Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Regelbare mids TS 808  (gelezen 625 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Regelbare mids TS 808
« Gepost op: 26 december 2020, 20:48:00 »
Ik heb al enige tijd een zelfbouw TS808 in gebruik.
Maar ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met het ding.
Om het pedaal te verbeteren heb ik al diverse mods uitgevoerd: De welbekende Keeley-mods, een bass-pot
aangebracht, led-clipping, en op dit moment is mijn favoriete IC een TI 4558P.

Om en al oversturende amp nog wat meer gain te geven werkt dit doorgaans prima. Maar dat altijd aanwezige middengebied staat me soms tegen.
Met die reden heb ik ook een Friedman Golden Pearl Overdrive gebouwd. Die is veel transparanter maar mist toch een beetje middenfrequenties. Dus ik wissel steeds tussen deze pedalen al naar de behoefte van de gitaar in kwestie. Maar daar wil ik vanaf. En pedaal voor een gainboostfunctie moet voldoende zijn. Er is niet meer ruimte op mijn board. Ik heb overigens ook nog gedacht aan het bouwen van een Fulltone Fulldrive 2 Mosfet. Deze geeft de mogelijkheid te schakelen tussen transparant of middy.

Mijn vraag is nu; Is het mogelijk een potmeter in het TS-circuit te plaatsen waarmee het middengebied wat beter is af te regelen? Boosten hoeft zeker niet.
Het gaat om het traploos afzwakken.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
Re: Regelbare mids TS 808
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2020, 10:56:39 »
Leuke post Burny!
De midboost is natuurlijk wel waar de ts9/808 om wordt geliefd! Ik ben geen expert maar misschien heb je hier wat aan. Uit Brian Wampler how to modify..je kan de RC voor de gain, tussen pin 2 en 1 van de IC aanpassen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2020, 12:59:46 »
Wat wil je precies bereiken met "... waarmee het middengebied wat beter is af te regelen"?
"Afzwakken" van het middengebied klinkt als meer bas en meer hoog doorlaten...
Dan wordt het meer een transparante OD zoals een Timmy ipv een tubescreamer. Heb je al eens een Timmy gebouwd?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Regelbare mids TS 808
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2020, 13:18:04 »
Ik wil de midhump minder aanwezig laten zijn. Een baspotmeter heb ik al aangebracht en voor het hoog was de tone-regelaar natuurlijk al aanwezig. Wat mij betreft is het middengebied afzwakken niet perse hetzelfde als meer laag en hoog doorlaten. Zeker bij oversturing is nog meer laag doorlaten niet wenselijk. Een Timmy heb ik al. Een Blue Note OD ook. Die hebben weer net te weinig mid. Vandaar dat ik het in een TS traploos wil kunnen wegdraaien tot een voor mij bruikbaarder niveau. Dus niet helemaal weg.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 13:20:07 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2020, 13:38:13 »
O leuk zeg Flo. De Timmy heeft inderdaad een potmeter waar ik bedoelde, als bass cut in dit geval; maar de frequenties kan je natuurlijk aanpassen met andere condensator waarden.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2020, 13:56:08 »
De vraag is dus eigenlijk: welke weerstand moet ik door een potmeter vervangen om de midden frequenties te kunnen temperen?

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2020, 14:17:23 »
volgens mij dus hier Burny, zie de omcirkeling. Ik heb het schema even snel geplukt van een forum diystompboxes.
http://www.muzique.com/schem/filter.htm om te puzzelen welke RC combinatie je wil voor welke frequentie.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2020, 15:55:49 »
Op die plek bij de opamp min-ingang kun je meer bas doorlaten, door het hoog doorlaat filter kantelpunt naar beneden te verplaatsen.
Bij de toonregeling kun je meer hoog doorlaten, door het laag doorlaat filter kantelpunt naar boven te verplaatsen.

Ik ken niet 1 weerstand in het circuit waarmee je midden frequenties kan temperen.

Een mogelijkheid is, een beetje zoals in een Klon, een mix maken van het "mid-peak" TS signaal en het "full spectrum" ingang signaal.
Een andere mogelijkheid is de LPF en HPF filter secties te veranderen in een "shelving" filter.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2020, 16:25:17 »
Dankjewel voor jullie beider input. Als ik het zo lees, gaat het best ver om een al gemodificeerd pedaal nog verder op zijn kop te zetten. Ik denk dat ik mijn eerdere plan ga oppakken: een Fulldrive bouwen. Versie 2 met mosfet clippers biedt de mogelijkheid met een miniswitch te schakelen tussen transparant en meer TS-achtig. Dat is praktischer voor me. Mijn ene Les Paul vindt de midboost wel lekker, de backup Les Paul heeft meer baat bij een transparante OD. Vandaar ook mijn wens om het in n pedaal te kunnen regelen.
Ik heb ook al geprobeerd de Golden Pearl van een schakelbare actieve midboost te voorzien. Zoals in Blade gitaren wordt gebruikt. Dat werkte niet zoals ik het wilde. Je verliest hiermee een bepaalde korreligheid in het geluid. Dussssss, op naar de Fulldrive.  Nu nog ff wachten op het herstel van Gert-Jan.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2020, 17:45:54 »
Je zou de "flat mids" stand van de FullDrive kunnen analyseren en kijken of je dit aan je TS kloon kunt toevoegen. 
Zo te zien is het een 47k weerstand in serie met een 10nF condensator, tussen de feedback loop van de 1e opamp (clipping sectie), op het knooppunt van de 500k gain pot en de vaste 51k weerstand, en de uitgang van de 2e opamp (toonregeling sectie).
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 14:02:33 door Flo »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2020, 18:54:37 »
Bedankt flo en burny. Leerzaam kijkje in de overdrives en tone regeling. Timmy spreekt me ook aan. Vooralsnog ben ik fan van bluesbreaker/prince of tone.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2021, 20:59:17 »
Ik heb inmiddels de Ibanez MT 10 mostortion ontdekt. Dat schijnt in groten lijnen een TS met een driebands toonregeling te zijn. Dat er mosfet- oversturing bij komt is mooi meegenomen. Deze ga ik binnenkort eens bouwen. Eerst maar eens kijken of ik de onderdelen bij elkaar kan sprokkelen nu de winkel van GJ dicht is.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2021, 21:42:17 »
O cool, ben benieuwd. Zo kan het dus ook. Ik lees er een schuif high pass/low pass filter ala big muff (treble)die dan uitkomt op een low pass filter (bass) en dan een high pass (middle)?
Naar bericht over Gert Jan zeg. Heb je musikding geprobeerd?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2021, 22:41:31 »
Burny, Misschien toch nog interessant om de "flat mids" van de FullDrive uit te proberen in je TS kloon?
Zoals ik aan het schema kan zien, is het slechts een 47k weerstand in serie met een 10nF condensator, tussen de feedback loop van de 1e opamp (clipping sectie), op het knooppunt van de 500k gain pot en de vaste 51k weerstand, en de uitgang van de 2e opamp (toonregeling sectie).

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
Regelbare mids TS 808
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2021, 23:43:14 »
@juanmolinho: er zijn meerdere adressen waar je voor dergelijke onderdeeltjes terecht kunt. Dat weet ik al. Bedankt voor de tip. Maar ik ben nogal trouw aan mijn contacten. Ik wacht het liefst tot GJ weer beter is
@Flo: op zich een prima idee natuurlijk. Maar ik  maak de meeste projecten op vero. En voor mods is zon verootje erg kwetsbaar. Er is al veel aan gemodificeerd en ik wil de op zich verder goedklinkende TS er in de huidige staat bijhouden. De mostortion is veelbelovend als ik de diverse YT filmpjes bekijk. En als deze niet voldoet, ken ik iemand die ik er blij mee kan maken.

« Laatst bewerkt op: 4 januari 2021, 00:35:04 door Burny Lawsuit »