Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Brommend gitaartje door volumeregelaar  (gelezen 10210 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Brommend gitaartje door volumeregelaar
« Gepost op: 7 juli 2018, 08:20:13 »
Ik heb hier met mijn hele verzameling gitaren last van. Wanneer je de pot op de gitaar dichtdraait krijg je brom. Het hele internet hangt vol van deze verhalen en de meeste antwoorden zijn kul, kul en nog eens kul. Af en toe komt er een slimmerik voorbij (zoals wij, die iets meer van elektronica weet) die een prachtig verhaal vertelt van de belasting die de versterker "ziet". Bij vol volume je pups, bij minder een hoog ohmige weerstand en bij nul massa. Ziedaar, de brom verklaart. Maar, er is altijd een maar, ik heb nog niet 1 antwoord gelezen met een oplossing hiervoor. Hoe zit dat bij dit Forum?? Kan iemand mij helpen met een simpele eenvoudige oplossing. Gitaren zijn volledig beplakt met folie, ook de slagplaten, de snoertjes naar de uitgangsplug zijn van afgeschermd hoge kwaliteit kabel. En niet gelijk beginnen over een buffer in de gitaar. Nee ik wil volkomen passief blijven, lol. Op juptjup zie ik altijd maar filmpjes van gitaren die hier geen last van hebben. Misschien is het zo simpel en kijk ik er overheen. Doe eens een gooi.
Rock'on Frans van Helvoort

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Re: Brommend gitaartje door volumeregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2018, 09:47:48 »
Even alle theorie overboord gegooid en heb bij een van de slachtoffers de loper van de volume pot verbonden met zowel de pups als de uitgang. Weg brom, maar nu nog een goede hoge tonen bypass. Het verlies aan hoog is niet schokkend maar wel aanwezig. Het regelgebied is ook heel anders geworden. Moeilijker in te stellen. Met een lineaire pot blijft het regelgebied hetzelfde. De brom uiteraard wel volledig verdwenen. Ga toch verder zoeken.

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2018, 10:51:37 »
Ik had laatst ook last van dit probleem. Met een nieuwe gitaarkabel was het opgelost. Mijn theorie: een slechte gitaarkabel heeft zoveel weerstand dat een dichtgedraaide volume pot de ingang van de versterker niet meer volledig kortsluit.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2018, 14:11:24 »
Toch niet hetzelfde probleem want bij potmeter op max en op 0 heb ik geen brom. Daartussen wel.

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2018, 22:13:28 »
Toch zou ik eens een andere kabel proberen. En is je versterker wel goed geaard? Het lijkt me sterk dat het aan de gitaren ligt. Een hele verzameling met hetzelfde probleem is niet erg waarschijnlijk.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Brommend gitaartje door volumeregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2018, 12:19:16 »
Koude lassen mbt de aardverbinding op de potmeterbehuizing zijn vaak de oorzaak van deze brom. Weet je zeker dat het tin op die plekken goed heeft gevloeid?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2018, 21:32:59 »
Heb het soldeerwerk na gekeken en dat is oke. Van al mijn gitaren. Ik heb nu een tussen oplossing die niet te veel hoog weg haalt. Echter is wel weer het werkings gebied van de volumeregeling heel klein. Let op! en zet al je zorgvuldig vergaarde kennis even aan de kant. Heb veel zitten te experimenteren en uiteindelijk ben ik terecht gekomen  op: een condensatortje van 47nF over de hete aansluiting van de pot ( dus aan de kant van de pickupschakelaar) naar de loper van de pot. En weg brom.
Ik heb toevallig een demo'tje van Brain Wampler gezien en die zat ook een beetje vreemd naar zijn gitaar te kijken. Nam wat gas terug zonder de snaren te beroeren en yes, Hummmm. Hij keek naar zijn gitaar en ik zag de vraagtekens in zijn ogen. Heb hem aangeschreven of hij een oplossing hiervoor weet. Want tenslotte is hij een van de weinige boetieke pedalenbouwers met echt verstand van electronica. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen. Dan komt het hier natuurlijk terug.
Rock'on groet Frans

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2018, 21:40:11 »
heb hem even opgezocht en dan hoor je goed wat ik bedoel, op 10:20 zie je het gebeuren. Cool   https://www.youtube.com/watch?v=5iM6ZdDLRP8

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2018, 11:41:37 »
OPGELOST! Even mijn (en vele met mij) theorie achter de brom. Bij volume vol open "ziet" de versterker een weerstand (reactantie)(Z) gelijk aan die van de pickups. In mijn geval rond de 6kOhm of 3 kOhm, afhankelijk van de schakelaar. Ga ik nu het volume dicht draaien dan wordt op een bepaalde stand de weerstand van de potmeter mede bepalend, dus dan "ziet" de versterker een ineens hoge weerstand van meer dan 100kOhm. Hierdoor pikt de versterker alle brom signalen op die in de gitaar en kabels voorhanden zijn. Draai je het volume verder dicht dan gaat de versterker naar massa (0Ohm) 'zien" en verdwijnt de brom. Dit is het verhaal en geld voor alle elektrische gitaren.
Ik heb de volgende oplossing gevonden. Ik heb metingen gedaan naar het werkingsgebied met mijn voorgaande oplossing en het bleek dat het volume pas ging verminderen bij een weerstand van 50kOhm naar aarde. Dus ik heb een logaritmische pot van 50 kOhm genomen. Plak je die er zo tussen dan ga je natuurlijk hoge frequenties inleveren. Daarop heb ik de 50kA open gemaakt en heb het koolspoortje aan de "hete" zijde vlak bij het eindcontact door gesneden(schraapt), Hierdoor is het een "no-load" potmeter geworden. Dus in de voluit stand wordt de 50k uit het circuit genomen. Maar omdat het geluid door het vervallen van de originele 250kA pot meer hoog heeft dan mij lief was heb ik parallel aan de pickups een vaste weerstand van 250k van de hete zijde naar aarde gesoldeerd. Als laatste de capaciteit van 47nF weer tussen de hete kant en de loper gesoldeerd en voila, prachtig regelbaar over het volle bereik en geen brom meer te bespeuren. Helemaal blij. Moet nu gauw 5 pots bestellen voor dat ze op zijn lol. Voor de duidelijkheid van dit verhaal heb ik een tekeningetje gemaakt van de schakeling. Als je ook last hebt van dit verschijnsel is het zeker het proberen waard. De waarde van 50kOhm en 47nF geldt voor elementen rond de 6 kOhm. Met hummies wordt het weer een ander verhaal. Rock'on en groet Frans

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2018, 08:21:14 »
Wat een prachtige modificatie, creativiteit ten top!! ;)
Patent aanvragen op het potmeter design ? ;D

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2018, 09:19:17 »
Hahaha Hansel, nee dat kan ik niet. Fender heeft al een patent op de no load pot. Het schemaatje kan wel maar ik heb al een goed pensioen. lol Groet Frans

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2018, 16:06:02 »
Interessante oplossing!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2018, 18:39:27 »
Oke laatste bijdrage in dit topic. Ik heb altijd zitten worstelen met het hoog in mijn gitaren (strat en clonen) Vond het altijd te schel en ik had altijd een Roy Buchanan glassnijder gevoel hierbij. Dus ik zat altijd wat te worstelen om dit smerige hoog weg te halen. Deed dit in al mijn gitaren door een 4n7 capje aan de uitgangsbus naar aarde te leggen. (en ik ben nog wel serieus gehoorgestoord van alles boven de 1 kHz!!) Hoe past dit in dit verhaal. Ik heb bij een stratje de 50k truuk uitgehaald maar nu met een niet gemodificeerde 50kOhmA potmeter. En geen compensatie weerstand er tussen. Wel weer de 47n over de hete en variabele aansluiting. Helemaal goed. Glas helder hoog maar niet die onaangenaam aggressive hoge fizzle erin. Weer rondom tevreden. Een twee drie hoppa en ga ze allemaal verbouwen.

Na een tijdje toch de pot toch veranderd in een "no load" . Ik ging teveel sprakle en twinkle uit de gitaar missen. Dit is beter.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2018, 11:24:03 door fth.vanhelvoort »