Algemeen > Off Topic

Ringkerntrafo

(1/1)

Bruina:
Voor een voeding heb ik een ringtrafo binnen gekregen met 2x12 V secundair. Ik heb er echter geen schema van de kleuren bij. De primaire kant lijkt me duidelijk gezien er twee draden duidelijk veel dikker zijn.

De overige draden zijn 2x geel en 2x zwart. Nu denk ik dat de 2x geel een paartje is en de 2x zwart een paartje gezien ik tussen zwart-zwart en geel-geel een gesloten circuit meet. Klopt mijn redenering? of hoe kan ik het anders meten?

Hansel:
Je redenering zit goed;
Met de  multimeter in ohm of doorpiep stand kun je de windingen bepalen, maw welke draden een spoel vormen.
De primaire (230V) winding heeft over het algemeen de dunste draadkern.
Immers door de hoge inkomende spanning hoeft daar de laagste stroom door te lopen.
De secundaire winding(en) hebben een dikke draadkern, lage spanning, hoge stroom.
Dit is een veilige manier om te testen;
Over de wikkeling waarvan je bijna zeker weet dat het de primaire kant is zet je een wisselspanning van pakweg 6 tot 24 V AC.
Hiervoor gebruik je een bekende trafo, waarvan je de secundaire kant aansluit op de te testen trafo.
Als je dan op de andere draden van de te testen trafo een lage spanning meet, dan is de trafo juist "geindentificeerd".
Bijv:
Op de primaire kant van de te testen trafo zet je 12VAC, deze spanning is ca. 12/230x = 20x lager dan de trafo normaal krijgt.
Bekend gegeven: de secundaire kant van de te testen trafo =12V AC, dus:
Over de secundaire zijdes meet je dan ca 12V/20= ca 600mV AC.
Voila. ;)
Evengoed uitkijken, mocht je de verkeerde winding te pakken hebben, dan kan er ergens op de trafo 230V of hoger komen te staan.
Trafo's blijven beruchte dingen ???.

Mvg.Hans

Bruina:
TNKS Hansel!

snofal1951:
Als je hem gaat gebruiken zou ik zeker  2NTC weerstanden gebruiken in de primaire omdat anders de zekering klapt. Ze hebben nl een grote inschakelpiek.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie