Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: koptelefoon mini amp lm386: maar uit een speaker geluid  (gelezen 507 keer)

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
koptelefoon mini amp lm386: maar uit een speaker geluid
« Gepost op: 7 april 2020, 22:13:04 »
als absolute beginner geïnspireerd door newtone aan de slag met circuitjes en zelfbouw. ik wilde het mezelf makkelijk maken maar loop toch vast en kom er niet uit.

ik heb het volgende circuit gebouwd, https://www.head-fi.org/threads/build-a-mini-guitar-audio-amplifier-based-on-lm386.863245/
met in plaats van een luidspreker een stereo mini jack voor koptelefoon aansluiting (wat ook de header was van dit projectje).

Hij werkt, maar slechts over één oor. Kan ik dit oplossen of ligt het aan het circuit (of aan de bus). Ik twijfel over de wiring van de stereo mini jack bus, maar heb alle denkbare combinaties wel geprobeerd (sleeve aan ground alleen, ring aan -pool batterij, sleeve en ring aan ground, sleeve en ring aan elkaar, alleen ring aan ground).
ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 12:41:30 door Jan »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Re: koptelefoon mini amp lm386
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2020, 11:08:05 »
Tip en ring van de mini-Jack bus met elkaar verbinden. Sleeve gewoon verbinden met ground. Dan is de uitgang mono en heb je signaal op beide hoofdtelefoonspeakertjes.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: koptelefoon mini amp lm386
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2020, 12:40:53 »
bedankt Burny Lawsuit voor je reactie!
Fijn om bevestigd te krijgen dat je tip en ring met elkaar kan verbinden voor mono.

Ik was alleen vergeten te schrijven dat ik dat ook al had geprobeerd (en nu weer).
helaas blijft het geluid maar uit een speaker komen.

misschien moet ik toch even een fotoje maken van mijn breadboard wiring: zie bijlage.
graag jullie hulp!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
koptelefoon mini amp lm386: maar uit een speaker geluid
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2020, 13:39:45 »
Hier kan ik helaas niet veel mee. Heb je al gechecked of beide speakers van je hoofdtelefoon wel werken?
Weet je zeker dat sleeve en ring niet zijn omgedraaid op de jackbus? ( Al zou het dan volgens mij helemaal stil worden.)

« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 13:44:59 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: koptelefoon mini amp lm386: maar uit een speaker geluid
« Reactie #4 Gepost op: 8 april 2020, 14:49:46 »
Ah jammer, bedankt voor je reactie @burnylawsuit. Dan ga ik nog even door met mijn hoofd breken op dit puzzeltje!

Over die koptelefoon dat is toch wel een punt:
ik had er ook aan gedacht en de koptelefoon getest met mijn telefoon, klonk gewoon in beide oren. nog voor de zekerheid andere koptelefoon gepakt, en daar was ik te voorbarig mee. want bij nader inzien doet die het wel op beide speakers, alleen.....de ene heel veel zachter dan de andere. kan dat liggen aan dat 2cm stukje extra kabel van ring naar tip?
« Laatst bewerkt op: 8 april 2020, 17:49:27 door Jan »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2020, 18:43:36 »
Nee. Het draadje is niet zo dun. En twee centimeter levert geen echt hoge weerstand op. Wellicht klinkt het allemaal beter als het in een kastje gesoldeerd is.

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2020, 19:05:34 »
Oke dankje! Dan wordt dat mijn volgende project! Solderen en kastje bouwen.
Bedankt voor het op weg helpen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: koptelefoon mini amp lm386 - mijn eerste project
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2020, 22:59:48 »
uiteindelijk was een mono bus een betere oplossing.. ;D
heb inmiddels wat verschillende variaties getest, zoals de little gem en ruby (http://runoffgroove.com/ruby.html) en andere gain variaties zoals https://www.circuitbasics.com/build-a-great-sounding-audio-amplifier-with-bass-boost-from-the-lm386/, maar ik krijg die gain niet goed onder controle, zonder gain is mijn koptelefoon al op het randje.
ben een stapje verder en heb er eentje (voor het eerst in mijn leven) gesoldeerd op een plaatje. nog wel even verbinden aan bussen, testen en kastje maken.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2020, 09:11:46 »
Dit snap ik niet helemaal. Met een monobus-uitgang lukt het wel? Dat is vreemd want nu wordt alleen de tip van de stereohoofdtelefoonplug van signaal voorzien.
Wat bedoel je precies met “op het randje”? Heb je een te vervormd signaal of niet genoeg signaal?

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2020, 10:05:04 »
Ja inderdaad een mono bus met alleen tip en sleeve...snappen doe ik het niet hoor.

Met op het randje doel ik op vervorming van het geluid. Het is lekker om wat overdrive erin te hebben zitten maar ik wil ook helder geluid op normaal volume houden. Het (Gitaar, passief, single coil) volume is eigenlijk luid genoeg zonder gain. En ik kreeg de gain niet getemperd ookal zou een weerstand tussen pin 1 en 8 boven 1.5 k al voldoende moeten zijn om de interne bypass te pakken (tot 100k gegaan, blijft toch versterken en vervormen). 

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2020, 21:05:38 »
Bijna klaar, dacht ik. Circuit gesoldeerd en getets. Check. Toen behuizing fixen en alle bussen en led vast check. Was meer passen en meten dan ik had verwacht in zo'n kleine behuizing dan ik verwacht had haha. En toen..eerst kortsluiting bij de led, die brandde meteen door. Zat wel erg krap tegen de dc bus. Nieuwe erin en de toevoer maar een beetje verder weg gedaan. Test: check. Toen deed ik de behuizing dicht en deed ie het niet meer. Het ledje doet het wel..haha. Weet nu even niet wat het is, met alle krapte zou ik zomaar weer kortsluiting kunnen hebben gehad. Ik hoop maar dat ik de ic niet heb doorgebrand. Heb een meter besteld, leer ik dat ook maar meteen.

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2020, 21:06:13 »
Toen ik nog hoop had haha

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2020, 00:57:02 »
Ff doorzetten. Hoogstwaarschijnlijk heb je inderdaad een kortsluiting gecreeerd. Test het eerst nog even voordat je het deksel dichtschroeft. En als je het verootje terugplaatst, zorg dan in elk geval dat de koperbaantjes geen andere metalen onderdelen kunnen raken. Ik leg meestal een stukje karton of schuimrubber tussen het deksel en de Vero.

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2020, 17:58:42 »
Ja stom, ik had natuurlijk een kartonnetje erin moeten doen. Dankje voor de tip.
Ik zat te klooien met spacers wat niet werkte omdat het te krap was en het plaatje kantelde.
Had het wel nog gecheckt voor het dichtdoen inderdaad. Ik ga maar even wachten op de multimeter en dan kijken of ik erachter kom waar het nu spaak loopt. Bedenk me trouwens wel net dat ik de IC natuurlijk gewoon weer op een breadboardje kan testen.

« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 18:02:24 door juanmoulinho »

Offline juanmoulinho

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2020, 21:10:27 »
Af! Ik ben er blij mee! De klank is echt een stuk beter dan hele verzameling irig, en plugin ampjes die ik heb.

Nou de grootste uitdaging was toch de te krappe inrichting.Kartonnetje onderop paste zelfs niet meer. De inputjack bleek een potmeter te raken enz. Leerzaam.

Ook maar eens aan de slag met posca pen (eigenlijk mijn dochter) en alkyl spray, ging ook niet helemaal probleemloos haha. Die verfpen moet bv wel meer dan een paar uur drogen, anders loopt het hardstikke uit. Ook nog zoekende hoe je alle laklagen mooi ineens over alle zijden krijgt zonder dikke druppels te krijgen.

Toonregeling die ik had toegevoegd is dezelfde van het schema electric brownie. Vokgende keer zou ik denk ik gaan voor die van de big muff.