Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Te weinig tring: relais aansturen met 8V~ beltrafo?  (gelezen 10285 keer)

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
Te weinig tring: relais aansturen met 8V~ beltrafo?
« Gepost op: 7 november 2016, 15:05:31 »
Dames, heren,

Ik heb in de tuin een redelijk bijgebouw staan waar ik de deurbel niet meer kan horen. Er ligt een ongebruikte telefoonkabel waar ik de 8V~ beltrafo (parallel aan de bel bij de voordeur) over laat lopen, maar die heeft dermate verlies dat de "motor" van de TRIIIIINNG niet ver genoeg uitslaat.

Mijn plan was nu om (wat er over is van) die 8V~ gelijk te richten, en daar een relais mee te schakelen die op zijn beurt 230V~ op een 8V~ printtrafo zet die vervolgens de belmotor in bewezing zet. Dus geen verlies van de trafo als er niet gebeld wordt.

Ik weet niet hoeveel volt er nog over is van die 8V~, want dat is moeilijk te testen in m'n eentje. Ook geeft dat nogal veel herrie als de bel bij de voordeur continue afgaat. Testen zonder die bel lijkt me weer onwenselijk, omdat die ook nogal wat vermogen kan trekken waardoor de meting weer anders is. Ik vermoed dat ik genoeg AC overhoud om na gelijkrichting te reguleren naar 5V=, waar ik dan weer een relais mee aan kan sturen, en hopelijk genoeg vermogen om 'm open te houden.

Minder dan 8V~ > gelijkrichtbrug > [1000uF + LM7805] > 5v relais (met flyback diode) > 230V~ > 8V~ printrrafo > bel

Zie ik nu iets over het hoofd? Zit die 1000uF filtercap op de juiste plaats?
« Laatst bewerkt op: 7 november 2016, 15:16:56 door Harold »
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Te weinig tring: relais aansturen met 8V~ beltrafo?
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2016, 08:18:31 »
Jouw suggestie gaat in de praktijk prima werken.
Maar voor alleen maar een relaisje te voeden, daar heb je geen spanningsregelaar voor nodig;
Een brugcel met een elco erachter (47 of100 uf of zo) is meer dan prima.
Met 8V AC houd je na gelijkrichting pakweg 10V over.
Je kunt hiervoor een klein relais nemen met 12V spoelspanning, die trekken al aan vanaf een spanning van pakweg 7V.
Of je neemt een 9V exemplaar, werkt ook prima, komt echt niet nauw.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_78&products_id=1140
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_78&products_id=603

Succes,
Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2016, 08:49:45 »
Met 8V AC houd je na gelijkrichting pakweg 10V over.

Het probleem is dat ik niet weet hoeveel AC ik heb. De bel rinkelt niet; en wel als hij direct in de meterkast parallel aan de oude bel staat. Da's het enige wat ik weet. Misschien is de AC wel hoog genoeg, maar krijg ik gewoon niet genoeg vermogen over de (15m?) telefoondraad? Geen idee hoe dat precies werkt.

Vandaar het regelen naar 5V; dat is iets wat zeker te doen is.

Regelaar doorlussen en een 9v relais er op? Heb ik ook nog wel liggen, ook wel zo'n zuinige Omron G2.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2016, 13:07:19 »
Zo'n telefoonbel trekt zo'n kleine 1A, dus je hebt idd een groot spanningsverlies door die iele telefoon-kabeltjes.
Maar zo'n klein relaisje trekt maar enkele mA's, dus van spanningsverlies zul je dan weinig last hebben.
Is de lijn in goede staat, dan houd je echt wel zo'n 8VAC over als alleen zo'n relais over de telefoonkabel gevoed hoeft te worden.
Gewoon proberen, brugcel, elco & relais.
1/2 uurtjes knutselen en klaar. ;)

mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2016, 00:29:41 »
Zoiets gaat het worden; nog wat draadjes trekken en aansluiten maar!

Oja, de zekeringhouder is onderweg. F500mA op een 230V-ader lijkt me wel verstandig?

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2016, 10:11:26 »
Tijdelijke installatie; de bedrading ga ik nog via flexibele buis netjes wegwerken.

Nu maar hopen dat er iemand aanbelt als ik achter ben om te testen! ;)

Oja: en er zit natuurlijk een deksel op ...