op de anodeweerstanden van de preampbuisjes.  ( dus die 225 bij jou is prima dunkt mij).

Ook op je faseomkeerbuis moet niet een te lage spanning staan ; bij mij is dat 311 volt om zo voldoende headroom te krijgen. Deze stuurt ook te veel voltage uit maar ik zet de master niet verder open dan op 9 a 10.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2015, 20:04:56 »
Ok wat dan nog resteert, is denk ik de eindtrafo. tis wel echt een klein ding in vergelijking met andere trafo's. Maar kan nooit goed inschatten hoeveel dit nu qua geluid echt scheelt

Misschien eens even de wikkelverhouding checken en kijken of eea matched met de verwachtte weerstand vd anodes.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2015, 08:09:33 »
Een kleine trafo (maw een iel ijzerpakket) resulteert in verlies in het laag en mid-laag.
Dus een schel/aggressief geluid met relatief teveel hoog.
Is dit niet het geval dan zal de eindtrafo naar verwachting groot genoeg zijn.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2015, 10:09:51 »
Citaat
Ok wat dan nog resteert, is denk ik de eindtrafo. tis wel echt een klein ding in vergelijking met andere trafo's

Hier een afbeelding van mijn trafo(tje) rechts, het is wel een goede nl uit een 1964 Vox AC15. Maar je kunt het verschil in grote goed zien met de voedingstrafo ( uit een oude radio , werkt echter perfect).

Alf

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 11:30:27 »
Een kleine trafo (maw een iel ijzerpakket) resulteert in verlies in het laag en mid-laag.
Dus een schel/aggressief geluid met relatief teveel hoog.
Is dit niet het geval dan zal de eindtrafo naar verwachting groot genoeg zijn.

Mvg. Hans

Ja, das dus het rare. Mijn amp heeft dus teveel bass. Het laag is plakkerig en ik speel nu zelfs met de bass pot dicht en dan is het nog teveel. Overigens geeft de bass pot in begin heel veel laag en na standje 4 doetie niet zoveel meer. Als ik jouw verhaal zo hoor, zou het dan juist geen eindtrafo issue zijn...

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2015, 13:27:05 »
Citaat
Mijn amp heeft dus teveel bass.

Zijn die koppelcondensatoren in de eindversterker inderdaad 10 N ? Controleer dit eens.  Dan is te veel bas wel vreemd.

Probeer eens de Kathode koppel condensator van 25 uF naar 5 uF of 1 Uf terug te brengen. En evt de 0.047 cap naar de phaseinverter naar 0.010
Dit zou de bas zeker strakker moeten maken.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2015, 13:56:18 »
Citaat
Mijn amp heeft dus teveel bass.

Zijn die koppelcondensatoren in de eindversterker inderdaad 10 N ? Controleer dit eens.  Dan is te veel bas wel vreemd.

Probeer eens de Kathode koppel condensator van 25 uF naar 5 uF of 1 Uf terug te brengen. En evt de 0.047 cap naar de phaseinverter naar 0.010
Dit zou de bas zeker strakker moeten maken.

Volgens mij zijn de koppelcondensatoren in de eindtrap inderdaad 10n. Evenals de cap naar de PI. Maar ik zal het even checken. Kathode koppelelco's kunnen wellicht omlaag (moet ik ff kijken, maar dat scheelt ook weer een partij gain.

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2015, 14:04:19 »
Citaat
Kathode koppelelco's kunnen wellicht omlaag (moet ik ff kijken, maar dat scheelt ook weer een partij gain.

Die gainvermindering is echter wel frequentie afhankelijk. Als je teveel bas hebt naar jouw oordeel kan dit een oplossing zijn maar heeft inderdaad invloed op de aansturing van de rest van de versterker.

De engelsen zeggen dan "You can't have your cake and eat it ".

Die "De luxe" is gewoon gemaakt om snel een vervormd signaaal te geven daarom heeft Neil Young er een schuur mee vol staan las ik pas ergens.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 14:42:28 door snofal1951 »

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2015, 16:22:55 »
Citaat
Kathode koppelelco's kunnen wellicht omlaag (moet ik ff kijken, maar dat scheelt ook weer een partij gain.

Die "De luxe" is gewoon gemaakt om snel een vervormd signaaal te geven daarom heeft Neil Young er een schuur mee vol staan las ik pas ergens.

Ik heb ten aanzien van de Deluxe niet echt problemen, maar met name in de drive sectie (de 18 watt tmb). Ik had hiervoor een trainwreck pre amp erin en daar gold eigenlijk hetzelfde voor. Dus het probleem lijkt toch in de PI of erachter te zitten. Naja, komende dagen maar weer eens op onderzoek uit.

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2015, 17:00:44 »
Nog een laatste suggestie dan: in de Ceriatone layout zie ik voor v3 een ecc83 , probeer hier eens eens ecc81 (12at7) dat moet wat meer headroom geven maar ook minder oversturing van je eindbuizen.

Ik gebruik die meestal zelf als PI buis omdat ik m'n oversturing meestal uit kastjes haal.

Als ik deze uiitschakel houd ik een clean signaal over.