Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 9V Indicatie lampje onboard preamp (batterij level)?  (gelezen 6522 keer)

Offline BassMan

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
9V Indicatie lampje onboard preamp (batterij level)?
« Gepost op: 18 maart 2016, 19:59:19 »
Luitjes,

Wie van jullie (met een actieve gitaar of bas) heeft voor mij een goede tip?
Ik zoek een schemaatje voor zoiets als het vernuftige LED lampje dat op de Audere preamps zit (linkje staat hieronder). Die geeft bij het inpluggen van de jack heel kort het level van je batterij aan door 3 korte licht signaaltjes, waarbij de 1e en 3e het volle vermogen van een volle batterij simuleren en de middelste het echte level van je batterij.
Kijk maar eens op:
https://www.audereaudio.com/3ZB_Battery.htm

Iets met een 2 kleuren ledje die rood wordt onder een bepaald level (..V?) is ook interessant. Maar het ledje mag natuurlijk maar heel even (een paar seconden) aan zijn bij het inpluggen.
Wie heeft zelf ooit zoiets (in-)gebouwd?

Thanks,
Sander

Offline Buzzel

• Hero Member
Re: 9V Indicatie lampje onboard preamp (batterij level)?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2016, 20:31:07 »
met een twee kleurenled kan je zoiets maken:

IN plaats van de jack er in steken moet je wel met een schakelaar oid werken (pushpot misschien?). Ik heb niet getest of dit werkt oid, maar google vindt aardig wat resultaten.

Het knipperende ledje idee, vergt denk ik wat meer elektronica, misschien wel een geprogrammeerde chip om het geheel te laten knipperen.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Re: 9V Indicatie lampje onboard preamp (batterij level)?
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2016, 11:20:29 »
Je zal dan waarschijnlijk een microchipje nodig hebben voor het geknipper, kan ook niet zo snel een analoge oplossing bedenken.
Maar het is goed te doen om de schakeling van  Buzzel middels een RC circuit en een transistor (of 2?) op een soort van standby te zetten (met minimaal stroomverbruik) een tijdje na het inpluggen.
Zie plaatje.
De schakeling van buzzel zet je op de plek van R1, tussen emitter Q1 en GND dus.
De GND aansluiting maak je met je output jack bij het insteken van een kabel.

Zolang er spanning op de basis van Q1 staat zal deze schakeling de ledjes van stroom voorzien. Max stroom is beetje afhankeleijk van Hfe van Q2, dit bepaalt ook hoe weinig stroom de schakeling in 'standby trekt'.
Echter, door de 100uF condensator te laden gaat bij ca 0,7V Q2 geleiden, waardoor er geen spanning meerop de basis van Q1 staat en de schakeling naar minimaal stroomverbruik gaat.

Dus na ca 5 tot 8 seconden gaan de ledjes uit.