Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: welke adapter voor "the plus''  (gelezen 195 keer)

Offline stinky_turner

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
welke adapter voor "the plus''
« Gepost op: 16 april 2021, 17:45:32 »
Vooropgesteld....ik ben een noob , ik ben bijna klaar met het samenstellen van mijn eerste bouwprojekt , the plus , wat ik echter niet kan terugvinden is de polarisatie van de dc invoer , ik weet niet welke adapter ik kan inpluggen  , mijn DS1 van Boss heeft min als kern .....kan ik deze adapter gebruiken voor "the plus " ? , zoniet welke dan wel?.
25 jaar geleden heb ik ook een poging gedaan om iets te construeren en dat liep fout af juist door deze vraag , alle condensatoren deden poof!!!!
Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: welke adapter voor "the plus''
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2021, 20:26:51 »
Op pagina 5 van de bouw handleiding van de Plus kun je zien hoe de voedingspanning via de DC bus op de printplaat aangesloten moet worden. Je kunt hierbij dan een standaard 9V adapter voor gitaar effecten gebruiken dus met "center negative" (="min als kern"): De binnenkant is 0V en op de buitenkant van de DC voedingsplug staat op +9V. Dit is hetzelfde als in jouw Boss DS1.
Diode D5 zorgt voor bescherming als de voedingspanning verkeerdom wordt aangeboden aan de printplaat.

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2021, 21:28:49 »
Gaaf eerste project. Succes met de laatste stapjes, altijd spannend of ie het in een keer doet. veel speelplezier ermee!

Offline stinky_turner

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2021, 12:08:51 »
Hai! , ja dat zou mooi zijn...in een keer werkend... , ik ben eigenlijk drummer maar 30 jaar geleden ook de gitaar opgepakt en aangezien ik een knutselaar ben begon ik ook met het öntleden" van de elektrische gitaar zeg maar , elementen vervangen , kleine reparaties voor anderen enz enz .
Begin vorig jaar was ik begonnen aan  The Plus maar door Corona is daar een beetje de klad in gekomen en afgelopen week heb ik het weer opgepakt en ben nu bijna klaar.
Ik heb het volgende alweer klaar liggen....een diy kit van Harley Benton , een stratocaster.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 12:52:49 »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2021, 16:12:15 »
Topic starter heeft de Plus al aardig aan de gang maar de Distortion knop werkt nog niet:
" ik heb mijn eerste bouwprojekt afgemaakt , the plus , krijgt stroom en het volume werkt ook echter kan ik draaien aan de distortionknop maar geen resultaat!"
Laten we meedenken over hoe dit opgelost kan worden...

Als eerste zou ik met de multimeter doormeten of de Distortion potmeter goed is aangesloten:
Poot 1 van de Distortion potmeter moet aan aarde liggen, en dus verbonden zijn met andere aarde punten op de printplaat en met de 0V aansluiting van de voeding.
Poot 2 van de Distortion potmeter moet verbonden zijn met poot 1 van de Distortion potmeter, en is dus ook verbonden met aarde.
Poot 3 van de Distortion potmeter moet verbonden zijn met 1 kant van R3 4,7k Ohm weerstand.
Als je aan de Distortion potmeter draait moet de weerstand tussen poot 1/2 en poot 3 steeds lager worden, van 1M Ohm naar 0 Ohm.
Kun je dat verifieeren met een multimeter? Meet met de meetpennen van de multimeter op de printplaat.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 16:30:36 door Flo »

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2021, 18:07:54 »

Topic starter heeft de Plus al aardig aan de gang maar de Distortion knop werkt nog niet:
" ik heb mijn eerste bouwprojekt afgemaakt , the plus , krijgt stroom en het volume werkt ook echter kan ik draaien aan de distortionknop maar geen resultaat!"
Laten we meedenken over hoe dit opgelost kan worden...

Als eerste zou ik met de multimeter doormeten of de Distortion potmeter goed is aangesloten:

Ja even doorzetten nog! Hoopgevend dat er wel signaal doorkomt. Dat moet snel te vinden zijn. Goed idee om te beginnen met de distortionpoti. En natuurlijk jouw troubleshoot topics. http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?topic=2432.0
« Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 18:14:23 door Flo »