NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

Nieuw project: Buizen preamp (pedaalvorm of kleine behuizing)

<< < (3/3)

Thijs95:
Heb contact gehad met de verkoper, die heeft me het schema opgestuurd, heb ik bijgevoegd, mocht iemand het interessant vinden hoe zo'n converter in elkaar zit.

Ik heb zelf geen achtergrond of training in elektrotechniek (ik studeer zelf werktuigbouwkunde) maar naar mijn inzicht hebben 220uF en 470uF capacitors alleen maar te maken hebben met de 6.3VDC output.

Gelukkig is de nieuwe Voltcraft multimeter binnengekomen (evenals alle Newtone spulletjes, MEGAsnel geleverd, dikke duim voor Gert-Jan!)

Heb een kleine proefopstelling gemaakt met een 10uF Elco als load en ik mat direct 380V output bij de HV. Geen problemen meer mee dus, bedankt voor de tip!

De derde 1K trimpot (R15) doet volgens mij überhaupt niet zo veel(?)

Volgende stap is een versimpelde opstelling te bouwen om te kijken of ik er geluid uit komt.

Heeft iemand tips over hoe je een schema kunt vertalen in een eyelet/turret/soldeerogen bord?

De converter is aan de grote kant, dus het idee om het in pedaalvorm te bouwen is van de baan.
Lijkt me namelijk ook gaaf om een kleine 'desktop' preamp te hebben. De buis moet er uit steken en ik wil ruimte overhouden voor een buizen OD circuit. Naar het idee van de Kingsley Maiden -> Page DS.

Flo:
Om de DC-DC convertor te belasten (als test) kun je beter een weerstand gebruiken i.p.v. een condensator, zodat er stroom kan lopen.
Stel: Een paar milli ampere stroom is voldoende. Je kunt de weerstand dan bereken met: R = V / I

Thijs95:
Korte update!

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een hele simpele proefopstelling te bouwen, gewoon twee gain stages zonder tonestack, die werkte!

Daarna ben ik het schema gaan nabouwen. Uiteindelijk kwam ook hier geluid uit, super fijn dus!

Helaas begon de versterker erg te brommen op een gegeven moment. Achteraf kan ik 't moment niet goed meer analyseren; ik was gewoon aan 't spelen en instellingen aan 't wijzigen en plotseling was er een brom.

Hier ben ik afgelopen tijd lang mee bezig geweest om uit te zoeken waar de brom vandaan kwam. In de zoektocht vond ik online aanwijzingen naar de heater supply.

Ik ging het probleem proberen te isoleren:
Eerst heb ik besloten de B+ voltage uit de line 6 versterker te halen. De brom bleef bestaan.
Vervolgens heb ik tijdens operatie het heater circuit kort onderbroken door de zekering eruit te halen. Ook hierbij bleef de brom bestaan.
Echter wanneer ik de hele 12V adapter uit het stopcontact haalde, viel de brom plots weg en kwam weer terug bij het inprikken van de adapter.

Nu kon het dus alleen nog aan de volgende twee dingen liggen: DC converter PCB of de 12V adapter

Er was nog een 12VDC lijn voor de digitale preamp in mijn versterker die ik niet gebruikte, dus ik heb de heaters hierop aangesloten: De brom was weg.

Toen heb ik een 15V adapter (had ik nog liggen en volgens het schema accepteert hij tot 24V) aangesloten om uit te sluiten dat het aan de DC converter PCB lag en inderdaad: de brom was (grotendeels) weg. Er was nog wel wat lawaai, maar dit komt dan naar mijn inzicht uit de 15V adapter.

Helaas wordt de 15V adapter akelig warm. Hij is bestand tegen 1.2A, wat ik niet dacht te gebruiken. (6mA max voor B+, 300mA voor de heaters. Nu heb je schijnbaar meer AC ampère voor DC stroom nodig, maar boven de 1.2A leek me overdreven: Toch maar even meten dus:

Nu ben ik erachter gekomen dat de PCB zonder iets aan te sluiten een idle current trekt van 2.0A, Dit zakt dan nog langzaam naar 1.7A (opladen caps??), maar lager wordt dit niet.

Is dit verwacht gedrag van zo'n SMPS?

Flo:
2A zonder belasting van de SMPS is te veel.
Ik zou de SMPS wel altijd (minimaal) belasten, als je metingen er aan doet, want dat vinden ze fijn.

Je zou ook met een audio probe kunnen luisteren naar de diverse spannings lijnen of daar de brom op staat waar je last van hebt.
Let op dat meten op een hoogspannings lijn erg gevaarlijk is. Wees voorzichtig en gebruik ook een koppelcondensator bij een audio probe die de spanning aankan.
Of nog beter: Gebruik een oscilloscoop en meet de brom op diverse punten van het circuit om te kijken waar het vandaan komt.

Mathe:
2A (of 1,7A) is inderdaad veel te veel.
Naar verwachting zul je bij de verbruikswaardes die je opgeeft bij een ingangsspanning van 12V zo'n 0,4A verbruiken (uitgaande van 80% rendement v/d booster).

Zou de reden dat je 2A meet ermee te maken kunnen hebben dat je adapter niet meer dan 2A kan leveren en daarna in een stroombegrenzing gaat?
Je hebt namelijk kans dat je op een semi-kortsluiting staat in te voeden.
Als je de spoel L1 aan één kant loshaalt kun je vaststellen of er iets mis is met de powerfet Q3 of dat C12 een flinke lekstroom/sluiting heeft (het blijft tenslotte Chinees spul  ;)).

Btw, zo te zien dient R15 (1k) als instelling voor de stroombegrenzing van de hoogspanningsuitgang.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie