Beetje rare titel voor het onderwerp. Een attenuator boost natuurlijk niet maar doet het tegenovergestelde.
Maar lees even verder dan wordt het duidelijk.
Al eerder heb ik een aantal onderwerpen gepost m.b.t. het verkrijgen van een volumeboost voor solo's, uit mijn Victory Sherrif 44.
Tot nu toe werkte niets echt goed. Óf het volumeverschil was te klein óf de sound was niet goed.
Maar ik vind het geluid van de Victory erg goed en wil het persé voor elkaar krijgen.
Nu heb ik een Weber Mass Lite 100 attenuator gekocht en deze door de fabrikant laten modificeren. Naast de standaard bypass toggle, is er ook een mogelijkheid bypass te activeren middels een footswitch. De footswitch zet een ingebouwd relais aan of uit.
Nu stel ik het geluid van de amp in op solo-volume (attenuator in bypass) en wanneer ik de attenuator activeer heb ik standaard -3dB voor slagvolume.
Dit lijkt tot nu toe genoeg. Wil ik een groter verschil, moet de attenuator meer geluid absorberen. Dit is instelbaar.
Maarrrrrrr, de bijgeleverde footswitch heeft een heel lxxlig vast kabeltje en geen statusledje. Ook zit er een losse voeding bij voor het relais.
Dat vind ik bij live-gebruik allemaal erg lastig. "Dat moet anders" dacht ik.
Nu heb ik op mijn pedalboard een voetschakelaar met led die een spanning van 9,5 V kan uitsturen. Deze gebruik ik voor andere amps met passieve relaisgestuurde solo-boost in hun fx-loop. D.m.v. een kleine modificatie aan de Weber heb ik nu spanning voor het relais en een "spanning aan/uit" functie met een stevige roadready kabel, ineen. Het in de Weber geplaatste jack chassisdeel t.b.v. de footswitch, is tevens van de behuizing geïsoleerd. Dit lijkt te werken. Het schakelen gaat goed en toch heb ik er een probleem bijgekregen:
Wanneer ik d.m.v. de footswitch solo-volume activeer komt er ruis (hiss) bij. Als ik weer terugschakel naar slagvolume blijft de ruis aanwezig. Maar het wordt nog vreemder. De ruis gaat weg als ik een willekeurig ander effect op het pedalboard aantrap. (Tot ik de solo-boost weer activeer, dan is de ruis terug.)
Wat zou de oorzaak hiervan zijn, en is dit op te lossen? Zou het aan de voeding kunnen liggen? De met de Weber geleverde voeding is andersom gepoold dan de voeding in mijn pedalenbak.
Als ik mijn noisegate aan heb staan hoor ik uiteraard minder ruis. Maar ik hoor nog wel dat de ruis mijn gitaarsignaal vervuilt. Liever een andere oplossing dus........