Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: MIDI vraagje  (gelezen 1109 keer)

Offline Ricotjuh

• Full Member
MIDI vraagje
« Gepost op: 13 december 2019, 22:19:50 »
Ik ben volledig nieuw in het MIDI protocol, maar wil het gaan gebruiken om mijn versterkers en pedalen mee te schakelen. Mijn pedalen komen dan in een 19" rack te zitten en ik heb alleen mijn MIDI controller op de grond liggen.
Nu heb ik een Kitty Hawk footcontroller, een Nobels ms-8 MIDI replay switcher en een zelfbouw midi switcher van JimKim. Maar wat me nu opvalt is dat de programma nummers niet overeen komen met het nummer op mijn footcontroller. Als ik bijvoorbeeld switch 5 indruk, komt er netjes "05" te staan op mijn footcontroller. Maar op mijn ontvanger geeft ie program "06" aan. Ik heb het idee dat mijn footcontroller van 0-127 (eigenlijk maar van 0-99 aangezien ik maar 2 digits heb) telt. Want ik kan namelijk ook programma "00" instellen, maar mijn ontvangers van 1-128 telt. Kan dit zomaar waar zijn? En is dit zomaar te wijzigen? Mijn autistisch brein zou graag 2 identieke nummers willen zien ::)
« Laatst bewerkt op: 13 december 2019, 22:30:18 door Ricotjuh »

Offline Ricotjuh

• Full Member
Re: MIDI vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2019, 22:28:05 »
Zie hieronder een voorbeeld

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2019, 18:29:22 »
Ja dat kan goed. Waarschijnlijk worden er "program change" MIDI commandos verstuurd. Hierbij wordt 7 bits aan data meegestuurd wat het programma nr voorsteld. Deze heeft een waarde tussen 0 en 127. Het ligt dan helemaal aan de verwerkende software of je de waarde 0 als "0" toont, of als "1".

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2019, 21:25:47 »
Oke. Eentje is een zelfbouw project met Arduino. Daarin zou ik dit moeten kunnen fixen. Echter, mijn andere switcher is een Nobels ms08. Hier kan ik helaas niets in wijzigen

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
MIDI vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2019, 22:19:17 »
Kun je met je Nobel’s midi-mappen? Mijn Boss FC 50 biedt ook zo’n mogelijkheid. Daarmee kun je elk programmanummer vd switcher aan een willekeurige preset toewijzen. Als ik het me goed herinner moet je kanaaltoewijzing dan op omni staan.
Als de opmerkingen van Flo kloppen wbt programchanges, en daar ga ik vanuit, kun je de presetnummers synchroniseren door ze opnieuw aan elkaar toe te wijzen.  Nadeel is dat 0 dan niet beschikbaar is. Voordeel is dat je opgeslagen effecten aan meerdere footswitches van de ms 8 kunnen worden toegewezen. (Edit: in de handleiding vd ms 8 staat inderdaad dat midi-mapping mogelijk is)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 18 december 2019, 22:35:57 door Burny Lawsuit »

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2019, 13:08:04 »
Ja ik zie zonet in de handleiding dat, dat inderdaad mogelijk is. Echter snap ik de channel functie nog niet helemaal in het MIDI gebeuren.
Ik kan namelijk niet zien met welk "channel" nummer mijn footswitch zijn informatie verstuurd. Hoe weet ik dan op welk channel ik de ontvanger moet instellen?
En wat is precies de bedoeling van die channel?
Lees ik het goed dat wanneer ik het instel op OMNI, de ontvanger altijd reageert op elke switching van het "program"? Wellicht staat hij daar nu op?!

Onderstaande moet ik dus uitvoeren wil ik de nummers met elkaar overeen laten komen?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
MIDI vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2019, 21:58:44 »
Ik denk dat je hiervoor echt je handleiding nodig hebt. Zowel van je (foot) controller als de ontvangende apparaten. De controller en de ontvangers moeten met elkaar communiceren.  Dat is soms merkspecifiek en kan ik ook helaas niet uit mijn hoofd dirigeren. Het is ook al een paar jaar geleden dat ik me hiermee bezighield. Maar je footcontroller zou wel instelbaar moeten zijn wat de kanalen betreft. Dat betekent dat ergens wel zichtbaar moet zijn welke kanalen actief zijn. Ik zag op de foto wel dat de presetnummers op de controllerdisplay worden weergegeven. Zit er achterop de footcontroller geen schuifknopje of zo om de kanalen in te stellen?
De kanalen zijn bedoeld om midicommando’s uit te splitsen. Een bepaald kanaal kan bijvoorbeeld ook een toegewezen parameter van een effect besturen. Volgens mij zet je controller en ontvanger beide op omni als je van preset op de ontvanger wilt wisselen.

« Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 22:12:57 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2019, 15:29:51 »
MIDI heeft 16 kanalen die gebruikt kunnen worden voor "program change" commandos. De ontvanger moet ingesteld zijn op hetzelfde kanaal als de zender. Als je aan de ontvangende kant niet weet op welk kanaal de zender is ingesteld (dat is eigenlijk altijd wel te achterhalen), kun je de ontvanger op "omni" zetten, dan verwerkt de ontvanger MIDI commandos van alle kanalen. Als je slechts 1 zender en 1 ontvanger hebt is dat geen probleem.
https://en.wikipedia.org/wiki/MIDI#Messages

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2019, 11:38:41 »
Ik denk dat je hiervoor echt je handleiding nodig hebt. Zowel van je (foot) controller als de ontvangende apparaten. De controller en de ontvangers moeten met elkaar communiceren.  Dat is soms merkspecifiek en kan ik ook helaas niet uit mijn hoofd dirigeren. Het is ook al een paar jaar geleden dat ik me hiermee bezighield. Maar je footcontroller zou wel instelbaar moeten zijn wat de kanalen betreft. Dat betekent dat ergens wel zichtbaar moet zijn welke kanalen actief zijn. Ik zag op de foto wel dat de presetnummers op de controllerdisplay worden weergegeven. Zit er achterop de footcontroller geen schuifknopje of zo om de kanalen in te stellen?
De kanalen zijn bedoeld om midicommando’s uit te splitsen. Een bepaald kanaal kan bijvoorbeeld ook een toegewezen parameter van een effect besturen. Volgens mij zet je controller en ontvanger beide op omni als je van preset op de ontvanger wilt wisselen.

Oke, helaas heb ik geen manual van de footcontroller en op internet kan ik deze ook nergens vinden.
Hieronder een paar afbeeldingen van unit van binnen (lijkt bijna een hobby projectje). Nergens geen dipswitches ofzo te vinden om kanalen in te stellen. Dus ik geloof niet dat ik met deze controller iets anders kan instellen. ???

« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 11:40:16 door Ricotjuh »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2019, 15:22:12 »
Als je maar één ontvanger gebruikt is het voor mappen niet echt een probleem. De nul van je footcontroller zou ik dan aan preset 128 van je ontvangende apparaat toewijzen. Mocht je sowieso alle geheugenkaarten willen benutten.

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2020, 00:05:14 »
Net ff gecheckt en het is me gelukt om zowel mijn diy switcher als de Nobels overeen te laten komen met de footcontroller.
Verder heb ik ook kunnen achterhalen dat de footcontroller standaard alles op kanaal 1 verstuurd. Wanneer ik het kanaal type wijzig in de ontvangers reageert deze niet meer op mijn footcontroller.

Ik ga dadelijk meerdere midi apparatuur schakelen. Namelijk de Nobels, mijn DIY midi Looper en een tc electronic G-major 2. In wat voor opzicht zou dit dan een probleem moeten opleveren als ik alles op 1 kanaal verstuur? Ik heb immers toch 100 presets op mijn footcontroller (0-99)?
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2020, 00:09:44 door Ricotjuh »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2020, 09:26:51 »
Gewoon proberen. Ik verwacht geen problemen. Je presets op de ontvanger worden niet beïnvloed door de programchanges vd footcontroller.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2020, 12:35:53 »
Net ff gecheckt en het is me gelukt om zowel mijn diy switcher als de Nobels overeen te laten komen met de footcontroller.
Top!

Ik ga dadelijk meerdere midi apparatuur schakelen. Namelijk de Nobels, mijn DIY midi Looper en een tc electronic G-major 2. In wat voor opzicht zou dit dan een probleem moeten opleveren als ik alles op 1 kanaal verstuur? Ik heb immers toch 100 presets op mijn footcontroller (0-99)?
Is in principe geen probleem.
Ik neem aan dat als je op 1 van de footswitches trapt, er 1 MIDI program change commando verstuurd wordt op MIDI kanaal 1.
De 3 ontvangers moeten geprogrammeerd worden correct te reageren op dat ene specifieke program change nummer.
Succes er mee!

Offline Ricotjuh

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2020, 16:57:26 »
Top, ga er mee aan de gang.