NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

Alweer een Fender Frontman

(1/3) > >>

fth.vanhelvoort:
Derde draadje over de prachtige versterker lijn van Fender. Ik heb nu via MP een Fender Frontman 25R gescoord. Ik heb al een 15R en dat is een leuke versterker maar met weinig oompfh. Hierna kwam een 212 zonder 212. Omgebouwd tot top maar veel te groot voor een zolderkamertje. Wel de lekkere oompgh in het laag. Deze verkocht en nu dan de Frontman 25R. Wow, dit is een heel ander koekje. Heeeeel veel laag, maar dat kan je eruit draaien. Clean weer een prachtig Fender geluidje. Iets te veel snerp hoog erin. Oversturings kanaal zoals alle frontmannetjes klinkt als een nest boze wespen. Veel mid, aggresief hoog, kortom redelijk onbruikbaar. Heb dus in beide kanalen weer zitten knippen en plakken.
Allereerst het Cleane kanaal. Hierin heb ik C3 verhoogd naar 150p en hoppa weg snerpend hoog. Klinkt nu zoals ik het graag hoor.
Het oversturings kanaal C8, C9 en C10 eruit geknipt en parallel aan C7 een Ctje van 1n8 geplakt.
Instant SRV! Lekkere drive.
Ben helemaal rondom tevreden met dit Frontmannetje vanwege de toch iets grotere speaker en het veel mooiere geluid dan de 15R. Alles in een handzaam kastje in de oude Fender look. Gaaf!

Nabericht:  Natuurlijk weer te snel tevreden geweest. Heb de versterker nu een beetje harder kunnen zetten. Veel te veel bas in het oversturingskanaal. Domme fout van deze jongen door een 22 u parallel aan een 1n8 te bakken en dan verwachten dat de bas minder wordt! Oke hersteld, C7 verwisseld voor een 100n. Toen het hoog wat terug te dringen C9 verwisseld voor 680p. Nu met volume nog vrij veel bass maar daar hou ik wel van. Leuk dat geknutsel.
Heb de Frontman vergeleken met een SE 6V6 Fender circuit topje, Topje klinkt net ffe romiger en lekkerder maar de frontman is weer strakker in het cleane bereik.
Misschien ga ik de Frontman wel plukken en een 6V6 p&p Bandmaster er van maken. Is ook wel aantrekkelijk. Laat het nog even rusten.

Flo:
Leuk elke keer weer te lezen wat je nu weer verbouwd hebt!

fth.vanhelvoort:
En zo blijf je maar bezig. Een veel gehoorde klacht is dat deze Frontmannen te veel subwoofer laag heeft. Op laag volume vind ik dat wel mooi, maar ga je harder dan wordt het een beetje wollig of zo. Hiertegen heb ik de ingangs cap 4n7 schakelbaar gemaakt met een ingangs cap van 1n8. En dat haalt het diep laag er mooi uit. Hele mooie versterkertjes.

Hansel:
Al hebben 6V6 buizen klankmatig relatief veel laag tov. de EL84.
Eerst dacht ik dat het inbeelding is,  maar later wist ik het zeker,  EL84 en 6V6 amps zijn met de ogen dichtte onderscheiden.
Inderdaad,  een overstuurde 6V6  gaat wollig klinken,  bij een Les Paul of Gretsch (of een Bas)  kan dit een prettig verschijnsel  zijn.
Maar het moet ook net je smaak zijn.

Goed bezig,
Groeten Hans

fth.vanhelvoort:
Ja ik ben helemaal niet gecharmeerd van de EL84 (Marshall like) versterkers. Vind de 6V6/6L6 veel mooier klinken. Deze Frontman klinkt heel lekker. Ik kan hem nu ab-en met een Chord 30 watter en de Frontman wint met grote voorsprong. Die Chord heeft een mooi Fender achtige kast dus die wordt geslachtofferd om een p&p 18 Watt 6V6 plaats te geven. Wordt een vibratokanaal super reverb met een parallel triode aan de ingang. Dit heb ik gedaan bij mijn mini 6V6 topje en die klinkt zeer heftig. Heerlijk dit gerommel. Groet Frans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie