Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Oude radio gitaar versterker  (gelezen 1590 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Oude radio gitaar versterker
« Gepost op: 31 maart 2018, 18:36:13 »
Wie is er in de jaren 60 niet zo begonnen. Met een oude radio en je gitaar of microfoon ingeprikt (bananenstekers) in de pu ingang? Heb ooit van een trafo loos exemplaar een flinke opdoffer gehad. Die draad heb ik even opgepakt om voor mijn zoon  voor zijn cigarbox gitaar (4snaar) een puike, goed smoelende combo te maken. Heb gezocht naar een geschikt exemplaar en de Erres KY507/5 hiervoor uitgekozen. Dit toestel leent zich qua uiterlijk enorm goed om omgebouwd te worden tot gitaar versterker. Zie fotootje. Ik heb het hele chassis kaal gestript, alles eruit. Daarna de voedingstrafo met gelijkrichtbuis en eind buis plus uitgangtrafo weer opgebouwd. Nieuwe electronica componenten erin, voor de eindbuis (EL41) een 12ax7 buis, in een gangbare versterker schakeling, en de speaker vervangen door een Jensen CHmod. Een TMB toonregeling met een karakter tussen Fender en Marshall in en klaar was ie. Mijn zoon heel gelukkig met een prima geluidje voor zijn cigarboxje. Ook met een strat klinkt het zeer buizig en prettig. Geen schemaatje wel een fotootje. Zo leuk om te doen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Oude radio gitaar versterker
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2018, 20:01:53 »
Weer zo'n leuke versterker! Man man wat ben je goed bezig zeg.  8)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2018, 22:07:47 »
Haha, ik had wat opgespaard. Was zo lang stil geweest, vind het toch leuk om te delen. Misschien help ik lezers aan ideetjes dat is toch leuk met deze hobby.
Groet Frans

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2018, 20:52:26 »
Upgrade: ik had nog een Erres KY505 staan om voor mij zelf om te bouwen. Hier heb ik het schema van de Fender Bandmaster voor gebruikt. Het is een SE 6V6 clean machine geworden Omdat deze kast iets kleiner was moest ik een kleinere speaker erin meubelen. Gekozen voor de 6 inch Chicago Mod gekozen voor 19 eurietjes. Man, wat een vet Fender geluid. Wanneer ik de gain vol uitstuur krijgt hij een heerlijk SRV randje. De Fender bandmaster is de meest ondergewaardeerde Fender versterkers. Luister maar op juptjup wat deze kan.  De 6 incher klinkt veel voller en rijker dan de CHMOD 8 inch en 10 inch. De laatste twee hebben harde conus ophanging en de 6 incher een rubberen ophanging. Dat maakt het mega verschil. Op huiskamer nivo klinkt deze kleine rakker veel mooier. Zeer geslaagd bouwsel met een mooie uitstraling. Fotootjes weer bijgevoegd. Hop hop hop naar het volgende project.  Schemaatje erbij, het is een 1op1 copie van de Bandmaster (zonder reverb/trem en zonder de pushpull eindtrap)