Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Stereo volume knop (XLR)  (gelezen 9652 keer)

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Stereo volume knop (XLR)
« Gepost op: 25 maart 2015, 13:41:15 »
Hallo allemaal!

Ik ben voor vrienden gevraagd om een stereo volume knop te bouwen voor tussen een DJ set en het versterker rack aangezien daar geen losse volume knop op zit, alleen de knoppen van de versterkers.
Kan iemand mij helpen aan een schematje?

Het moet dus zijn:  stereo XLR in > volume knop > stereo XLR uit. Dit het liefste met een stereo potmeter.

Ik denk dat ik dingen over het hoofd ga zien vandaar deze vraag:)

Vastal bedankt!

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Re: Stereo volume knop (XLR)
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2015, 18:11:18 »
Wil je het passief (met alleen een stereo potmeter) of aktief (met wat extra elektronica) oplossen?
Je hebt namelijk het probleem van gebalanceerde signalen en waarschijnlijk lange lijnen.
Passief gaat dan bijna niet. Als de knop dicht bij de versterkers komt, kun je een 600:600 input trafotje gebruiken om van bal. naar unbal. te gaan voor de potmeter en dan ongebalanceerd naar de versterker.
Volgens mij kun je ook een T-attenuator gebruiken voor gebalanceerde lijnen, maar daar gaat de impedantie op achteruit en ook kost het je wat max volume.
Aktief kun je het met een stereo balanced line reciever> stereo 10k pot (log of lin met taperweerstand) > balanced line driver oplossen. Deze zijn net als opamps in IC-vorm te krijgen.

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2015, 19:59:56 »
Hoi Mattnezz,

Bedankt voor je reactie!

Ik wil het zo simpel mogelijk houden, liefste zonder voeding(dus passief).
Als ik het goed heb dan ben ik klaar met 2 trafotjes en stereo/dual potmeter?

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2015, 19:20:45 »
Volgens mij wel.
 Soms moet je er een beetje demping achter zetten, 10k + 1nF is meestal ruim voldoende, exacte demping hangt van de trafo en de ingangsimpedantie van de volgende trap af.
Ipv de eerder genoemde 600:600 kun je met een 10k pot misschien beter 10k:10k nemen, of een goeie 600:600 met een 1k dual pot.
Trafotjes zijn er in vele soorten en maten... en prijzen.
Voor je prototype zou ik gewoon eens spelen met de Xicon TM018. (Redelijke audiotrafo's kosten rond de 25 euro/stuk (Bijv murata of OEP, sommige Neutriks) en studio-kwaliteit lijn va  65 euro/stuk. Vandaar dat aktieve oplossingen meestal beter uitkomen als budget een rol speelt)
TM018 heeft een beetje prut response, je gaat laag missen en hoge tonen gaan snel in verzadiging, maar het werkt tot op zekere hoogte prima. (voor gitaar zijn ze echt leuk, voor pro-audio wat onderbemeten) Je kunt bijv uitzoeken of een gnd-lift handig is en aan welke kant. Ik maak de behuizingen vaak aan de sleeve vast aan de versterker-kant, de input maak ik geïsoleerd/met gnd-lift.
Als je op zoek gaat naar een 'echte' transformator, zoek er dan 1 die de output van de DJ-mixer wel aankan zonder te verzadigen. Vaak staat de max dBu bij de specs.
Voor voorbelden en schema's kun je heel goed terecht bij Jensen transformers. Zij hebben veel info en schema's op de site. Je moet je tegenwoordig wel registreren geloof ik.
http://www.jensen-transformers.com/

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2015, 14:07:33 »
wat stel je dan voor als passieve oplossing? dat is dan het overwegen wel waard denk ik

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2015, 19:54:21 »
Citaat
wat stel je dan voor als passieve oplossing?
Ik denk dat je actief bedoelt?

Je kunt een gebalanceerd signaal naar een ongebalanceerd signaal omzetten met een opampje, of een speciale 'balanced line receiver'.
De INA2134 is bijv zo'n IC, welke 2 gebalanceerde ingangen naar 1 ongebalanceerde brengt.
THAT Corporation maakt ook fancy line receiver IC's.
Hier een simpel voorbeeld met 1 dual opamp: (Hit van Google)

De gainpot (RV1) en het gain-netwerk (R5 en C3) moeten weg en de input (Rond IC1a) kun je maken met R1=R2=R3=R4=22k en C1=C2=22p
IC1b is slechts een outputbuffer.

Wellicht kun je een 1k stereopot gebruiken, de uitgangsimpedantie is dan laag genoeg voor korte stukjes en ik denk niet dat je hoeft te compenseren voor hoogverlies.
IC1b kun je dan gebruiken voor het andere kanaal.

Hoe je het allemaal aansluit hangt een beetje af van je voeding. Voorbeeld hier is dual 15V, dat geeft je veel headroom in de gebruikelijke 30V opamps, zoals bijv NE5532. (9V is wat aan de krappe kant, maar als je een 12V of 24V adapter hebt gaat het meestal prima.)
12V kun je met een 7660S omtoveren tot dual 12V en dan zit je echt wel goed met headroom en kun je zonder input condensators werken.

dus... Dan kom je er met een 12V voeding een 7660S, een NE5532 en een dual 1k pot.
Handje vol condensators, weerstanden en aanluitbussen.

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2015, 23:17:01 »
Ja bedoelde actief ::)

Ik denk dat dit dan een betere oplossing is.
Alleen nog even puzzelen om dat zo net mogelijk op een printje te krijgen.
Voeding maakt niet zo heel veel uit, het geheel komt in een 19" rack, ruimte zat voor de voeding die het beste resultaat geeft.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2015, 21:30:30 »
Citaat
ruimte zat voor de voeding die het beste resultaat geeft.
Eh, maak dan een dual 15 of 18V. Je hebt niet veel vermogen nodig, dus trafo kan klein zijn. Check bij 1HE altijd de hoogte van de trafo, ik heb die fout wel ns gemaakt dat t niet paste.
Citaat
Alleen nog even puzzelen om dat zo net mogelijk op een printje te krijgen.
Maak je zelf of vero of pcb-service?
Ow, en als je genoeg plek hebt...  ;)
http://www.elektropage.com/default.asp?tid=773

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2015, 17:47:01 »
Als eerste mijn excuses voor de hele trage reactie, was even onwijs druk.

Ik zit er aan te denken om er een adapter voor te gebruiken ipv een trafo. Dit vooral om de kosten te drukken.
Mocht het werken zoals we hopen kan ik hem altijd netjes bouwen met een trafo.

Eerst even een probeer versie op vero denk ik.
Mocht dit werken en bevallen maak ik er een printje van(of laat deze maken maar dit is voor later).

VU meter had ik inderdaad al op het oog.

Eerst maar even puzzelen om het netjes op een vero te krijgen