Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Tubescreamer level naar ground of Vref  (gelezen 147 keer)

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
Tubescreamer level naar ground of Vref
« Gepost op: 18 augustus 2019, 15:49:52 »
Hallo,

Er zijn tientallen TS varianten en clones. Ik zie als ik de schema's vergelijk dat de meeste TS schema's pin 1 van de level/volume naar V ref (1/2 V in) laten gaan en andere naar ground (zoals bij de meeste level knoppen bij effecten). Is er een specifieke reden om het naar Vref te laten gaan of ground? Ok, Vref is eigenlijk AC ground, maar scheelt weer als je hem gewoon naar ground laat gaan toch? Of niet?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Tubescreamer level naar ground of Vref
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2019, 10:33:09 »
Met koppel kondensatoren ervoor en erna, kun je pin 1 van de Volume pot met Vref of met aarde verbinden. Zal beide prima werken.
Als je de Volume pot met Vref verbindt, kun je naar mijn idee die koppel condensatoren weglaten. Tenzij de tweede opamp uitgang een hoge DC component heeft, want dan gaat de Volume pot kraken.

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2019, 17:31:55 »
Is er een relatie met de currentlimiter die naar de - input van de 2e opamp gaat?
Ik zie dat de TS-9 en OD-808 een 10k naar Vref hebben op pin 5 (zie Electrosmash) en de level gaat ook naar Vref
Echter alle andere clones hebben geen 10k naar Vref op pin 5 en wel de pin 1 van level naar ground.

Is er een relatie? Teach me Joda! :)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2019, 12:46:46 »
Hoe de volume pot is aangesloten heeft geen relatie met de 10k bias weerstand die naar pin 5 van de 2e opamp gaat.