Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Ruis in active speaker  (gelezen 8171 keer)

Offline NicovanHeck

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Ruis in active speaker
« Gepost op: 19 augustus 2015, 18:20:20 »
Hallo Luidsprekers  ;)

Recentelijk heb ik een klein actief speakertje gemaakt (4 inch, 7 watt), volgens schema's die ik gevonden heb op internet.

IC1  NE5534
Q1   BD438
Q2   BD437

Het probleem is dat er een ruis is welke harder wordt naarmate ik het volume opschroef.
Mijn idee was dat dit welbekende ruis is uit de voeding, maar na het bekijken van de schematics zei mijn gevoel dat deze wel gefilterd zou worden door de twee "dikke" elco's. (2200uF)

Hoe kan ik A) uitsluiten dat de ruis in de voeding zit en B) deze verhelpen?
Bij eerdere projecten heb ik gebruik gemaakt van een LC filter die uitstekend de ruis van de voeding weg filterde. Zou dit hierbij ook nog nut hebben?

De 2e versterker moet nog helemaal gesoldeerd worden, waarmee de oplossing getest kan worden.

Offline clemens

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Ruis in active speaker
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2015, 20:56:44 »
Ik vind dat in je schema wel erg simpel is uigevoerd wat betreft ruisonderdrukking.
Om ruis tegen te gaan zou er over de brugcel ook over elke diode een condensator moeten.
Maar wat ook erg belangrijk is hoe heb je alles bedraad.
Om te testen gebruik 2 9 volt batterijen als voeding dan weet je of het aan de voeding ligt.
Succes

Offline Buzzel

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2015, 22:46:43 »
Condensators over de dioden halen denk ik niet zo veel uit.

Er is in de voeding geen enkele vorm van voltage regulatie is. Er is geen spanningsregelaar. Na het gelijkrichten (met de dioden) zitten er nog erg veel 'hobbels' in de stroom in het hoogfrequente gebied. Dat hoor je denk ik.

Een goeie gestabiliseerde voeding ziet er, ongeveer, zo uit (van internet geplukt):

Nu is er niet een 'standaard' 16 volt voltage regulator, maar wel een 15 volt (UA7815, voor 1.5A belasting). Dat werkt vast prima. Wil je toch 16 volt kan je een LM317 gebruiken, hoe je precies 16 volt krijgt zie je in de datasheet wel terug.

Offline verbrandevingers

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2017, 07:49:01 »
Het is een symmetrische voeding (als de belasting gelijk verdeeld is over positief en negatief) zodat de voedingsrimpel per saldo wordt opgeheven.
Als je naar de ingangen kijkt van de opamp (pen 2 en 3) valt op dat waarschijnlijk onbedoeld een een laagaffilter is gemaakt. Ik zou de positie van C1 en P1 omdraaien: de loper van de potmeter naar C1 en dan naar een ingang van de Opamp. Dient de tweede ingang ontkoppeld te zijn?

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2017, 23:51:17 »
Vroeger, toen alles beter was, onderscheidden we twee soorten storing, te weten brom (lage toon) en ruis (hoog gesis). Ik begrijp dat het hier om brom gaat. Soms komt brom doordat een apparaat niet goed geaard is. Daarom: is het apparaat wel goed geaard? Bromt het anders als je het beetpakt?