NEWTONE Doe het zelf forum > Gereedschappen

Boorgaten recht krijgen

(1/2) > >>

autostatic:
Ondanks dat ik een kolomboor gebruik met trapboortjes lukt het me nog steeds niet goed om netjes uitgelijnde boorgaten in een behuizing te krijgen. Ik ga nu als volgt te werk:

* Sjabloon downloaden of ontwerpen
* Sjabloon uitprinten en uitknippen
* Sjabloon inspuiten met Bison lijmspray en half uurtje laten drogen
* Sjabloon op behuizing plakken
* Met centerpunt boorgaten markeren
* Sjabloon eraf halen
* Gaatjes boren met 3mm boortje
* Gaatjes opboren met trapboor tot gewenste diameterIk merk al bij het opplakken van het sjabloon dat als je dit maar een beetje scheef doet je gaten dus ook scheef zitten. En als je het sjabloon er eenmaal strak op hebt geplakt en je gaat met je centerpunt of boortje net iets naast waar het boorgat moet komen krijg je ook scheve gaten. Hoe doen jullie dit? Hoe voorkom je zoveel mogelijk dat je scheef gaat zitten boren?

Jeremy

Hansel:
Volgorde lijkt goed;
Sjabloon installeren - centerpunten - met kleine boor gaatje boren.
Misschien is het te proberen om ipv een trapboor gewone boren te gebruiken.
Bij grote gaten steeds een stukje groter, bijv. 3-5-8-10 mm.
En de behuizing niet opspannen en/of inklemmen on de kolomboor.
Gewoon losjes onder de kolomboor, dus de boor zelf de center laten "zoeken".
En alleen scherpe boren gebruiken.

Tenminste, zo doe ik het, met een redelijk strak resultaat (maar ik kijk vaak niet zo heel nauw  ;D)
Groeten Hans

autostatic:
Hallo Hans, bedankt voor de tips!
--- Citaat van: Hansel op 14 september 2018, 19:44:26 ---Volgorde lijkt goed;
Sjabloon installeren - centerpunten - met kleine boor gaatje boren.
Misschien is het te proberen om ipv een trapboor gewone boren te gebruiken.
--- Einde van citaat ---
Is het proberen waard, het mooie van trapboortjes is wel dat je niet zo vaak hoeft te wisselen.

--- Citaat van: Hansel op 14 september 2018, 19:44:26 ---Bij grote gaten steeds een stukje groter, bijv. 3-5-8-10 mm.
En de behuizing niet opspannen en/of inklemmen on de kolomboor.
Gewoon losjes onder de kolomboor, dus de boor zelf de center laten "zoeken".
--- Einde van citaat ---
Dat doe ik al maar zat er juist aan te denken om iets van malletjes te maken van de layouts die ik het meeste gebruik.

--- Citaat van: Hansel op 14 september 2018, 19:44:26 ---En alleen scherpe boren gebruiken.
--- Einde van citaat ---
Check, heb al doosjes gekocht met 10 boortjes van 1.5, 2 en 3 mm. Zal ook nog wat trapboortjes bijkopen.

--- Citaat van: Hansel op 14 september 2018, 19:44:26 ---Tenminste, zo doe ik het, met een redelijk strak resultaat (maar ik kijk vaak niet zo heel nauw  ;D)
--- Einde van citaat ---
Ik dus wel  :-[ Ik probeer mijn perfectionisme te botvieren op die behuizinkjes. Maar dan moet het wel RECHT  >:(

autostatic:
Ik zit er aan te denken om een 3D-printer met een lasermodule aan te schaffen zodat ik die module kan gebruiken om te lasergraveren. Iemand daar ervaring mee?

MaBerY:
Ik gebruik altijd eerst een center boortje om de gaten precies goed voor te boren. Dat zijn van die korte stevige boorjes net genoeg om even een putje te maken.
Dan wandelen je boren niet zo makkelijk weg. Helaas heb ik met conische en getrapte boren nog wel eens de ervaring dat ze nogal eens off center wegwandelen als je niet met een boorkolom boort of het kastje of werkstuk niet vastklemt.
Ik heb een Boor-Freesmachine met een X-Y kruistafel en als je een goede klem-mal maakt om de boel te fixeren dan kan het bijna niet fout gaan. Je kan de boor dan precies boven de juiste plek brengen met de kruistafel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie