NEWTONE Doe het zelf forum > Gitaar en Bas
Stratocaster brug element mod
(1/1)
fth.vanhelvoort:
Heb met wat zoek termen in dit forum gezocht naar dit soort mod's maar niet gevonden. Dus een nieuw topic gemaakt.
Ik ben gek van het stratocaster geluid. Vooral het hals en de tussenstand met de brug en midden element worden door mij het meest gebruikt. Het brug element vind ik totaal niet klinken. Ik heb vier strats met allemaal het afgrijselijke doofmakende hoge brug geluid. Op internet zijn er diverse mods hiervoor te vinden, o.a. een humbucker plaatsen of de toonregeling ook op de brug laten werken. Een baseplate doet het ook niet echt voor de anti hoge frequentie's. Laatst nog demootje gezien met een alu plaatje over het element. Die had het effect dat inderdaad het schrille uit het geluid gehaald werd. Het geluid werd meer "country" metaal achtig. Hoog maar niet schel. Nadeel bij al deze oplossingen is dat je het tussenstand "quack" fender geluid volledig kwijt bent. Heb allerlei dingetjes al geprobeerd maar nooit deze mod. Het is een mod van 3 cent! en geweldig effectief in mijn perceptie! Over het brug element heb ik een condensatortje geplakt van 1n5 F en voila. Het brug geluid is eindelijk bruikbaar en klinkt eigenlijk helemaal niet verkeerd. De tussenstand van brug en midden werd zelfs nog mooier op een of andere manier. Heb veel zitten A/B'en en zelfs in het laag maakt dat piepkleine condensatortje de toon mooier en helderder. Voor mij een fantastische mod die zo eenvoudig is dat je er bijna nooit aan denkt.
Ben benieuwd naar ervaringen.
Groet Frans
Skyflyer:
Interessant, bedankt voor de tip.
Komt dit erop neer dat je de condensator tussen de switch (waar de signaaldraad van het element aan de switch zit) en een aarde-punt zet?
En merk je ook geen negatieve bijwerkingen als je (flink wat) overdrive gebruikt?
fth.vanhelvoort:
Haha sorry Skyflyer, ik had de notificatie niet aangezet, waardoor ik je vraag niet gezien heb. Maar inderdaad waar het brugelement op de schakelaar verbonden zit heb ik de condensator geplakt naar aarde. Heb bij sommige ook 2n2 en 3n3 zitten. Scheelt een hoop oor beschadigingen. Ik gebruik zelf geen distortion maar alleen overdrive en hierbij eigenlijk nooit nadelen in gehoord.
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie