Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Klon Clone? Of Klon mods?  (gelezen 1471 keer)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Klon Clone? Of Klon mods?
« Reactie #15 Gepost op: 9 november 2020, 13:40:58 »
Fijn dat het nu goed werkt Burny, maar jammer dat het niet is wat je zoekt. Volhouden maar met je zoektocht naar de juiste sound!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2020, 14:50:42 »
Ja. Dat blijft toch ook wel het leuke aan deze hobby.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2020, 17:10:53 »
Welke diodes ga je erin doen (schijnt veel uit te maken...).
Had juist begrepen dat dit een mythe was. Vorige week proef op de som genomen en een switch toegevoegd aan mijn Soul Food om te kunnen schakelen tussen de standaard silicium diodes en D9E germanium diodes. Misschien moet ik nog even dubbelchecken of alles nog goed aangesloten zit maar ik hoorde absoluut geen verschil tussen de verschillende diodes.

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #18 Gepost op: 1 december 2020, 19:02:30 »
Alles nog maar even nagelopen, toch een draadje los, echt he.... Nu hoor ik wel degelijk verschil tussen germanium en silicium, vooral als treble en/of drive voorbij de helft staan, dus twaalf uur en verder. Germanium is dunner en transparanter, silicium heeft wat meer bas, meer body. Eigenlijk vind ik silicium lekkerder klinken  ::)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2020, 12:37:34 »
Kijk dat is interessant, toch wel verschillen te horen.  8)
Heb je mss geluidsopnamens gemaakt hiervan die te beluisteren zijn?

Offline jr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #20 Gepost op: 4 december 2020, 12:23:41 »
Naar mijn mening is er niet echt heeeel veel verschil. In het verleden heb ik meerdere klons gebouwd (met de Russische D9E diodes), zo ook een keer een projectje die ik klonfused heb gedoopt (zie foto's)
Hierbij zijn de diodes uitwisselbaar dmv een zekering, in de zekering zit de diode die eenvoudig te wisselen is. Ook zijn configuraties met verschillende diodes mogelijk, maar ik ben er niet mee verder gegaan. Het verschil in geluid is niet echt hoorbaar, zeker niet wanneer je geen referentie hebt. Ik vermoed dat de Vdrop meer invloed heeft dan het type diode dat wordt gebruikt.

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #21 Gepost op: 4 december 2020, 20:52:07 »
Wat een gaaf idee met die zekeringhouders. Ik zal clipjes posten. Verschil is inderdaad niet enorm maar wel hoorbaar.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #22 Gepost op: 5 december 2020, 12:59:05 »
Wat een leuk idee om daar zekeringhouders voor te gebruiken! Erg creatief.

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #23 Gepost op: 5 december 2020, 15:16:31 »
Even snel wat opgenomen op slaapkamervolume met een Schecter Tempest met Seymour Duncan TB-59 in de brugpositie over een (licht gemodde) Vox Night Train NT15H en speakerkast met V30's.
Standaard diodes (silicium): https://downloads.autostatic.com/music/soul_food-silicium.mp3
Germanium diodes (D9E): https://downloads.autostatic.com/music/soul_food-germanium.mp3

Verschil is minimaal, silicium heeft wat meer laag, is aggressiever. Germanium is transparanter en kleurt het geluid minder.
« Laatst bewerkt op: 5 december 2020, 15:24:10 door autostatic »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #24 Gepost op: 6 december 2020, 14:09:45 »
Ik heb de twee opnamens een paar keer om en om beluistert en ik kan erg weinig verschil horen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #25 Gepost op: 6 december 2020, 18:16:05 »
Ik hoor veel verschil. Je gaat het pas goed horen als je de drive van het pedaal verder opendraait. En met een amp op podiumvolume is het zeker goed hoorbaar. Ik weet niet in welke stand vd schakelaar een bepaalde set diodes aan staat. Maar ik vind de ene stand vet en vol. En de andere erg geknepen en gecomprimeerd. Dit setje diodes vervang ik nog een keer door iets anders. Mijn diodes staan op voetjes dus verwisselen is eenvoudig. Overigens ben ik inmiddels wat minder negatief over de sound. Je moet de gain vd amp en die vh pedaal goed op elkaar afregelen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline jr

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #26 Gepost op: 7 december 2020, 08:29:22 »
Het is ook niet helemaal een eerlijk vergelijk. De doorlaatspanning van een siliciumdiode is ca 0.7V en van de germanium 0.35V, dit bepaalt welk gedeelte van het signaal wordt doorgegeven. Wanneer alleen de diodes 1 op 1 worden uitgewisseld zullen de germaniumdiodes zachter en meer verstoort klinken dan de silicium. Je zou wel 2 Ge diodes in serie kunnen zetten voor 1 siliciumdiode (dus totaal 4 Ge). Dit heeft meer effect op het geluid dan toepassing van de precieze D9E diodes.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2021, 11:44:07 »
Even snel wat opgenomen op slaapkamervolume met een Schecter Tempest met Seymour Duncan TB-59 in de brugpositie over een (licht gemodde) Vox Night Train NT15H en speakerkast met V30's.
Standaard diodes (silicium): https://downloads.autostatic.com/music/soul_food-silicium.mp3
Germanium diodes (D9E): https://downloads.autostatic.com/music/soul_food-germanium.mp3

Verschil is minimaal, silicium heeft wat meer laag, is agressiever. Germanium is transparanter en kleurt het geluid minder.

ja die ervaring deel ik, met een JHS modded Soulfood (hetzelfde idee, met diodes aan een schakelaartje; het idee van jr is veel gaver en eleganter zeg). Ik val dan weer voor de germanium diodes. Overigens kan ik er ook nog meer bass in draaien, wat misschien de mod is doe Burny zoekt. Ik wordt blij van het warme midboostje inderdaad, die het ook erg goed doet bij stacking met andere overdrives.