Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Okko Diablo + met charge-pump  (gelezen 342 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Okko Diablo + met charge-pump
« Gepost op: 2 mei 2021, 13:50:00 »
Eindelijk de bestelde onderdelen van Banzai binnengekregen.
De verootjes heb ik eergisteren al geprepareerd, tracecuts en jumpers. Dus vandaag maar een aanvang genomen met het bestukken van de vero's.
En dan is het werkelijk een genot om met mijn nieuwe Weller te werken :) Had ik dat ding maar tien jaar eerder gekocht.

Ik bouw de Diablo+ in drie secties. Eén vero voor het mainboard, één voor de boostsectie en één voor de +9/+18V chargepump.

Misschien doen jullie dit al, maar ik heb nog een dikke tip: Banzai levert de componenten in sluitzakjes met beschrijving van de inhoud. Ik had al de gewoonte om elke weerstand te meten voordat ik hem soldeer. Dat bleek geen overbodige luxe. Sommige weerstandjes zaten in het verkeerde zakje.
Hopelijk kloppen de aantallen wel. al heb ik nog  wel e.e.a. aan weerstanden op voorraad  ;)

Heel benieuwd of dit pedaal mijn Guv'nor Mk1 met EP boost gaat vervangen.......

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Okko Diablo + met charge-pump
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2021, 19:03:04 »
Succes ermee!  8)

Offline juanmoulinho

• Jr. Member
  • **
  • dankzij covid aan de diy
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2021, 19:05:13 »
Cool! Ik ben benieuwd

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2021, 19:40:57 »
Cool! Ik ben benieuwd
Ik ook

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2021, 23:22:11 »
Vandaag heb ik de Okko Diablo in de testbehuizing gemonteerd. Ik heb hem in elk geval in één keer werkend gekregen. Het pedaal klinkt al behoorlijk goed. Maar vanwege het tijdstip kan ik hem nu niet op een goed volume horen. Komend weekend ga ik me bezig houden met het tweaken van de interne trimpots.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2021, 22:48:30 »
Ik heb flink gerommeld en getweakt aan de instellingen van de trimpots.
Het is een goedklinkend pedaal geworden. En toch ga ik hem niet gebruiken. De Okko werkt bijzonder goed als stand-alone overdrive. Als extra kanaal voor je amp zeg maar…. Daar presteert hij op zijn best. Zeer dynamisch en warm.
Maar zo gebruik ik mijn overdrives niet. Ik gebruik ze het liefst als extra kick voor een crunchkanaal. En daarvoor klinkt het pedaal te fizzy en te weinig open. Ik houd meer van “rawk” en “kerrang” als je begrijpt wat ik bedoel.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2021, 11:39:27 »
Ik snap wat je bedoelt.
Maar wat betekenen “rawk” en “kerrang”? Zijn dat woorden die een bepaalde klankkleur aanduiden en wat is dan die klankkleur?
Heb je al eens gedacht aan het idee een overdrive als een "under-drive" te gebruiken, ofwel je versterker meer oversturing geven dan je normaal doet (voor de lead sound) en dan met het pedaal de oversturing uit je versterker verminderen (voor begeleidingen)?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2021, 21:19:12 »
Ik snap wat je bedoelt.
Maar wat betekenen “rawk” en “kerrang”? Zijn dat woorden die een bepaalde klankkleur aanduiden en wat is dan die klankkleur?
Heb je al eens gedacht aan het idee een overdrive als een "under-drive" te gebruiken, ofwel je versterker meer oversturing geven dan je normaal doet (voor de lead sound) en dan met het pedaal de oversturing uit je versterker verminderen (voor begeleidingen)?
Haha, ja daarmee imiteer ik eigenlijk een brullende eindtrap. Maar dat werkt niet zo goed in geschrift.
En ja de truc met underdrive ken ik. Maar daarvoor heeft mijn amp te weinig gain. Die heeft de boost van een od-pedaal echt nodig.
Vandaar ook de poging een ODR-S te bouwen. Hopelijk meer gain, met niet teveel kleuring, en een open sound.