Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?  (gelezen 36758 keer)

Offline Gizmo

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?
« Gepost op: 2 november 2016, 12:55:37 »
Hey!

Ik heb een Squier Mustang die erg 'zoemt' als hij is aangesloten.

Na wat onderzoek op het internet schijnen er veel 'waarheden' te zijn, maar ik heb mijn gitaar nog niet kunnen fixen.
Wat ik wel weet is dat het aan de gitaar ligt, want als ik een andere gitaar pak die door m'n pedalboard naar m'n versterker gaat heb ik er geen last van.
Als ik de snaren/potmeters etc (alles wat verbonden is) aanraak gaat de zoem weg, maar zodra ik het loslaat hoor je de zoem weer.

Is het een grond probleem die ik d.m.v. wat soldeer/schielding werk kan oplossen?

Mocht een foto van mijn elektronica handig zijn, laat het even weten, die heb ik zo gemaakt.

Alvast bedankt!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: 60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2016, 15:07:48 »
Is je brug verbonden met de aarde?

Offline Gizmo

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2016, 16:11:49 »
Mijn brug is alleen verbonden met de volume knop. Ik weet niet of dat genoeg hoort te zijn?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2016, 20:03:21 »
En die aarde gaat ook naar je output jack?
Is de ruis er ook als de volume pot dicht staat?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2016, 23:09:12 »
Als je je snaren aanraakt en de brom wordt minder, is je brug waarschijnlijk wel met aarde verbonden. Je kunt voor de zekerheid met een multimeter kijken of de brug en de min van je outputjack contact maken. (Je meet dan geen weerstand.)
Als dat zo is, is je brug in elk geval geaard.
Met wat je omschrijft is het vrijwel zeker 60 Hz brom.
Dit is inherent aan enkelspoelselementen ofwel single-coils.

Er is zeker iets aan te doen. Met name zelfklevende koperfolie werkt prima.
Als je het echt goed wil doen beplak dan zowel de de electronicaruimte, als de pickupcovers van binnen en eventueel de jackoutputruimte als je die hebt. Wel even met een beetje soldeer en eventueel een draadje alle afgeschermde delen met aarde verbinden. Je kunt op de folie solderen. de lijm geleid niet. Dus ook de koperfoliebanen of sukken met een drupje soldeer verbinden.

Let er goed op dat de koperfolie niet met signaalcontacten in aanraking komt. Dan heb je kortsluiting en hoor je geen brom meer, maar verder ook niks ;)
Als je de gitaar inplugt beweegt het signaalcontact zijwaarts. Ook die kan dan met de folie in aanraking komen.

Even voor de goede orde: We spreken hier van brom, niet van ruis. Ruis is hoogfrequent en is hoorbaar als een sissend geluid. Brom is laagfrequent. (Ik merk op het forum vaak dat men ruis noemt en brom bedoelt.)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2016, 11:04:46 »
+1
Deze oplossing zou afdoende moeten zijn om de brom te elimineren.
Koperfolie werkt voortreffelijk, wel ff uitkijken voor de vingers, dit spul is vlijmscherp.

Nu nog ff mieren***ken;
Speel je in deze regio en niet in de US en/of Japan, dan is het hws. 50Hz brom ;).

Succes,
Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Gizmo

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2016, 14:03:17 »
Ja hij gaat via m'n tone knop naar de output (sleeve) en de ruis is inderdaad weg als m'n volume pot dicht staat.

Hoe moet ik mijn multimeter instellen als ik wil meten of de brug en m'n output jack contact maken?

Ik heb aluminium tape gekocht en m'n electronicaruimte, brugruimte, outputruimte en slagplaat afgeplakt, maar het er nog steeds..

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2016, 17:06:05 »
Afplakken is niet voldoende.
Alle stuken tape moeten met elkaar in electrische verbinding staan EN met de aarde verbonden.
(Aarde is in dit geval de sleeve van de jack).

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2016, 10:36:26 »
Op alutape kun je niet solderen en werkt ook minder goed dan koperfolie.
Als je koperfolie gebruikt kun je, zoals Hansel terecht opmerkt, alle stukken tape met een druppel soldeertin met elkaar verbinden.

Offline Gizmo

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2016, 12:28:48 »
Nee het solderen op de aluminium tape was niet echt handig. Toch is het gelukt en heb ik alle ruimtes met elkaar verbonden via de tape, moet ik hier draad via soldeerwerk voor gebruiken? De brom is er nog steeds.. Ik heb de ruimte van m'n output jack met een draad aan de sleeve gesoldeerd.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2016, 07:00:31 »
Shielding heeft zeker nut. Echter als er sprake is van zo'n luide brom als hier omschreven is shielding zelden tot nooit de enige oplossing voor het probleem. In de omschrijving staat dat de brom weg gaat als de snaren of potmeters worden aangeraakt. Als er een schielding probleem was geweest was de brom gewoon gebleven in het geval van aanraking. Dit heeft mi duidelijk met de aarding te maken.

Dus goed controleren of:
- De brug daadwerkelijk goed is aangesloten op de aarde
- Alle potmeters zijn aangesloten op de aarde
- De output goed is aangesloten op de aarde
- Maakt het signaal niet ergens sluiting naar de aarde
- Zijn signaal en aarde nergens per ongeluk verwisseld
- etc.

Als je het een fijne gitaar vind zou je zelfs kunnen overwegen om alle elektronica, muv de pickups, te vervangen en opnieuw te beginnen. Weet echter niet hoe handig je met de bout bent.

Wil je daar met alle plezier mee helpen mocht het nodig zijn (PM me maar mocht het nodig zijn). Het probleem onderzoeken zonder foto's en zeker zonder gitaar vind ik erg lastig

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2016, 11:55:16 »
Hoe heb je de stukken alutape met elkaar verbonden? De lijm van deze tape is niet geleidend en je kunt er niet op solderen.
Ik vrees dat er geen verbinding is tussen de diverse delen alutape.

Kortsluiting is het zeker niet, want dan is er geen signaal en geen brom.....

En de brom zal als alles goed is gegaan wel stukken minder worden. Helemaal weggaan doet ie niet. Zelfs met humbuckers zal een gitaar altijd stoorvelden oppikken.
Denk aan trafo's van je amp, tl-verlichting, beeldschermen enz.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2016, 12:36:37 »
Als je het een fijne gitaar vind zou je zelfs kunnen overwegen om alle elektronica, muv de pickups, te vervangen en opnieuw te beginnen. Weet echter niet hoe handig je met de bout bent.

Dit heeft weinig zin. Als je zoiets wil aanpakken vervang dan juist de pickups. Er zijn prima klinkende humbucking-pickups in single-coilformaat te krijgen. Pots, switch en jackoutput zou ik alleen vervangen voor een algemene kwaliteitsverbetering en duurzaamheid.
En als je van plan bent alles opnieuw op te zetten, gebruik dan ook koperfolie. Dan is de kans van slagen een stuk groter.

Om te checken of je verbinding hebt tussen de diverse stukken tape, zet je je multimeter op het meten van weerstand. (Een cijferaanduiding met k erachter of een Ohm-teken. Bijv 200k)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #13 Gepost op: 7 november 2016, 19:53:01 »
Hierin verschillen we dus van mening. En dat is ok. Ik heb de ervaring dat juist eens opnieuw alles aanbrengen wel degelijk kan helpen. Al was het maar alles desolderen en overnieuw beginnen om zo de goede connecties te maken. Wat me nl. in dit geval dwars zit is dat de brom weg is als de snaren worden aangeraakt. Pickups die ruisen/brommen, blijven mi ruisen/brommen ook al raak je de snaren of potmeters aan. Just a thought.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2016, 23:28:27 »
Ik ben het eens met je stelling dat het opnieuw opzetten van electronica kán helpen.
Maar dan moet je wel eerst essentiële zaken aanpakken:
Pickups hoeven niet te brommen. Als je humbuckers gebruikt, daar zijn ze voor uitgevonden, zal de brom zeker minder worden. Mits goed aangesloten natuurlijk.
Da's geen verschil van mening. Dat humbuckers minder brommen is een feit. Daarom is je opmerking dat je alles opnieuw moet aanbrengen m.u.v. de pickups niet terecht.
Wil je persé traditionele singlecoils gebruiken, zul je altijd wat brom houden. Maar die is wel in te perken met een goede afscherming (Kooi van Farraday) en goed soldeerwerk.

Wat dragen andere draadjes en nieuwe pots of schakelaar bij aan minder brom? (edit: je hebt het nl. over vervangen van de electronica.) Als je weinig ervaring hebt met de soldeerbout, loop je ook meer risico op koude lassen en daardoor slechtere aardverbindingen.

Dat de brom verdwijnt als je de snaren aanraakt hoeft je niet dwars te zitten, dat is een normaal verschijnsel en juist een teken dat de brug in elk geval met aarde in verbinding staat. Je kunt shielding (of afscherming) ook niet los zien van aarding.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2016, 23:32:04 door Burny Lawsuit »