Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Marshall 18W kloon (1974X)  (gelezen 46504 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Marshall 18W kloon (1974X)
« Gepost op: 21 februari 2015, 04:46:14 »
Het moest er toch een keer van komen. Al jaren droom ik er van om een eigen amp te bouwen. Ik ben al een tijd op zoek naar een platform en een geluid dat ik niet aantref bij de "goedkopere" buizenversterkers binnen mijn budget. Dus zelfbouw is dan het goedkopere alternatief. (ja....geld heb ik niet maar tijd zat  :o)

Echter werd ik door ervaring met elektronica en solderen tegen gehouden. Nu ik heel wat DIY klusjes er op heb zitten, zoals het maken van pedalen en succesvol modden van een buizenenversterker durf ik het wel aan.

Ik heb besloten een een 1974X kloon te gaan maken met een TMB en MV. Moet iets worden naar onderstaand voorbeeld:
http://www.keepandshare.com/doc/2194569/ceriatone-18-watt-tmb-schematic-a-3-layout-23-59k?da=y

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg

Ik heb deze gekozen vanwege het lekkere blues en rock geluid en omdat er op het web veel over te vinden is.

Ik wil er echter een actieve buizen FX loop in maken. Ik vind het nl. zelf super lekker om delay, EQ en reverb achter de preamp te hebben. En op dit forum was ik al eens op onderstaande preamp kit gestuit (geloof zelfs in n van mijn topics waarin Buzzel me er op attent maakte):
https://www.tube-town.net/info/datenblaetter/kits/tt-fxloop6112.pdf

B+:
Nu zit ik alleen ff me twee dingetjes waar ik niet lekker uitkom. De loop moet aangesloten worden op B+. Heb ik tussen R23 en C14 daarvoor het goede punt te pakken? (op de lay-out het punt waarin het midden van het board 2x 470K en 2x 100K in een ster verbonden zijn ?) Of kan ik beter een ander punt kiezen?

Heater spanning FX loop:
Tevens moet de FX loop op de Heater worden aangesloten. Moet ik deze dan aansluiten op H1 en H2 of met F1 en F2? en maakt het nog uit welke waar komt? (ik denk zelf, als ik de aansluiting van de overige buizen in het schema zo zie links op F1 en rechts op F2 net zoals bij de overige buizen buiten de EZ81)

Choke:
Tevens zit ik er aan te denken om de 1,5K 5W weerstand (R31) te vervangen door een choke. Deze tip wordt nl. hier gegeven op blz.57:
https://d1sjrnpi226dnf.cloudfront.net/spree/attached_files/british18w_v19.pdf?1382391857

Daar wordt deze choke geadviseerd: http://www.tonefactory.nl/hammond-194a-choke-fender-125c3a-022707
Maar in deze kit was de weerstand 2,2K ipv de 1,5K in het schema dat ik ga gebruiken. Is dit dan nog de juiste choke?

Vragen:
Dus resum van de vragen:
- Waar vind ik precies B+?
- Waar haal ik voor de FX loop de Heater spanning vandaan? H1+H2 of F1+F2
- en maakt het nog uit waar ik H1+2 of F1+F2 aansluit op de FX print (welke links en welke rechts)
- Welke choke als vervanging voor R31. (http://www.tonefactory.nl/hammond-194a-choke-fender-125c3a-022707 kan deze?)

Alvast dank voor jullie hulp!

Zal op dit topic mijn vorderingen verder posten.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2015, 13:33:52 door Bruina »

Offline nicoverduin

• Full Member
    • Verduin Electronics
Re: Marshall 18W kloon (1974X)
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2015, 09:31:14 »
- Waar vind ik precies B+?
Na R31

- Waar haal ik voor de FX loop de Heater spanning vandaan? H1+H2 of F1+F2
F1 + F2. Gebruik je H1+H2 heb je grote kans op mooie vonken in de 6112 agv te hoge filament - kathode spanning

- en maakt het nog uit waar ik H1+2 of F1+F2 aansluit op de FX print (welke links en welke rechts)
Nee. Het is AC Spanning dus geen polariteit

- Welke choke als vervanging voor R31. (http://www.tonefactory.nl/hammond-194a-choke-fender-125c3a-022707 kan deze?)
Ik zou zelf voor een wat hoger mA gaan. Als je er een scheurbak van maakt (en dat doen ze allemaal :) ) kan het zijn dat je tegen de max van 50mA loopt waardoor de smoorspoel op den duur mogelijk uitfikt.
Hou er verder rekening mee dat de voedingspanning over de rest van de amp gaat stijgen agv. de lage interne DC weerstand van de smoorspoel. Kan zijn dat je R31 wat moet verhogen om dezelfde spanning enigszins te behouden. Tegelijkertijd zal door de 6112 buis de spanning wat dalen.

www.verelec.com  opheffings uitverkoop. Laatste spullen...

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2015, 12:05:59 »
Hartelijk dank Nicoverduin voor je uitgebreide info!
Denk dat ik voorlopig eerst maar de choke voorbereidingen doe op het chassis en eerst die 1,5K weerstand probeer. Wil eerst wel eens horen wat het origineel eigenlijk doet.
Nogmaals dank! super tof

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2015, 12:13:33 »
Goed plan, welkom bij de 18W familie! ;D

Btw- je link van het schema werkt niet..
Maar ik weet welk schema je bedoelt.

"Offtopic modus on"
Ik heb hem zelf ook, alleen gebouwd als volume regeling +  eindtrap only.
Alleen heb ik octale buisjes gebruikt (6V6 en 6SL7)
Je zult ervan staan kijken hoe hard dit beestje kan ;)
"Offtopic modus off"

Ga je een bouwpakket scoren, of ga je alles verzamelen en bouwen vanuit "scratch"?
(Zo'n chassis maken, dat is namelijk zo'n %$#!grrr. werk..)

Over die smoorspoel, imo is dit een hele verbetering, de amp wordt er stukken stiller door.
Zoals je beschrijft, loopt alleen de voeding/stroom van de stuurbuisjes door de spoel, dit zijn maar enkele mA's, dus 50 mA lijkt me
meer dan genoeg, stukje overkil zelfs.

Maar ik heb het zelf anders gedaan om de zaak echt fluisterstil te krijgen;
k de voeding van de trafo/eindbuizen gaan door de smoorspoel in kwestie.
Dwz, de 1k5 5W wordt vervangen door de smoorspoel, de B+ wordt aan de uitgang van de spoel geknoopt,
Achter de spoel wordt een extra RC netwerk gemonteerd, R= 1k0 to 2k2, C is bijv, 22uF oof iets in die richting.
Vanuit hier vervolgens zoals het schema/layout.

Hierdoor zakt wel de B+ met ca. 10 15V, maar je hebt vermogen zat!
Tevens, vwb. de Anodespaning zit je al behoorlijk over de max spec's van de EL84 te werken, dus deze mod is gunstiger voor de eindbuizen.
Dit betekent wel dat de spoel bestand moet zijn tegen een strom van minimaal 100 mA + wat marge.
10H, weerstand < 200 ohm, minimaal 125 mA is een goede uitgangspositie.

Mocht je bij Tubetown toch een FX loop-kit gaan bestellen, daar heben ze nl. spoelen zat, n gunstig geprijsd.
Bijv. de TT-CH10, of de 159P.

De FX-loop;
Die staat getekend n de toonregeling, vind ik wat vreemd.
Normaal zou ik zeggen dat je de toon wil oppoetsen na je effecten-ketting, voordat die naar de eindtrap (en DI) gaat.
Maar ik kan me vergissen, ben zelf niet bedreven met de gitaar.

Veel succes, ik ga je project zeker volgen  ;).
Mvg, Hans

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2015, 12:20:12 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2015, 13:43:58 »
Dank voor je reactie Hansel,

Was van plan om hem zelf samen te stellen maar heb een kit gekocht van Tonefactory (hun eigen 18W Marshall kit) Die is, bijna, het zelfde als de 18W TBX met MV kit van Ceriatone. Alleen met custom made travo's. En deze ga ik hier en daar tweaken.

Tnks voor de tip voor de choke. Ik wilde de R31 weerstand alleen vervangen door de choke maar is dit niet de bedoeling? Moet ik nog ergens een 1,5K + cap plaatsen? Dit is me zo niet helemaal duidelijk ben ik bang. (weet niet zo goed wat je met een Rc netwerk bedoel....leek he ;-) Kun je jouw voorstel misschien in het schema schetsen?

Link naar het schema is inmiddels aangepast. Bij mij werkt de link nu wel. Mocht het bij anderen niet zo zijn verneem ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2015, 14:08:19 door Bruina »

Offline nicoverduin

• Full Member
    • Verduin Electronics
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2015, 14:20:02 »
Nou dat custom is toch vrij betrekkelijk hoor. 't is gewoon een Chinese kit : http://www.mableaudio.com/en/productview-3141_Marshall+18watt+Tremolo+kits.html
Wel mooi dat je de IGBT trafo's heb besteld... : http://www.ig-transformatoren.com/catalog/en/transformers/
uitstekende trafo's trouwens.... Wel kan het een gok zijn of hij wel of niet levert.... Sommigen hebben wel eens maanden op die dingen gewacht. Iemand die al meerdere malen ten onder is gegaan aan zijn eigen succes.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2015, 14:24:40 »
Verrek...die lijkt er wel erg op. Alleen heb ik de versie zonder tremolo en met TMB en MV.

Deze zeg maar:
http://www.tonefactory.nl/amp-kit-marshall-style-18-watt-tmb-master-vol

Offline nicoverduin

• Full Member
    • Verduin Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2015, 15:14:25 »
Je kan het op je klompen uitvinden.... Als het te mooi is om waar te zijn......

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2015, 15:46:29 »
Dat dan weer wel natuurlijk  :P

Als ik de "standaard" kit uit China over zou laten komen en daarover invoerrechten + inklaarkosten bereken kom ik op een prijs van ca 365,00. De kit bij Tonefactory is 30,00 euro duurder. Snap dat zij er ook wat aan willen verdienen natuurlijk.

Daarbij komt dat ik nu reeds een paar dingetjes heb gevonden die niet helemaal goed zijn gegaan (de isolatie van de getwiste draad krimpt bij het solderen als een malle, de meegeleverde "soldeerringen" zijn van een te kleine diameter, er zat maar n schakelaar in de kit en nog een paar kleine dingetjes waar ik niet over te spreken was) Deze worden nu allemaal door Tonefactory nageleverd (zoals Cloth wire, andere ogen, schakelaar etc.) Kosteloos. Bij de kit rechtstreeks uit China had ik het nog maar moeten zien te krijgen. Dus ik gun die jongens van Tonefactory dat beetje omzet van harte. Ik ben tot op heden perfect door de heren geholpen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2015, 16:21:16 door Bruina »

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2015, 18:03:34 »
Ze vervangen zelf ook het een en andere in de kit. Ik heb, toen ik die kit bouwde, wel iets van 5 a 6 fouten gemaild die in de bouwhandleiding stonden.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2015, 05:28:04 »
Ja dat klopt Buzzel. Die handleiding is niet echt je van het. Heb meer aan het schema en de layout weergave van Ceriatone.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2015, 12:25:26 »
Dank voor je reactie Hansel,

Was van plan om hem zelf samen te stellen maar heb een kit gekocht van Tonefactory (hun eigen 18W Marshall kit) Die is, bijna, het zelfde als de 18W TBX met MV kit van Ceriatone. Alleen met custom made travo's. En deze ga ik hier en daar tweaken.

Tnks voor de tip voor de choke. Ik wilde de R31 weerstand alleen vervangen door de choke maar is dit niet de bedoeling? Moet ik nog ergens een 1,5K + cap plaatsen? Dit is me zo niet helemaal duidelijk ben ik bang. (weet niet zo goed wat je met een Rc netwerk bedoel....leek he ;-) Kun je jouw voorstel misschien in het schema schetsen?

Link naar het schema is inmiddels aangepast. Bij mij werkt de link nu wel. Mocht het bij anderen niet zo zijn verneem ik het graag.

Aha, je hebt een kit aangeschaft.
Deze kit heb ik idd gezien in de webshop van Tonefactory, mooie keuze, prima prijs lijkt me.
Omdat dit jouw primeur is in de buizenwereld n je bouwt een kit, wil ik terugkomen van mijn ahum...'wijze' advies;

De voeding;
Zo laten zoals die is, geen "grote" smoorspoel, geen extra RC netwerk.
Met alle respect, ik twijfel zeer zeker niet aan je vaardigheden en veiligheidsinzicht, maar dit is mss net iets te veel van het goede, als je nog niet erg bedreven bent met buizen- en hoogspannings perikelen..
Dit ontwerp is tot in den treuren gebouwd & beproefd, dus aan deze opzet is zeker niks mis.
Ook wordt het anders flink woekeren in het bestaande chassis (een grote smoorspoel + extra elco + gat wordt t lastig)
Gewoon zo laten als die is dus ;).

Maar jouw voorgestelde mod met de smoorspoel is wel een hele goeie.
Alleen de Grid#2 stromen van de eindbuizen + anode stromen van de stuurbuisjes hoeven hier maar door, dus > 30 mA is perfect.
Bijvoorbeeld de  Hammond 154G, verkrijgbaar bij oa. tonefactory;
Die kun je 1 op 1 vervangen met de 1K5 weerstand.
Is heel compact, direct achter de 32+32uF is makkelijk een plaatsje te vinden.
Wel tzt. ff opletten dat de kern van de spoel 90 graden gedraait staat tov de voedingstrafo.

Over het schema;
Huh, wat doen die 2 diodes daar, vlak voor de buizengelijkrichter ??? ??
Tis normaal gesproken f buizengelijkrichter f diodes, maar allebei is wel erg vreemd, imo de diodes weglaten.
Of de buizengoeroes moeten hier uiteraard andere meningen over hebben.

De kathode weerstand van de eindbuizen;
het is technisch gezien beter als iedere buis een eigen kathodeweerstand + elco krijgt.
(270 ohm 2W of 5W met 100uF elco.)
Stel dat bij een van de buizen de spec's ietsjes verloopt, hierdoor trekt die de andere buis ook uit zijn balans, niet echt optimaal dus.
Een kathode weerstand voor de 2 eindbuizen was vroeger een standaard concept, ik denk om kosten te besparen.

De wiring layout;
Ik ben niet zo'n liefhebber van de gloeidraden doorlussen van voet tot voet.
Hierdoor ontstaat er toch iets spanningsval over de kabel en solderingen,
zodat de gloeispanning op laatste buis iets lager uitvalt dan de spanning op de eerste buis.
Dit zijn nog vrij 'kleine' buisjes, dus in de praktijk valt het wel mee, maar toch...
Het beste is om bij de trafo een sterverbinding te maken en van daaruit te bedraden (getwist) naar alle buisjes.

Het schema ziet er veelbelovend uit, dit gaat jou zeker lukken :).

FYI- mss heb je deze link al gevonden, zo niet, dit is leuk leesvoer;
http://mhuss.com/18watt/schematics/
http://mhuss.com/tindex.html

Mvg. Hans

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 13:19:25 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2015, 12:56:43 »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2015, 14:46:14 »
Mensen wat een hulp. Fantastisch man!

@ Hansel,
Ik waardeer je advies zeer. Ik denk zelf ook dat ik het beste dit kit eerst gewoon zoals "origineel" ga bouwen. Kijken wat dat geeft. Een choke of aanpassing kan altijd nog.
Fijn dat je denkt dat vaardig en veilig ben. Maar de grootste fout is overschatten van je kunnen. Ik ben liever wat bedachtzamer en veiliger.

Die twee diodes kom ik bij Ceriatone, de  en in de handleiding tegen. Dit is volgens mij de reden waarom:
http://www.premierguitar.com/articles/the-immortal-amplifier-mod-1
dus mocht de EZ81 het eens begeven dan draait niet alles in de soep  :P

De katode is nu idd aangesloten met een gezamenlijke 150ohm + 100uF delen (zit per schema ook nogal wat verschil in. Op de layout van Ceriatone is dit bv 130R+100uf).

De gloeidraden doorlinken zie ik bijna overal terug in alle afbeeldingen die ik van de 18W gezien heb. Ik hou het er dus voorlopig ff bij.

@Hansel en Buzzel,
TNKS voor de linkjes. Kan ik mooi puzzelen. Altijd goed om te hebben.

@ Nicoverduin
Heb contact gehad met Mableaudio. Ze leveren idd aan Tonefactory. Kan dus zomaar de zelfde kit zijn waar wat onderdelen in zijn uitgewisseld (of niet....dat blijft een vraag)

Zo. Net de FX loop mogen ontvangen van TubeTown. Snelle levering hoor! Die eerst maar even in elkaar zetten terwijk ik wacht op de nalevering en vervangende onderdelen van Tonefactory.

Kwam er overigens achter dat min soldeerboutje (30W) ook niet echt lekker werkt met de turrots. Met name het solderen van de draden om de turrots duurt erg lang. Dus ook maar eens een soldeerstation met temp regeling besteld bij Newtone. Daarmee zal het vast lekkerder gaan.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 14:51:19 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2015, 16:41:52 »
Ff korte vraag ivm de bedrading. Kan hier ook gewoon niet verzilvert/vertint koper getwist voor worden gebruikt of moet dit echt vertint/verzilverde getwiste draad zijn?

En is dikkere draad (zeg AWG18) beter voor goeidraden (zeg AWG22)?