Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?  (gelezen 35583 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: 60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2016, 03:46:35 »
Zo oneens zijn we het volgens mij niet eens. Idd humbuckers zullen stukken minder/niet brommen in vergelijking met single coils. Een waarheid als een koe. En idd shielding help zeker bij single coils. Daar is geen misverstand over

Wat mi in dit geval nieuwe electronica (potmeters, schakelaar en jack) bij zouden dragen, dan wel uitsluiten is de kans die aanwezig is dat de bedrading niet goed is, of er onderdelen kapot zijn die signaal niet goed naar aarde brengen.   En idd, heb je geen ervaring met solderen dan kan daar alles mee fout gaan.

Offline Gizmo

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #16 Gepost op: 22 november 2016, 12:10:43 »
Sorry voor mijn verlate antwoord!

Ik zat laatst in de studio met de gitaar en daar had ik er helemaal geen last van. Zou het kunnen liggen aan de stroom/aarde/etc. van het huis?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2016, 21:02:21 »
Ja, dat kan. Maar ik vermoed vooral stoorvelden daar waar je speelt.
Zoals ik al eerder zei: trafo's, TL verlichting, beeldschermen etc...

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2016, 00:37:38 »
Ik denk dat je versterker niet geaard is. Probeer maar eens een geaard stopcontact.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Waarom is koperfolie beter dan Alu folie?
« Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2018, 08:29:09 »
Ik las in een oud topic, over brom uit de gitaar, dat koper folie beter zou zijn dan alu folie. Kan iemand mij uitleggen waarom? Bij Alu folie meet ik na beplakken van de gitaar overal 0 ohm. Ik maak nooit kontakt met solderingen tussen de banen folie maar laat ze overlappen en toch nul ohm??!! De lijm is kennelijk toch wel geleidend. De aarde draad verbind ik altijd met een klein schroefje door de folie in het hout. Altijd zero ohm. Wat ga ik dan meten met koperfolie??

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
60Hz hum? Slecht geaarde gitaar?
« Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2018, 12:13:16 »
Dat is idd bijzonder en heb ik nog niet eerder gezien. Meestal is de lijm van de diverse folies niet geleidend en de reden om dan voor koper te kiezen is dat je erop kunt solderen. Doorgaans meet alu wél wat weerstand en koper niet.  Als alu wel voldoet als afscherming kun je in elk geval naar de bouwmarkt. Voor koperfolie moet je al naar een speciaalzaak en ben je ook wat duurder uit. Maar neem wel ff een multimeter mee naar de bouwmarkt, ik ben nog niet overtuigd dat alle verkrijgbare alufolie goed geleid. 😉

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2018, 21:23:22 »
Klopt Burny, in de bouwmarkt zijn diverse soorten alu tape. Je ziet haast geen verschil maar de goede tape zit op een papieren ondergrond die je moet verwijderen. Ik meet met mijn dmm helemaal niets aan weerstand. Ook wanneer ik twee uiterste punten in de uitholling na meet. alles nul ohm. Verbinden doe ik met schroefjes door de folie in het hout want idd je kunt niet solderen hierop. Het alu geleidt dus in mijn perceptie is dat voldoende voor de kooi van Faraday. Gebruik het ook in versterker kasten. Koperfolie zou misschien wat dikker kunnen zijn maar of dat nog van invloed is weet ik niet.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2018, 09:00:34 »
Alu en koper kan beiden prima voor afscherming.
Koper heeft iets betere eigenschappen, maar we zitten niet in het Giga Hertz bereik te werken, dus in de praktijk voldoen beide materialen meer dan prima.
MITS inderdaad de plakkende laag geleidend is en de banen elkaar iets overlappen én ook de deksel mee afgeschermd wordt, dan ben je goed bezig.
Zoals al eerder genoemd; Koper is iets in het voordeel omdat dit materiaal ook nog eens te solderen is met de ordinaire elektronica bout.
Dus hier kan makkelijker een draadje oid. aan gemonteerd worden.
Maar let op, vooral het koper is messcherp, dus druk alleen aan met een spatel of blokje hout iod.
Dit spul gaat als boter door de vingers, dus na een afschermklusje bestaat de kans dat je de rest van de week geen gitaar meer speelt :-\.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2018, 16:14:55 »
Ik heb goeie ervaringen met anti-slakkentape van de Gamma:

https://www.gamma.nl/assortiment/nortene-kopertape-anti-slakken/p/B436137

Geleidt, soldeert en plakt prima, en is relatief goedkoop. Wel goed op de vingers passen, want het is inderdaad vlijmscherp!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2018, 16:37:18 »
Gaaf Telekid, ga ik ook proberen. Alleen bij de Gamma is het uit het assortiment. maar zal elders ook nog wel te verkrijgen zijn. Bedankt voor de tip

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2018, 18:48:40 »
Is overal te krijgen, tijdje  terug nog  opgehaald bij  de Karwei.
En  is  nu  in  de  aanbieding:
https://www.karwei.nl/assortiment/nature-anti-slakken-kopertape-4-meter/p/B515841
Vantevoren de ruimte  goed ontvetten geeft het beste  plakresultaat.
Aceton werkt hiervoor  perfect.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2018, 08:22:37 »
Helemaal top, bedankt voor de tip Hansel. groet Frans

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2018, 10:52:24 door autostatic »

Offline pedalman

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2020, 15:56:42 »
Ik zit deze thread te lezen. Paar opmerkingen:
- 60Hz is de norm voor VS. Als je hier in EU een brom hoort is dat altijd 50Hz.
- in de gitaar kan een aardlus ontstaan, waardoor die gevoeliger wordt voor omgevingsstoring
- een aardlus krijg je doordat de aarding op 2 punten met elkaar is verbonden.

Met een aardlus kun je afschermen wat je wilt, maar er blijft altijd brom. Dit is enkel op te lossen door ergens de aarding juist te verbreken. Vandaar op allerlei audio-spul een "lift" schakelaar.

In de meeste gitaarschakelingen wordt gewerkt met assymetische bedrading. Deze in gevoeliger dan symmetrisch. Ook je gitaarkabel is assymetisch. D.w.z. 1 signaaldraad en 1 mantel die de aarde voert. Symmetrisch is 1 signaaldraad, 1 nuldraad en 1 mantel die de aarde voert.

je kunt de afscheming in de gitaar verbeteren door hem symmetrisch uit te voeren:
- kies één centraal aardingspunt: bijv. deksel volumepot of op de uitgangsaansluiting of plaats ergens in de body een schroef met soldeerpunt waar alle aarding op wordt aangesloten;
- gebruik voor alle aansluitingen 2-aderig afgeschermd draad en sluit de mantel daarvan aan op het centraal punt;
- zorg ervoor dat de mantel(s) aan de andere zijde(s) nergens op worden aangesloten (dus geen aarde naar aarde verbinden => aardlus)

koper of alu-folie is dan eigenlijk niet meer nodig. Gebruik je het wel geldt ook daar: op één punt aansluiten of zorgen voor één doos (slagplaat in contact met cavity-shielding).

gr. dirk v.