Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Fulltone Fulldrive 2 Mosfet bouwen  (gelezen 311 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Fulltone Fulldrive 2 Mosfet bouwen
« Gepost op: 1 april 2021, 22:46:31 »
Net een nieuw soldeerbout in huis en geen projecten gepland!  :o
Dat kan dus niet.  ;)
Dus dacht ik: Laat ik eens een Fulldrive gaan bouwen. Nog nooit echt nodig gehad maar ik wil me er toch eens aan wagen.
Maar niet zonder mods natuurlijk.
Wat ik voor al wil proberen is om er iets meer drive uit te halen, dus voorbij het niveau van de Boostfunctie. Tikje verder dan een standaard Tubescreamer dussss...
Waar ik in het pedaal ook meer invloed op zou willen hebben is de mate waarin het effectsignaal blend met het originele signaal.
Net als bij een Tubescreamer, "lekt"er een beetje clean signaal in het effect. Dat zou ik bij de Fulldrive misschien een beetje willen verminderen.
Heeft iemand enig idee hoe ik beide zou kunnen doen. De blend met een trimpot of zo? En evt een andere weerstand voor de gainpot voor meer drive? Al is 500k danwel 1M al aan de hoge kant natuurlijk......
Shoot! ;D

Edit: ik had een verolayout en een schema toegevoegd in de bijlage. Maar op de een of andere manier wil het uploaden hiervan maar niet lukken.
Ik probeer het toevoegen later nog een keer.....

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Fulltone Fulldrive 2 Mosfet bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2021, 15:29:04 »
Omdat het circuit een niet-inverterende opamp schakeling bevat, heb (en hou) je altijd een gedeelte clean signaal vermengt met het overstuurde signaal. Dit kun je niet zomaar verminderen. Hoe hoger de versterking hoe kleiner, relatief gezien, het clean signaal gedeelte is. Maar absoluut gezien blijft het clean gedeelte altijd even groot op de uitgang van de opamp: Namelijk het signaal wat op de + ingang van de opamp staat.
Zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Non-inverting_amplifier
Vout = (1 + R2 / R1) * Vin = Vin + Vin * R2 / R1 = "clean signaal" + "versterkt en overstuurt signaal"
Het "venijn", het gedeelte clean signaal in het uitgang signaal, zit in de factor "1".

Een oplossing om helemaal geen clean signaal gedeelte meer te hebben in het uitgang signaal is een inverterende opamp schakeling te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2021, 15:35:29 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2021, 21:02:28 »
Ah, weer wat geleerd. Niet dat ik er veel van begrijp met mijn formuleblindheid en gebrek aan bta-talenten. ;)
Ik neem aan dat het Fulldrive-circuit niet inverterend is te maken?
Als dat niet (eenvoudig) kan neem ik het wel voor lief. Een TS 808 klinkt er tenslotte ook prima mee.

Een reden om de Fulldrive te willen bouwen heeft overigens ook nog te maken met een eerder topic dat ik heb gepost: "Regelbare mids TS 808"
Bij de Fulldrive kun je met de mode-switch het middengebied afzwakken. En dat kan ik soms goed gebruiken.

Is er dan nog een mogelijkheid om net als met een Keeley-mod bij een Tubescreamer een weerstand en een condensator te vervangen om zodoende meer vervorming uit het pedaal te krijgen?
Ik heb bij mijn Tubescreamer ook een basspot aangebracht. Dat zou ik in de fulldrive ook wel willen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2021, 13:41:31 »
Aangezien de Fulldrive een Tubescreamer is met wat kleine aanpassingen/uitbreidingen, kun je net als in de tubescreamer zo'n basspot of andere modificaties toe te passen.

Je kunt de fulldrive (of een tubescreamer) maken met een inverterende opamp schakeling (i.p.v. niet-inverterend):
- Aansluitingen op de + opamp ingang verwijderen / verbreken.
- De + opamp ingang aan de bias spanning hangen.
- Bij de weerstand en condensator vanaf de - opamp ingang naar bias spanning: Weerstand losmaken van bias spanning en verbinden met de buffer transistor emitter die voor de opamp zit.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2021, 16:08:25 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2021, 18:55:01 »
Ik ga eens ff kijken of ik dit kn vertalen naar het verootje. Geef me ff de tijd. Dit lijkt me een uitdaging.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2021, 11:26:46 »
geweldig leuk Burny die posts van je en de reacties! elke keer leer ik weer nieuws en doe ik inspiratie op. ik loop nog wel achter, maar ga je conquets voor de ultimate od eens achterna en aan de slag met achtereenvolgens een timmy (dat was een eerste tip van flo), de mostortion en de fulldrive. o en dus een equalizer:) nou das weer genoeg voor de komende maanden:)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2021, 21:35:58 »
Ik speel ontzettend graag gitaar maar vind het tweaken aan mijn sound minstens zo leuk. Mijn podiumgeluid was altijd prima, waar ik ook mee speelde. En toch valt er nog iets te verbeteren. En dat daagt me uit.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2021, 14:50:58 »
Ik zet dit draadje even op pauze. Na wat wikken en wegen heb ik besloten eerst de Okko Diablo plus te gaan bouwen.
Die lijkt me voor wat ik ermee wil geschikter. Met name omdat er ook trimpots inzitten om je toonregeling te tweaken. Dat wordt een nieuwe titel.