Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: **gerepareerd** Hulp gevraagd, omgeving Utrecht  (gelezen 7868 keer)

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
**gerepareerd** Hulp gevraagd, omgeving Utrecht
« Gepost op: 1 april 2016, 22:29:21 »
Dag allemaal,

Is er iemand in de omgeving van Utrecht die mij zou willen helpen om een klein projectje te debuggen? Heb hiervoor een aantal dingen gemaakt door netjes de handleiding op te volgen en dat ging altijd goed. Maar nu het niet werkt zoals verwacht, weet ik gewoon niet hoe ik het moet aanpakken. Ik kom kennis en ervaring tekort.

Ik kan naar je toe komen, of misschien kun je bij mij komen, laat maar weten. En laten we samen bedenken wat een passende tegenprestatie zou kunnen zijn.

Met vr. groet, Frits
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 21:37:15 door Flo »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Hulp gevraagd, omgeving Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2016, 06:58:05 »
Omgeving Utrecht gaat niet lukken maar wil je best helpen.
weet je zeker dat we online niets voor je kunnen betekenen? En om welk projectje gaat het?

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2016, 09:52:53 »
Hoi, bedankt voor de reactie. Ik heb geen idee of het met online hulp zou lukken; stelde me zo voor dat het ter plekke handiger zou zijn. Maar elke poging is welkom!

Het gaat om de GE buffer die in de Newtone winkel verkrijgbaar is. Afgaande op het aantal onderdelen waarschijnlijk een simpel ding. Heb er al eerder eentje gemaakt en die werkt perfect. Ik wil de eerste en de tweede samen in een behuizing zetten en gebruiken in combinatie met een stereo volumepedaal. Dat geheel komt dan weer temidden van andere fx plus een Boss ES-8 schakelsysteem in mijn bak.

Die tweede buffer maakt bij inschakelen in eerste instantie geen geluid (terwijl de eerste dat wel meteen doet). Na een paar seconden spelen komt het geluid alsnog opzetten, maar het is niet clean. Er zit een distorted randje aan en de klankkleur is ook veranderd. Ik heb in overleg met Gert-Jan van Newtone eerst de transistor omgewisseld met die van de oude buffer (geen verschil) en daarna de elco vervangen omdat we of ons afvroegen of daar wat mee mis was. Dat laatste gaf een iets voller en krachtiger geluid dan eerst maar nog steeds niet clean.

Naar mijn gevoel heb ik al 100 keer gekeken of alles op de juiste manier is aangesloten en of er niet ergens een sluiting wordt gemaakt. Geen idee hoe ik het nog op een andere manier kan aanpakken. Ik kan alles wel van het plaatje afhalen en stuk voor stuk opnieuw solderen maar ik weet niet hoe ik dan tussentijds kan controleren of het klopt wat ik gedaan heb. Ik heb wel een multimeter liggen maar weet eerlijk gezegd niet wat ik er in deze situatie mee kan.

Met vr. groet,
Frits

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2016, 11:39:19 »
Hallo Frits,

Dan is het tijd te gaan meten en debuggen:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html

"Er zijn een aantal standaard dingen die je kunt doen in dit geval.

- Check (nogmaals) de bedrading.
- Check (nogmaals) de componenten.
- Check (nogmaals) de soldeerpunten.

- Check of de Bypass via de voetschakelaar het goed doet. Je signaal moet dan onveranderd van de ingangs jack via de voetschakelaar naar de uitgangs jack gaan. Indien dat niet het geval is heb je een fout in je bedrading zitten, en dat is het eerste wat je moet gaan oplossen!
- Weerstands metingen: Check of dingen die verbonden moeten zijn, dat ook zijn. Check of dingen die niet verbonden moeten zijn, dat niet zijn.  ;)
- Gelijkspannings metingen ten opzichte van aarde: Voedingspanning, bias spanning, transistor pootjes (met en zonder transistor in voetje), IC pinnen (met en zonder IC in voetje).
- Audioprobe gebruiken om je signaal van de ingang naar de uitgang te volgen en te luisteren waar je het signaal "kwijtraakt" of het anders klinkt dan verwacht.

...
Als je er niet uitkomt, registreer jezelf op het forum en post:
- Naam van het effect dat je gebouwd hebt.
- Link naar het schema / project.
- Foto's van de printplaat: Bovenkant en onderkant.
- Gelijkspannings metingen, ten opzichte van aarde, van:
-- Voedings spanning en eventuele bias spanning.
-- Transistor pootjes, eerst ZONDER transistor in het voetje dan nog een keer MET de transistor in het voetje:
Q1
C =
B =
E = "

Je kunt een topic openen in "effect apparatuur" met je meetresultaten.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 4 april 2016, 11:41:25 door Flo »

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2016, 11:52:57 »
Bedankt voor de reactie. Blijkbaar ben ik niet de eerste met deze vraag...

Over de "audio probe", wat is de functie van de condensator?

Frits

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2016, 18:00:06 »
Die houdt de gelijkspanning tegen en laat het signaal door.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2016, 21:06:17 »
Ik ben momenteel bezig deze effecten te repareren voor Frits.
De GE buffers zijn net gerepareerd en doen het weer prima.
Nu de Robotalk nog...

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2016, 21:36:29 »
Robotalk is ook weer gerepareerd en met de GE buffers teruggestuurd.

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
Re: **gerepareerd** Hulp gevraagd, omgeving Utrecht
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2016, 07:50:09 »
Gisteravond kreeg ik het pakketje met de gerepareerd apparaten thuis bezorgd. Meteen even testen natuurlijk. Werken allebei weer perfect.

Het is stiekem toch een beetje spannend om je spulletjes aan iemand op te sturen, ook al is hij moderator op dit forum. Maar alles is helemaal gegaan zoals we afgesproken hadden en ook tussentijds even contact houden was geen probleem. Super dat er mensen als Floris zijn die dit doen voor een ander tegen een zeer schappelijke vergoeding.

Bedankt, Frits

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: **gerepareerd** Hulp gevraagd, omgeving Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2016, 12:09:40 »
Graag gedaan en bedankt voor de vriendelijke woorden.