Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: MT 10 Mostortion verobuild  (gelezen 1253 keer)

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
Re: MT 10 Mostortion verobuild
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2021, 23:24:40 »
wowie, dat schiet lekker op zeg. ben benieuwd naar je soundcheck!
bedankt nog voor de -off topic- tip over dpdt switches. nemen dus ook niet zoveel meer ruimte in dan. tis wel makkelijk modden ermee zeg. ik ga er ook eens wat bestellen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
MT 10 Mostortion verobuild
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2021, 23:34:32 »
@juanmoulinho:
Vanavond heb ik uitgebreid de Mostortion aan diverse tests onderworpen. En ik moet zeggen: het valt me niks tegen. De reden dat ik hem heb gebouwd is met name vanwege de driebands-toonregeling. Je kunt je sound afregelen van een transparante overdrive tot een volvette middige OD. Dat is ook mijn bedoeling ermee. Mijn ene LesPaul wil meer mid en de ander klinkt het best met een transparante overdrive. Maar ik heb geen ruimte voor twee OD’s in mijn fx-case. Vandaar de keuze voor deze Mostortion. Mijn Friedman Golden Pearl kloon klinkt echt geweldig als transparante OD. Dat niveau haalt de MT 10 niet. Maar als concessie is ie meer dan redelijk. Als middige OD gebruikte ik een TS808 met Keeley mods en een baspotmeter. Maar ik vond deze te middig en dozig klinken. En van die middenfrequenties kwam ik ook niet af.  Met de Mostortion is het middengebied naar smaak in te regelen.
Ik gebruik het pedaal overigens niet als standalone OD maar als gainboost voor een Victory Sheriff 44. En die lust niet elke OD.  Maar deze wel! De ledclippers klinken het meest ruig en geven de “bark” die ik wil hebben. Een soort laagmidden. De diodes klinken compressed en klein. Die ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Ik zou dus de leds ook in plaats van de diodes op het veroboard kunnen solderen en  de schakelaar weglaten. Nu nog wachten op de originele chip. Er zit nu een CA3240 in en dat klinkt al prima. Als de CA3260 binnen is ga ik nog meer IC’s uitproberen. Bijvoorbeeld TL072, JRC 4558, en aanverwante opamps. Verslag hiervan volgt nog.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 00:10:01 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 20:15:11 »
O bedankt voor de rapportage man. Oef das pas fine tuning zo, twee les pauls met een eigen sound. Lekker, een blaffende gitaar. Ha!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 23:21:14 »
Geen dank . Dat finetunen is ook het leuke van deze hobby. Je kunt je pedalen echt customizen. Vroeger ruilde ik een pedaal dat het net niet was, in voor een ander. Mét bijbehorende afschrijving natuurlijk.  Dat hoeft nu niet perse meer.  Daar komt nog bij dat effecten die al jaren niet meer worden gemaakt ineens weer bereikbaar zijn. Vaak moet je een klein vermogen neertellen voor een origineel. Een originele Mostortion bijvoorbeeld is tweedehands op ebay behoorlijk aan de prijs. En moderne commerciële pedalen zijn nauwelijks nog te modificeren omdat de gebruikte techniek bijna  niet is aan te passen met je soldeerbout.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline autostatic

• Full Member
    • Monas Effects
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2021, 14:25:29 »
Ik gebruik het pedaal overigens niet als standalone OD maar als gainboost voor een Victory Sheriff 44. En die lust niet elke OD.  Maar deze wel!
Dat is ook mijn ervaring, dat de Mostortion overal voor wel goed klinkt.
De ledclippers klinken het meest ruig en geven de “bark” die ik wil hebben. Een soort laagmidden. De diodes klinken compressed en klein. Die ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Ik zou dus de leds ook in plaats van de diodes op het veroboard kunnen solderen en  de schakelaar weglaten.
Goeie info, word nu wel heel nieuwsgierig hoe het met LED-clipping klinkt.
Nu nog wachten op de originele chip. Er zit nu een CA3240 in en dat klinkt al prima. Als de CA3260 binnen is ga ik nog meer IC’s uitproberen. Bijvoorbeeld TL072, JRC 4558, en aanverwante opamps. Verslag hiervan volgt nog.
Ben ook hier benieuwd wat je bevindingen zijn. Ga het zelf ook eens proberen, heb zowel CA3240's als CA3260's liggen.
Een originele Mostortion bijvoorbeeld is tweedehands op ebay behoorlijk aan de prijs. En moderne commerciële pedalen zijn nauwelijks nog te modificeren omdat de gebruikte techniek bijna  niet is aan te passen met je soldeerbout.
Tweedehands Mostortions zijn duur maar ze duiken nog wel eens op rond de €100,- op MP. Vermoed wel dat ze uiteindelijk voor meer weg gaan aangezien er wel interesse voor is, zoveel dat zelfs massageproduceerde alternatieven als de Danelectro Roebuck voor de hoofdprijs over de toonbank gaan.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2021, 17:25:25 »

Dat finetunen is ook het leuke van deze hobby. Je kunt je pedalen echt customizen. (...) Daar komt nog bij dat effecten die al jaren niet meer worden gemaakt ineens weer bereikbaar zijn. Vaak moet je een klein vermogen neertellen voor een origineel.

Helemaal mee eens. Dat is de lol! De mostortion staat genoteerd op projecten-to-do-lijstje!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2021, 20:24:54 »
@Autostatic: Bijna al mijn drivepedalen hebben de mogelijkheid te schakelen naar ledclippers. Het grote voordeel vind ik dat je bij gain-stacking een vol geluid overhoudt. Het wordt niet fizzy en blijft open klinken. Althans bij teveel gain wordt alles als een wesp in een jampot.

De Danelectro Roebuck had ik idd ook al gezien. Op YT. 

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 20:30:08 door Burny Lawsuit »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2021, 20:42:21 »
Inclusief jouw mod, althans qua diode selector. Vast geen LEDs;)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2021, 21:30:18 »
Ik vind het schakelen tussen twee soorten siliciumdiodes niet zo zinvol. Het verschil in klank is erg klein. Met LEDs maak je meer contrast.  Maar ieder zijn meug.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2021, 22:06:18 »
Zojuist nog even met IC’s bezig geweest. En al hoor je vaak dat het niet uitmaakt wat je erin plaatst, ik beweer het tegendeel.
Geen magic chips, maar wel grote verschillen tussen de diverse opampjes.
Er kwam veel voorbij:
LM 833N
NE5532
TL 072 CP
JRC 4558D
JRC 4558DD
CA3240
TLC082
TLC2262
TLC2272

De meeste klinken erg strak en met naar mijn smaak te weinig hoog. Een beetje dozig en bloedeloos zelfs.
Ik houd er nu drie over waar ik verder mee wil experimenteren.
Deze drie zijn het meest sponzig en muzikaal.
De NE5532 klinkt het meest egaal maar is qua klank een beetje dik. Weinig ruis.
De TL072CP is verrassend goed. Erg open met een warm, beetje honky, middengebied. Het hoog is erg smeuig en voldoende aanwezig. Het wat dunnere soundje is goed aan te dikken met de basregelaar van het pedaal. Deze zit nu in het pedaal om verder te testen.
Tenslotte de CA3240. Dit IC zou het dichtst bij de originele chip moeten komen. Maar op de CA3260 wacht ik nog. De CA3240 klinkt een beetje als de eerder vernoemde TL072 maar minder open. Ook het midhoog is niet erg mooi. Dat komt misschien omdat mijn AlNiCo 2 humbuckers ook erg aanwezig zijn in dit frequentiebereik. Maar ik schuif hem nog niet terzijde. Meer volgt.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2021, 22:08:03 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2021, 21:45:25 »
Ondanks het feit dat ik de originele chip nog niet heb geprobeerd, vraag ik me toch af of dit pedaal is wat ik zoek. Wellicht post ik nog een nieuw idee.