Een tijdje geleden heb ik een leslie-achtige kast van FBT gekocht. Het is alleen de kast, met speaker, motor en 'centrifuge'. Nadat ik alles had uitgevist en had aangesloten bleek alles nog prima te werken, maar miste ik de snel-draaiende topkast toch wat in het geluid.
Nu heb ik hiervoor een rotary speaker unit uit een Yamaha orgel op de kop getikt waarmee ik het geheel compleet wil maken. Dit is een compleet geheel, met een pcb waar zowel de voeding als de footswitch op kunnen worden aangesloten.
Nu schijnt het dat het geheel met 110V moet worden gevoed. Ik heb een schema gevonden (bijlage) en vroeg me af of die misschien aan te passen is zodat het gewoon op 230V werkt. Mijn lekenverstand doet mij vermoeden dat dit kan door de waardes van de weerstand en of condensator bij de motor (tussen 'B' en 'R') en de weerstand na D4 aan te passen. Maar ik heb geen idee of dit klopt en hoe deze gewijzigd moeten worden.
Iemand een idee of dit inderdaad mogelijk is en hoe?
(Op youtube staat een filmpje van iemand die er iets van heeft weten te maken, die gebruikt een 12V adapter voor het aansturen van relais, maar volgens mij gebruikt hij het PCB niet meer...
https://youtu.be/etFMv_rRCWk)
Uiteindelijk wil ik proberen de Yamaha en de FBT tot een stack te maken van een top- en bodemkast, maar dat is van latere zorg