Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Weber Attenuator als Victory solo boost verslag en troublesooting  (gelezen 7178 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Weber Attenuator als Victory solo boost verslag en troublesooting
« Gepost op: 10 oktober 2019, 22:56:09 »
Beetje rare titel voor het onderwerp. Een attenuator boost natuurlijk niet maar doet het tegenovergestelde.
Maar lees even verder dan wordt het duidelijk.
Al eerder heb ik een aantal onderwerpen gepost m.b.t. het verkrijgen van een volumeboost voor solo's, uit mijn Victory Sherrif 44.
Tot nu toe werkte niets echt goed. Óf het volumeverschil was te klein óf de sound was niet goed.
Maar ik vind het geluid van de Victory erg goed en wil het persé voor elkaar krijgen.
Nu heb ik een Weber Mass Lite 100 attenuator gekocht en deze door de fabrikant laten modificeren. Naast de standaard bypass toggle, is er ook een mogelijkheid bypass te activeren middels een footswitch. De footswitch zet een ingebouwd relais aan of uit.
Nu stel ik het geluid van de amp in op solo-volume (attenuator in bypass) en wanneer ik de attenuator activeer heb ik standaard -3dB voor slagvolume.
Dit lijkt tot nu toe genoeg. Wil ik een groter verschil, moet de attenuator meer geluid absorberen. Dit is instelbaar.
Maarrrrrrr, de bijgeleverde footswitch heeft een heel lxxlig vast kabeltje en geen statusledje. Ook zit er een losse voeding bij voor het relais. ???

Dat vind ik bij live-gebruik allemaal erg lastig. "Dat moet anders" dacht ik. ;)
Nu heb ik op mijn pedalboard een voetschakelaar met led die een spanning van 9,5 V kan uitsturen. Deze gebruik ik voor andere amps met passieve relaisgestuurde solo-boost in hun fx-loop. D.m.v. een kleine modificatie aan de Weber heb ik nu spanning voor het relais en een "spanning aan/uit" functie met een stevige roadready kabel, ineen. Het in de Weber geplaatste jack chassisdeel t.b.v. de footswitch, is tevens van de behuizing geïsoleerd. Dit lijkt te werken. Het schakelen gaat goed en toch heb ik er een probleem bijgekregen:
Wanneer ik d.m.v. de footswitch solo-volume activeer komt er ruis (hiss) bij. Als ik weer terugschakel naar slagvolume blijft de ruis aanwezig. Maar het wordt nog vreemder. De ruis gaat weg als ik een willekeurig ander effect op het pedalboard aantrap. (Tot ik de solo-boost weer activeer, dan is de ruis terug.)
Wat zou de oorzaak hiervan zijn, en is dit op te lossen? Zou het aan de voeding kunnen liggen? De met de Weber geleverde voeding is andersom gepoold dan de voeding in mijn pedalenbak.
Als ik mijn noisegate aan heb staan hoor ik uiteraard minder ruis. Maar ik hoor nog wel dat de ruis mijn gitaarsignaal vervuilt. Liever een andere oplossing dus........
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 21:21:35 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Weber Attenuator als Victory solo boost verslag en troublesooting
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2019, 11:55:31 »
Ik zou als eerste proberen om een andere voeding voor de attenuator relais te gebruiken dan die je gebruikt voor je pedalen, liefst met een 9V batterij testen.
Is de ruis dan weg?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2019, 23:57:42 »
Zojuist even een ander voeding geprobeerd. Dan doet het probleem zich inderdaad niet voor.
Als ik vervolgens weer terug ga naar de oorspronkelijke voeding, is het weer terug.
Maar de ruis blijft ook weg als ik bijvoorbeeld mijn TS808 kloon aan laat staan.
Raar hè? Waar komt zoiets nu vandaan?
Maar goed, eigenlijk wil ik het probleem oplossen met de bestaande voeding. Niet met nog een voeding erbij.
Ik sleep al genoeg troep mee naar gigs en kan prima zonder extra voeding.
Nog suggesties? Een filtertje of zo? Polariteit omkeren? (maakt voor het relais volgens mij niet uit)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2019, 12:49:24 »
Ik weet niet precies waar het probleem vandaan komt, daarvoor ken ik je setup niet goed genoeg.
Maar blijkbaar heeft het met de voeding van het relais te maken, welke je ook gebruikt voor je pedalboard, aangezien het probleem niet optreed als je een onafhankelijke voeding gebruikt voor het relais.

Mogelijk is er een aardlus of iets dergelijks?
Is de voeding van het relais volledig geisoleerd van de attenuator behuizing etc?
Is het ook geisoleerd van de aarde en signaal lijn die van de versterker speaker uitgang afkomen (meten!)?

Luister eens met een audio probe op de voeding en aarde lijn die naar het relais lopen als de ruis er is.
Hoor je hier ook de ruis?
Meet eens de voeding spanning als het relais aan staat (en dus gevoed wordt). Is het nog steeds netjes 9,5V of zakt de spanning in door de stroom belasting van het relais in de attenuator?
Meet eens de stroom die het relais trekt.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:46:30 »
Het wordt nog gekker blijkbaar. Nu heb ik die ruis ook met de andere, losse, voeding.
De manier waarop ik de voeding voor al mijn pedalen geschakeld heb is: 1 One Spot voeding die dan middels het principe van een daisy-chain, alle pedalen voedt. Dus ook de afstandsbediening met led voor de attenuator.
De pedalen hebben allemaal een voedingsfilter ingebouwd tegen brom.
Brom is ook wat ik bij een evt aardlus zou verwachten, geen ruis.

Dit is wat ik weet of meet :
-Ondanks dat de jack in- en outputs voor de besturing van het relais van kunststof zijn, is de voeding van het relais niet volledig geïsoleerd van de attenuator-behuizing dan wel speakeroutputs. (gemeten)
-De min van de voeding en ground-verbinding van de verschillende effecten staan met elkaar in verbinding.
ook de afscherming van de signaalkabels is daardoor niet volledig geïsoleerd van het versterkerchassis. (beredeneerd, maar ook gemeten.)

Verder kom ik op het moment niet. Mijn multimeter hield ermee op. Batterij leeg, denk ik, en geen reserve in huis.. ::)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:44:32 »
Lastig probleem, en moeilijk "op afstand" te diagnostiseren!

Dat aarde is doorverbonden tussen de voeding, de effecten, versterker chassis en attenuator chassis is begrijpelijk.
De voeding daisychain, signaal- en speaker-kabels zorgen daar voor.

-Ondanks dat de jack in- en outputs voor de besturing van het relais van kunststof zijn, is de voeding van het relais niet volledig geïsoleerd van de attenuator-behuizing dan wel speakeroutputs. (gemeten)
Dat verwacht je niet en dat wil je ook niet. Je wil een volledig geisoleerde voedings verbinding met het relais lijkt me.
Meet het eens zonder aangesloten signaal en speaker kabels, dus alleen de voeding aangesloten op de attenuator.
Ik verwacht dat de aarde verbinding er dan niet meer is.

Meet en test je die andere dingen waar ik het over had later ook een keer?
Succes.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2019, 23:05:16 »
Meet en test je die andere dingen waar ik het over had later ook een keer?
Succes.

Ja, zeker. Als ik weer een batterij voor de multimeter heb gekocht.