Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: TS 808 Fat Boost met potmeter  (gelezen 121 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
TS 808 Fat Boost met potmeter
« Gepost op: 2 oktober 2019, 22:45:59 »
Een bekende eigenschap van de TubeScreamer is de afwezigheid van laag in het overstuurde signaal.
Om dit, voor sommigen, probleem uit de weg te ruimen kun je een zgn "fat boost mod" plaatsen.
Dat helpt een gebrek aan laag te compenseren. Om die reden heb ik in mijn TS een dpdt schakelaar geplaatst die kiest tussen twee condensators. Een 0,1 uF en een 0,15 uF. De schakelaar is op de plek van C3 aangesloten.
De 0,1uF condensator hoort bij de eveneens uitgevoerde Keeley Mods.

Nu merk ik dat bij lage volumes van de amp, de behoefte aan laag uit de TS toeneemt. Bij hoge volumes heb ik juist liever iets minder. Beide situaties komen bij live-gigs voor.
Om die reden heb ik het laag liever traploos regelbaar om het laag beter te kunnen doseren. De schakelaar werkt te grof.
Mijn vraag is nu of er net als bij de Timmy Overdrive, ook een potmeter te plaatsen is die de basweergave verzorgt. En zo ja waar? En welke weerstandswaarde moet deze potmeter krijgen?
In de bijlage zie je het schema dat ik heb gebruikt.

De Keeley Mods zijn zijn deze:
R6 2,4k
R7 20k
C3 0,1 uF of 0,15 uF (schakelaar)
C5 0,18 uF

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: TS 808 Fat Boost met potmeter
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2019, 11:41:10 »
Mijn vraag is nu of er net als bij de Timmy Overdrive, ook een potmeter te plaatsen is die de basweergave verzorgt. En zo ja waar? En welke weerstandswaarde moet deze potmeter krijgen?
Je kunt op de plaats van C3 het bas regeling circuit van de Timmy monteren met: Pot 50k Log - C3A 0,1uF - C3B 0,15uF.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: TS 808 Fat Boost met potmeter
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2019, 00:31:10 »
Thx Flo. Ik heb het inmiddels aangepast en het werkt. In plaats van de 50k log potmeter is er een 50k rev log gebruikt. Die was voorhanden. Nu alleen nog een beetje tweaken met de gebruikte condensators. De in serie geplaatste condensators zijn  0,1 mF en 0,47 nF. Maar dat is misschien teveel. Halverwege de weerstandsbaan van de pot wordt het al behoorlijk flabby. Misschien vervang ik de 0,47 nF door een 22 nF. Of ik laat hem helemaal weg. De bedoeling is dat het een basregelaar met fijnafregeling wordt. Bij gebrek aan andere projecten is dit wel weer leuk om te doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk