Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: oranje brul buiscombo.  (gelezen 1844 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
oranje brul buiscombo.
« Gepost op: 31 maart 2018, 19:03:09 »
Op marktplaats een leuk combootje gescoord, welke zou werken. Aangekomen werd ik verwelkomd met een snoeiharde brom. Contact opgenomen met de verkoper en die vertelde dat ik mijn gitaar moest inpluggen en dan was het over. Hahahaha, wat een kunde en kennis. Afijn het bleek dus een ontplofte voedingselco te zijn, zoals was te verwachten. Maar ik had dit combootje toch gekocht om te slopen dus hoppa het mes er in. Het chassis gestript en onderdelen uit een oude bandrecorder gewonnen. Mooie uitgangstrafootje en een ECL82 dubbel buis. Ik heb weer een Chinees stepup module gebruikt voor de hoogspanning (werkt op 12 Volt en uitgang is instelbaar tussen de ca 100V en 300V met ca 0,3 ampere uit dus voldoende voor een paar watten)(samen met een 12V3A voeding voor 10 euri!). De gloeispanning voor de 12AX7 van de 12V voedingsadapter en via een dikke weerstand 6 volt voor de ECL82. Een schemaatje gemaakt in de stijl van Fender Super reverb/ Princeton achtig ding. Gekozen voor een tweebands toonregeling.  Het resultaat moest een Fender soort geluid worden met mijn strat en een marshall achtig geluid voor mijn cigarbox gitaren. Een tijdje zitten te tweaken met componenten om dit te realiseren en eigenlijk het belangrijkste onderdeel hiervoor is de koppel condensator tussen de tweede en derde versterkingstrap van 4n7. Deze waarde was bepalend voor de hoeveelheid laag wat doorkwam. Tussen de tweede en derde versterkertrap heb ik ook een accutronics belltone reverb geplaatst. Ik heb  een vereenvoudigde schakeling rond de zwarte reverb module (bij Newtone vandaan)gemaakt en deze werkt heel goed. Voordeel is dat er geen actieve electronica in de signaalketen zit. Al met al is het een versterkertje geworden die met de bas en hoge toon regeling op max een heerlijk clean Fender geluidje voortbrengt en met de toonregeling op 50% en de gain open een gave gruizige sound voor mijn cigarboxje laat horen. Even wat fotootjes en schemaatje er weer bij. Zo leuk om te doen. PS de blokken hout zijn om de versterker onderste boven op de werkbank te kunnen plaatsen zonder de buisjes te pletten. lol
« Laatst bewerkt op: 18 april 2018, 20:53:43 door fth.vanhelvoort »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: oranje brul buiscombo.
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2018, 20:00:02 »
Echt lekker bezig zeg! Ook weer een leuke versterker geworden.  8)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2018, 21:05:41 »
Na een tijdje spelen vond ik toch dat de mogelijkheden te beperkt waren. Met een 12AX7 en de ECL82 heb je drie gainstages tot je beschikking en dat wilde ik toch wat meer uitbuiten. Een hele tijd zitten tweaken en uiteindelijk op het onderstaande schema gekomen. Verschil veel meer gain en door de toevoeging van de "voice" regelaar, gewoon de mid control uit de standaard Fender toonregeling, een veel beter tonaal bereik. Ik had alleen geen zin om een nieuw frontje te maken dus gekozen voor een afwijkende volgorde en naam. Verder heb ik de dikke weerstanden om de 6,3 volt te creŰren vervangen voor een step down regelaar uit China voor 99 cent gratis bezorgd! Voordeel geen straalkacheltje in de kast en veel minder belasting van de adapter. Die dingen kunnen tot 3A leveren. De gloeistroom is 760 mA dus een eitje hiervoor. Dezelfde stepdown regelaar in mijn top ook gebouwd. Daar bleef ik 7806en in opblazen. Meer dan 180 graden gemeten. Dit schakelende regelaartje wordt niet eens hand warm. Weer een aangepast fotootje en schemaatje voor de ge´nteresseerden. Hierop zijn duidelijk de hoogspanning en regelaar te zien.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2018, 21:08:48 door fth.vanhelvoort »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2018, 17:31:12 »
Handig die step down regelaar!  8)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2018, 21:24:26 »
Die stepdown regelaar is echt heel gaaf. Heb ze nu in 3 versterkers zitten om van 12 naar precies 6,3 Volt te gaan. Heerlijk die gelijkspanning voor de gloeidraden. Geen hum en brom meer. Ondertussen natuurlijk weer wat zitten tweaken en rommelen. Het bleek dat ik bij het opendraaien van de gain of volume de schakeling ging oscilleren. Waarschijnlijk door te hoge gain. Heb de gain wat getemperd en het schema iets aangepast. Gevolg geen oscillatie meer. Tevens heb ik om wat meer overdrive te krijgen aan de ingang een schakelbare boost gemaakt. Gebaseerd op de SHO/Newtone flower booster. Dit is een heel zinvolle toevoeging die de eerste buis net een klein schopje geeft. Voorlopig heb ik nu twee van deze bakjes klaar en ben met de derde bezig. Gewoon omdat het leuk is.