Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Volume jump op Fender Frontman 15R  (gelezen 5498 keer)

Offline Mauricer

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Volume jump op Fender Frontman 15R
« Gepost op: 24 september 2020, 23:00:13 »
Hoi allemaal,

Na het lezen van de interessante berichten over Frontmannetjes op dit forum heb ik op marktplaats zelf eentje op de kop getikt. Een exemplaar uit 2003 voor slechts 15 euro!.
Grill cloth helaas kapot, maar daar heb ik iets op gevonden gelukkig :)

Bij het overdrive kanaal merkte je wel direct dat het Fender geluid ver te zoeken was, het was een soort metal sound, maar dan ook nog eens heel goedkoop.
Na het uitvoeren van de overdrive kanaal mods die ik op dit forum heb gelezen ben ik daarover dik tevreden, alleen...

Het volume van overdrive is op 0.5 bijna niet hoorbaar, op 0.6 net aan de luide kant en op 0.7 te luid. Daarna wordt hij nog steeds wel luider, maar hij maakt echt al heel snel een grote sprong. Een beetje spelen met het volume van je gitaar helpt wel aardig, maar is niet helemaal wat je wil natuurlijk.
Ik woon in een gehorig appartement en had juist een 8" 15w versterkertje gekocht om een beetje op zacht volume te kunnen spelen zonder anderen te storen.

Wat ik zoek is dat het volume in de onderste regionen van de volumeknop (in bijzonder gain, maar ook bij clean volume is het probleem aanwezig) beter regelbaar wordt en je ook minder luid kan spelen, met minimale verandering in tone. Eventueel verlies van totaal volume maakt me niets uit, want ik zou er nooit mee optreden o.i.d.
Dus ik ben aan het googlen geslagen en zag dat sommigen een weerstandje (op sommige fora R15) verhoogden naar 1Meg om zo het output volume te temmen. Weet iemand of zoiets zou werken? En als dit niet werkt, wat zou dan wel werken? Het liefst heb ik de mod op beide kanalen, maar het overdrive kanaal heeft het veruit het meest nodig.

Eeuwige roem voor degene die me kan helpen, alvast heel erg bedankt!
« Laatst bewerkt op: 24 september 2020, 23:04:06 door Mauricer »

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Volume jump op Fender Frontman 15R
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 15:31:21 »
Wat voor een potmeter is die volume knop dan? Logaritmish of Linear of Reverse Logaritmish? Als het bv log is zou je linear of rev log kunnen proberen , dan is het verloop van de potmeter anders.

Offline Mauricer

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 15:43:05 »
Hoi yngwie ray halen,

Thanks voor je hulp :)
Het is een omgekeerd logaritmische pot. Denk je dat linear ervoor zou zorgen dat het volume beter regelbaar wordt in de onderste regionen? Dan valt dat wel te proberen, weet alleen niet hoe je die knop dan moet installeren aangezien de knop nu omgekeerd is

Offline yngwie ray halen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2020, 16:43:22 »
Dat die pot op zijn kop zit gemonteerd maakt voor de werking niets uit.
Probeer eens een rev log van dezelfde waarde.

Zijn het 9 milimeter pots? dan kan je die goedkope alfa's gebruiken , zijn het 24 mm pots dan zou ik dure cts pots nemen om andere problemen te voorkomen.
Ze moeten wel het voltage aan kunnen.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2020, 16:48:33 door yngwie ray halen »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2020, 14:42:23 »
Wat bedoel je met "omgekeerd logaritmische pot"?
Is het een logaritmische pot die ondersteboven gemonteerd is, of is het een reverse logaritmische pot?

Als het nu een logaritmische pot is, zal een lineaire potmeter het moeilijker maken om het begin subtiel te regelen.
Als het nu een reverse logaritmische pot is, zal een lineaire potmeter het makelijker maken om het begin subtiel te regelen.
Als het nu een lineaire pot is, zal een logaritmische pot het makelijker maken om het begin subtiel te regelen.

Over het voltage hoef je je geen zorgen te maken, aangezien deze redelijk laag zijn zijn.

Een andere mogelijkheid kan zijn om een weerstand in serie te monteren met de potmeter.
Maar daarvoor is een schema van deze versterker nodig.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 14:45:22 door Flo »