Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Gitaar effecten voor Vocals  (gelezen 451 keer)

Offline mathijsb

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Gitaar effecten voor Vocals
« Gepost op: 1 juni 2019, 17:03:13 »
Met hetzelfde doel als een oud topic: (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?topic=7064.0)
Er is daar een ontwerp gepost door Mattnezz die ik graag wil gebruiken. Hij noemt echter dat er met een zogenaamde "R15" de ouput impedantie van de mic naar de effecten kan worden aangepast. R15 mist echter in z'n schema... Zelf denk ik dat deze na C4 moet, maar ik ben nog nieuw met de stof en wil het graag zeker weten.

Citaat
De lage 5532 uitgangsimpedantie wordt verhoogd naar 10k middels R15. R15 kan tussen 100R en 100k zijn... Dit omdat sommige gitaareffecten raar gaan klinken als ze te fanatie aangestuurd worden.

Het tweede deel van z'n schema zet het signaal om naar line level. Dit lijkt mij niet nuttig omdat je terug naar mic level wilt en dus alsnog een DI box nodig hebt. Op pagina 3 van de oude topic noemt Mattnezz een intressant concept voor een simpele DI. Zou dit werken in combinatie met het eerste deel van Mattnezz z'n schema?

Citaat
Dit is de reden dat de meeste passieve DI's een ingangsimpedantie van 50k hebben, en dat hoor je toch...
DI's zijn over het algemeen ook gemaakt om keyboards/synths op mic niveau te krijgen, en voor gitaar ongeschikt. Eigenlijk gebruik je bijna altijd iets actiefs voor gitaar/bas, of iets onbetaalbaars...
Daarom zou ik dit toch zeker actief doen. Zelf heb ik in mn impedantie-kastje een simpele TL071 buffer, met een 1M ingangsimpedantie. Niets fancy's hier, gewoon een spanningsdeler van 2x 2M2 op de +ingang en een 100n condensatortje er voor. - en uitgang doorverbonden en via 470uF aan de pri van een TM019. De secundaire spoel kortgesloten met een 1k weerstand en de sec gaat naar de xlr out (2 en 3) welke op de mic ingang van een mengtafel/geluidskaart kan worden aangesloten...

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Gitaar effecten voor Vocals
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2019, 16:26:58 »
Ik denk dat die R15 in serie met de C4 moet staan.

Het 2e deel van het schema zet het ongebalanceerde signaal wat uit het gitaar effect komt om naar een gebalanceerd signaal op "instrument level". Er vind daar geen versterking plaats naar "line level".
In principe is elke DI box daarvoor geschikt zolang het signaal uit het gitaar effect maar redelijk laagohmig (gebufferd) is.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2019, 16:27:42 door Flo »

Offline mathijsb

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Gitaar effecten voor Vocals
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2019, 12:35:41 »
Duidelijk, bedankt voor de opheldering! De buffer ga ik dus laten zitten en de opamp voor het inverteren skip ik en vervang ik met het genoemde DI schema. Ga deze binnenkort maar eens maken en kijken hoe het werkt :)