Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mesa Boogie Triaxis met display of knoppen probleem  (gelezen 8825 keer)

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
Mesa Boogie Triaxis met display of knoppen probleem
« Gepost op: 14 februari 2020, 13:56:09 »
Ik heb een Triaxis kunnen overnemen met het volgende probleem:
Het display reageert niet meer op de knoppen. Alle parameters blijven dus ongewijzigd wanneer ik op een van de knoppen druk.
Voor zover ik heb getest, reageert de Triaxis ook niet op mijn midisignalen van mijn Kitty Hawk-voetpedaal. Maar ik weet niet of dit aan elkaar gerelateerd is.
Maar ik wil eerst beginnen, om de knoppen op het voorpaneel weer werkend te krijgen.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik vraag me ook af of het daadwerkelijk de knoppen zijn die niet meer functioneren, of dat het het display is die niet wordt gerefresht.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: Mesa Boogie Triaxis met display of knoppen probleem
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2020, 21:22:37 »
Dat laatste kun je testen door te luisteren of er een verschil is als je tussen twee of meer presets schakelt. Verder denk ik dat het wel eens met een soort bios-batterij te maken zou kunnen hebben. Meestal een knoopcel die het geheugen voedt wanneer het apparaat is uitgeschakeld. Ik heb iets vergelijkbaars wel eens meegemaakt met een Peavey Tubefex. Je moet wel even de Triaxis openschroeven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2020, 09:30:44 »
Oke ik zal dat wel eens gaan proberen. Heb begrepen dat de unit 7jaar ongebruikt in het rack heeft gezeten. Heb 'm gisteren al open gehad. Om te controleren of de flatcable van de buttons nog goed zat. Maar daar had ik niets geks kunnen vinden...

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2020, 23:12:30 »
Net even getest, maar er gebeurt niets met het geluid als ik ook maar één van de knoppen indruk. Hij lijkt dus nergens op te reageren

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2020, 18:19:21 »
Ik kom helaas ook niet veel verder met mijn beperkte kennis. Je zou nog met een loep de soldeerverbindingen van de interface kunnen controleren op breukjes. Een mailtje aan de td van Mesa biedt misschien nog mogelijkheden. Ik heb ze ook wel eens gemaild en altijd antwoord gekregen. Nu ben ik niet thuis , maar ik kan het rechtstreekse mailadres wel voor je opzoeken.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2020, 18:22:41 »
Zou fijn zijn, als je in de mogelijkheid bent, om het directe mail adres te sturen. In het verleden ook al eens contact gezocht, helaas zonder reactie. Misschien biedt dat adres meer mogelijkheden..

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2020, 13:27:50 »
Ik stuur je een PM.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2020, 13:58:07 »
Bedankt voor je pm. Toevallig was ik net nog even gaan meten en viel het volgende op. De 5V regelaar (7805) werd heel warm. +/- 60 graden Celsius te opzichte van +/- 40 graden Celsius van de 7905. Dit vond ik opmerkelijk. Daarom de metalen afscherming van de cpu gedemonteerd. Daar viel me op dat de TL7705 er verdacht uitziet. Voornamelijk de corrosie rond de pinnen. Ik meet op pin 1 en 8 ook geen 5V. Wel meet ik 5V op pin 8 en gnd elders op de PCB. Ik acht de kans groot dat de fout hier zit. Zoek dit nog even verder uit
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2020, 14:03:02 door Ricotjuh »

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2020, 10:25:45 »
Dom,... Voeding van de TL7705 is op pin 8 en 4. Hier meet ik wel 5V. Dus de voeding lijkt goed te zijn. Toch moet er iets niet goed gaan in het 5V circuit aangezien de spanningsregelaar heel warm wordt.. Even verder onderzoeken

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2020, 22:00:00 »
60 graden voor de 7805 is wel heet maar ook weer niet overdreven veel.
Als het nog goed 5V afgeeft op de uitgang van de 7805 dan lijkt er geen kortsluiting te zijn verderop, want dan zou de spanning ingezakt zijn.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2020, 22:06:30 »
Ben er inmiddels achter dat de 5V voor het digitale stuk niet van de 7805 komt, maar van een LM323. Hier zit het probleem dus niet.
Inmiddels al wat meer metingen gedaan. Maar nog zonder vooruitgang. Clocken zijn aanwezig. En ik heb de preset kunnen laten veranderen door de batterij helemaal leeg te laten en vervolgens laten resetten naar fabrieksinstelling. Dit is gelukt, echter blijft de unit hierna niet bedienbaar.

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2020, 16:07:46 »
Bingo!
Tot zover lijkt het probleem opgelost. Het apparaat reageert weer op alle knoppen en op mijn midi footcontroller.
Een defect Z80ADART IC was het probleem.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 16:12:50 door Ricotjuh »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Mesa Boogie Triaxis met display of knoppen probleem
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2020, 18:52:39 »
Mooi man! En dat je er maar weer veel plezier aan mag beleven.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2020, 18:53:39 »
Hoe kwam je daar nu achter?

Offline Ricotjuh

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2020, 18:54:58 »
Dankjewel ga ik zeker doen.
Moet nog wel een probleempje zoeken in de FX loop. Daar kanaal B het niet goed doet. Maar dat is het analoge deel. Zal iets makkelijker storing zoeken zijn. Ook dat gaat goed komen.