Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: MT 10 Mostortion verobuild  (gelezen 1836 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
MT 10 Mostortion verobuild
« Gepost op: 20 januari 2021, 23:07:02 »
Een paar weken geleden heb ik mijn vorige thread afgebroken om verder te gaan met dit topic.  ( TS 808 met regelbare mids ) Vandaag heb ik hiervoor de ontbrekende onderdeeltjes binnengekregen en alvast het stripboard geprepareerd. Komend weekend ben ik van plan aan het soldeerwerk te beginnen.
Als IC heb ik gekozen voor de  CA3240 en voor het experiment een TLC2262. Het oorspronkelijke IC, de CA3260, is wel te vinden maar ik had geen zin in de relatief hoge verzendkosten.

Ook wil ik meteen een mod toepassen. Middels een tuimelschakelaar wil ik kunnen switchen tussen siliciumdiodes en leds.  Ik houd van het volume en dikke geluid dat leds als clippers doorgaans leveren.
Ik weet alleen niet precies hoe ik dit moet aansluiten.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline juanmoulinho

• Full Member
  • dankzij covid aan de diy
Re: MT 10 Mostortion verobuild
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2021, 08:07:29 »
Cool! Bedoel je dat je zon stukje circuit wil hebben om te kunnen switchen? Welke diodes op de vero zou je dan vervangen? Ga ik even puzzelen in je layout.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 08:12:28 door juanmoulinho »

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2021, 15:09:47 »
Aion heeft een uitleg over deze mod: https://aionfx.com/app/files/docs/quantum_documentation.pdf
En je hebt de layout van Dirtbox Layouts gekozen, die heb ik ook als vero gebouwd en die werkt prima. Misschien heb je wat aan mijn ervaringen met het bouwen van die layout: https://monasfx.com/builds/vero/ibanez_mostortion

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2021, 20:58:51 »
@Juanmoulinho: Ik weet niet zo goed welke diodes f dat ik ze allemaal moet vervangen. En hoe ik dat vertaal naar het stripboard weet ik ook niet.
@Autostatic: Is Monasfx jouw pagina? Hier kwam ik terecht toen ik zocht naar een verolayout met buffer. :)
De informatie op Aionfx heb ik inderdaad ook gelezen. Maar ik vind de vertaalslag naar Vero te lastig. Ik hoef ook niet de driestandenswitch.
Mijn bedoeling is te kunnen schakelen tussen stock en led-clipping. Daar heb ik een mini dpdt-toggle voor gekocht. Misschien moet dat met een dochterboardje, maar liever met alleen de miniswitch waar eventueel de leds en diodes op zijn gesoldeerd.

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2021, 22:43:11 »
geen probleem @burny. @autostatic had mijn vraag al beantwoord met het schema van de aion (die jouw mod  bevat). mooie site man!

@burny:
ik heb even snel een dochterboardje in diylc gemaakt, dat was het makkelijkst. dan kom ik hierop uit. Haal D1-D4 uit de moedervero. kan geen kwaad als iemand het even checkt:) hoop dat je er wat aan hebt.
Overigens heb je geen dpdt nodig, een spdt volstaat, maar je kan natuurlijk ook gewoon maar een kant gebruiken. als het on-off-on switch is, heb je nu dus in de off stand helemaal geen clipping. die aion heeft dat niet, die heeft een derde, single diode clipping stage.
misschien past het nog wel op het moedervero, alhoewel leds wel wat ruimte innemen. dan zou ik echt even moeten puzzelen en een hoop moeten verschuiven.

edit: ik zie nu dat er nog een kolommetje af kan als je D4 even naar kolom 3 schuift.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 22:03:39 door juanmoulinho »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
MT 10 Mostortion verobuild
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2021, 23:06:33 »
Dank je. Zo zie ik het wel voor me. Maar dit gaat echt niet op de moedervero passen. Misschien wel als ik er drie rijen en een paar cuts aan toevoeg. Ik ga nog ff puzzelen. Misschien kunnen de leds en de diodes nog naar de schakelaar verhuizen. En kant vd dpdt is tenslotte nog ongebruikt. En anders heb ik nog wel ergens een 4pdt.

Edit: Ik zag net op een wat groter scherm dat D1 t/m D4 in serie geschakeld zijn. Net als beide leds. Elke soort kan prima naar een eigen zijde vd dpdt. Dat scheelt weer een zwevend dochterboardje.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 23:25:05 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2021, 23:26:35 »
Ach verrek, ja natuurlijk. Das een veel elegantere oplossing!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2021, 23:58:08 »
Ja maar jouw dochterboardje maakt het voor mij ineens een stuk overzichtelijker. Thx!  Die plaatjes op een mobiele telefoon zijn voor mij gewoon te klein. Meestal heb ik een iets groter beeldscherm ter beschikking. Maar in Coronatijd is mijn studio/werkplaats helaas ook nog thuiswerkkantoor voor mijn eega

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2021, 17:44:37 »
@Autostatic: Is Monasfx jouw pagina? Hier kwam ik terecht toen ik zocht naar een verolayout met buffer. :)
Oh h grappig, ja dat is mijn pagina.
@audiostatic had mijn vraag al beantwoord met het schema van de aion (die jouw mod  bevat). mooie site man!
Bedankt!
En je zou inderdaad de diodes aan een SPDT kunnen solderen en de LED's op de vero kunnen zetten. Ik zal het proberen uit te tekenen tenzij je er zelf al uit was.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2021, 21:54:12 »

En je zou inderdaad de diodes aan een SPDT kunnen solderen en de LED's op de vero kunnen zetten. Ik zal het proberen uit te tekenen tenzij je er zelf al uit was.

Ik dacht er zelf aan zowel de diodes als de leds op de schakelaar te plaatsen. Maar jouw idee kan natuurlijk ook. Ik ben er nog niet uit hoe dat moet. Maar met de tekeningen van juanmoulinho moet dat wel lukken.
En je hebt inderdaad een mooie site. Die ga ik zeker nog wat beter bekijken.

Offline juanmoulinho

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2021, 22:37:09 »
zo denk ik he? ook dat kan trouwens nog met een spdt schakelaar. zo heeft JHS het ook met zijn soul food mod gedaan. zie ik nu.
tja die lockdowns he. die heeft mij dan wel mooi aan diy geholpen...

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2021, 22:50:34 »
Ja, zo wilde ik het inderdaad doen.

Maar even off topic: ik koop eigenlijk nooit spdt. Een dpdt is nauwelijks duurder, heb ik vaker nodig , en als ik de functie van een spdt wil, pak ik toch een dpdt. Die sluit ik dan dubbel aan voor de betrouwbaarheid.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2021, 18:10:09 »
Vandaag begonnen met bestukken vd vero. Hopelijk gaat het goed. Ik vond het moeilijk de waardes vd condensatoren te lezen. Gert-Jan schrijft het altijd netjes bij de componenten. Deze kwamen van Banzai. Zelf uitzoeken dussss.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2021, 22:17:13 »
Alles gemonteerd en in de testbehuizing geplaatst.
Ik heb wel bypass-signaal, ledjes gaan aan, ook die clipping-leds. Maar geen effectsignaal.
Bij aangeschakeld effect blijft het akelig stil :(
Debuggen maar weer. Maar niet vandaag. De concentratie is op ;D

Verobuilds blijven lastig. Een foutje is z gemaakt. En als het stripboard vol componenten zit, is het niet zo overzichtelijk meer.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 22:22:10 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2021, 22:47:30 »
En toen ik het pedaal aan de kant wilde leggen zag ik het ineens:

Ik had de bedrading van de clipping mod een rij opgeschoven. ipv rij G en H had ik ze op F en G aangesloten.
Nu heb ik ook effectsignaal. Morgen maar eens lekker los gaan met het scheurijzer.